العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 15-11-2012, 08:10 PM
fiat 124 sport fiat 124 sport غير متواجد حالياً

fiat 124 sport will become famous soon enough
افتراضي عايز تظبط ال 128 ببلاش؟ تعالي اقولك ازاي ب 500 جنيه مش هتعرف عربيتك

انا حاليا بستعمل عربيه امي و هي 128 لحد ما الاقي 128 ليا ( الي يعرف واحده حنينه يقولي) عموما العربيه شكلها لما خدتها منها ضحك عليا الناس بس انا الحمد لله حاليا وصلت لمنظر شيك وسط العربيات
تعالو بقو اقولكم ازاي
1 شيل الاكصدامات خالص لان شكلهم عار(محدش بقي يقولي ازاي و مش ازاي و يحسسني اننا كلنا حول و ماشيين نخبط في الحيطان و العربيات الي حوالينا) و الي متمسك باكصدامه ممكن نقص الاكصام من اليمين و الشمال من بعد الاماكن الي بيتربط منها في الشاسيه و نقص بوز الضوافر الي بيبقي علي جناب العربيه و نركبهم تاني هيبقي صغيرين من تحت الفانوس لتحت الفانوس التاني
2 النمره الي قدام و الي ورا انا حطيتهم علي صدر العربيه من ناحيه اليمين و جبت لمبه نيكل بتاعه فيات 1100 استعمال شكلها كلاسيك و ب 30 بس
3 تهبيط العربيه ( محدش يقولي المطبات بقي و بتاع التهبيط هيديك سبات في الجري و الملفات علي السرعه العاليه ) اظن ده يستاهل تضحي برفاهيه انك تمارس رياضه الجري في المطبات الرياضه الرسميه للعواجيز المصريين ) وكمان شكل العربيه و هي ماشيه هيبقي حلو و هي بتطلع المطبات براحه و هي متهبطه

نيجي بقي للكاش الي هنصرفه
60 جنيه تهبيط بالصدادات كمان بتاعه التهبيط
خليها في بالكو و هنجمع مع بعض

4 شيل بقي الفانوس اليمين الوسخ ده و هات فلتر هوا رياضي بوصلاته (انا اخدته من واحد صاحبي كان معاه 127 و ربنا كرمه و جاب لانسر فداهوني ببلاش) بس سعره في حدود

100
5 حط بقي الفلتر مكان الفانوس و يبقي وش الفلتر بره العربيه ( نص الفلتر كده مثلا)

يبقي كده صرفنا 160 ركزو في الكاش الميزانيه محدوده
6 هاتلي طقم رنجات من بتوع الجنط ب 80 جنيه
ممكن تقفشهم من اي بتاع كاوتش يكون ركب جنوط لحد و اشتراهم منه و رش بقي الجنوط اسووووود و ركبهم
تبقي مصلحه
برضه

7 فك بقي الفيبر الي علي جناب العربيه ان كان عتب ولا فيبر ابواب ولا داير رفارف( بس اوعي تكون مش راشش تحتهم و يطلعو باللون القديم ولا بدرجه تانيه )

8 هاتلي بقي مرايتين شاهين بطيخه تمنهم 70
يبقي كده صرفنا 310
ركبهم مكان مرايات الباب لو الازاز بتاعك حته واحده هيركبر بسهوله لو مس حته واحده خلي السمكري يساعدك مع انها مش محتاجه بس لو معرفتش يعني

9 هاتلي بقي ديل شكمان محــــــــــترم و حط تحت محترم دي 50 خط عشان متبزظش الطبخه علي بشلن ملح (انا اخدت ديفل من نفس صاحب ال 127 الي قلت عليه فوق ب 100 الندل خد مني فلوس هههههه)
المهم الديل في حدود 60 جنيه
كده صرفنا 370
10شيل بقي مساحه و خلي مساحه واحده و اشتري ريشه حته واحده ب 20 و ركبها مكانها
كده صرفنا 390
11 شيل بقي اي حاجه علي التابلوه و امسحه مسحه نضيفه بملمع تابلوهات لو ممكن اشحته طبعا ههههههه كل العربيات الي بتحترم نفسها فيها منه طبعا مش ال 128
12رول فاميه بلاك ب 15
كده صرفنا 405
محدش في مصر كلها النهارده مالوش صاحب لو اتنين منيعرفوش يفيمو فيمها كلها و اعملها شماسه فوق و تحت علي البربريز
13طبعا مش محتاج اقول ان الي عنده شبكه فوق السقف يحرقها بجاز وسخ و يرميها في الزباله و 14 الي عنده اريال معفن برضه يرميه و يجيب واحد كهربا ب 30 جنيه
كده صرفنا 435

15 هاتلي بقي عليه اسبراي احمر و تلات علب اسود ب 30 جنيه كلهم
كده صرفنا 465

16 من عند الناس بقي بتوع الورد البلاستيك المعفن ده روح اشتريلنا متر شبك بلاستيك بقلاوه
عرييييييض ب5جنيه
هات بقي المتر قصه نصين و ركبه علي شبكه العربيه بالفانوس و خلي فتحه مدوره لفلتر الهوا و رش الشبكه اسود منغير ما تبهدل الفلتر ولا الفانوس
(ممكن ترشها فبل ماتركبها ركبها بمسامير سن صاج و خلي بالك لاتكسر الشبكه الاصليه)
كده صرفنا 470 بس

17طبعا الي عنده البتاعه المعفنه البلاستيك الي علي الشنطه الي فيها نور دي يشيلها الي بيركب فيها النمر( احنا اصلا نقلنا النمر تحت)
فاضل معاك 30 جنيه فايضين من ال 500 اقضي بيهم و اسطبح و ادعيلي بقي
طبعا عشان نعمل كل ده مطلوب قدر لا باس به من المهاره اليدويه الي عند اي راجل مصري
و انا عن نفسي الوقت كان مسلي بالنسبالي مع اصحابي بس امي هتخرب بيتي عشان وطيت العربيه و شيلت الاكصدامات و فاميه و كده بس ولا اي حاجه الحاجه ام الاختراع
ارجو اكون افدت الموضوه شبابي اوي ممنوع للعواجيز ههههههه شكرا للقراءه و يارب اكون افدت مره تانيه
قديم 15-11-2012, 08:17 PM
fiat 124 sport fiat 124 sport غير متواجد حالياً

fiat 124 sport will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز تظبط ال 128 ببلاش؟ تعالي اقولك ازاي ب 500 جنيه مش هتعرف عربيتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fiat 124 sport مشاهدة المشاركة

انا حاليا بستعمل عربيه امي و هي 128 لحد ما الاقي 128 ليا ( الي يعرف واحده حنينه يقولي) عموما العربيه شكلها لما خدتها منها ضحك عليا الناس بس انا الحمد لله حاليا وصلت لمنظر شيك وسط العربيات
تعالو بقو اقولكم ازاي
1 شيل الاكصدامات خالص لان شكلهم عار(محدش بقي يقولي ازاي و مش ازاي و يحسسني اننا كلنا حول و ماشيين نخبط في الحيطان و العربيات الي حوالينا) و الي متمسك باكصدامه ممكن نقص الاكصام من اليمين و الشمال من بعد الاماكن الي بيتربط منها في الشاسيه و نقص بوز الضوافر الي بيبقي علي جناب العربيه و نركبهم تاني هيبقي صغيرين من تحت الفانوس لتحت الفانوس التاني
2 النمره الي قدام و الي ورا انا حطيتهم علي صدر العربيه من ناحيه اليمين و جبت لمبه نيكل بتاعه فيات 1100 استعمال شكلها كلاسيك و ب 30 بس
3 تهبيط العربيه ( محدش يقولي المطبات بقي و بتاع التهبيط هيديك سبات في الجري و الملفات علي السرعه العاليه ) اظن ده يستاهل تضحي برفاهيه انك تمارس رياضه الجري في المطبات الرياضه الرسميه للعواجيز المصريين ) وكمان شكل العربيه و هي ماشيه هيبقي حلو و هي بتطلع المطبات براحه و هي متهبطه

نيجي بقي للكاش الي هنصرفه
60 جنيه تهبيط بالصدادات كمان بتاعه التهبيط
خليها في بالكو و هنجمع مع بعض

4 شيل بقي الفانوس اليمين الوسخ ده و هات فلتر هوا رياضي بوصلاته (انا اخدته من واحد صاحبي كان معاه 127 و ربنا كرمه و جاب لانسر فداهوني ببلاش) بس سعره في حدود

100
5 حط بقي الفلتر مكان الفانوس و يبقي وش الفلتر بره العربيه ( نص الفلتر كده مثلا)

يبقي كده صرفنا 160 ركزو في الكاش الميزانيه محدوده
6 هاتلي طقم رنجات من بتوع الجنط ب 80 جنيه
ممكن تقفشهم من اي بتاع كاوتش يكون ركب جنوط لحد و اشتراهم منه و رش بقي الجنوط اسووووود و ركبهم
تبقي مصلحه
برضه

7 فك بقي الفيبر الي علي جناب العربيه ان كان عتب ولا فيبر ابواب ولا داير رفارف( بس اوعي تكون مش راشش تحتهم و يطلعو باللون القديم ولا بدرجه تانيه )

8 هاتلي بقي مرايتين شاهين بطيخه تمنهم 70
يبقي كده صرفنا 310
ركبهم مكان مرايات الباب لو الازاز بتاعك حته واحده هيركبر بسهوله لو مس حته واحده خلي السمكري يساعدك مع انها مش محتاجه بس لو معرفتش يعني

9 هاتلي بقي ديل شكمان محــــــــــترم و حط تحت محترم دي 50 خط عشان متبزظش الطبخه علي بشلن ملح (انا اخدت ديفل من نفس صاحب ال 127 الي قلت عليه فوق ب 100 الندل خد مني فلوس هههههه)
المهم الديل في حدود 60 جنيه
كده صرفنا 370
10شيل بقي مساحه و خلي مساحه واحده و اشتري ريشه حته واحده ب 20 و ركبها مكانها
كده صرفنا 390
11 شيل بقي اي حاجه علي التابلوه و امسحه مسحه نضيفه بملمع تابلوهات لو ممكن اشحته طبعا ههههههه كل العربيات الي بتحترم نفسها فيها منه طبعا مش ال 128
12رول فاميه بلاك ب 15
كده صرفنا 405
محدش في مصر كلها النهارده مالوش صاحب لو اتنين منيعرفوش يفيمو فيمها كلها و اعملها شماسه فوق و تحت علي البربريز
13طبعا مش محتاج اقول ان الي عنده شبكه فوق السقف يحرقها بجاز وسخ و يرميها في الزباله و 14 الي عنده اريال معفن برضه يرميه و يجيب واحد كهربا ب 30 جنيه
كده صرفنا 435

15 هاتلي بقي عليه اسبراي احمر و تلات علب اسود ب 30 جنيه كلهم
كده صرفنا 465

16 من عند الناس بقي بتوع الورد البلاستيك المعفن ده روح اشتريلنا متر شبك بلاستيك بقلاوه
عرييييييض ب5جنيه
هات بقي المتر قصه نصين و ركبه علي شبكه العربيه بالفانوس و خلي فتحه مدوره لفلتر الهوا و رش الشبكه اسود منغير ما تبهدل الفلتر ولا الفانوس
(ممكن ترشها فبل ماتركبها ركبها بمسامير سن صاج و خلي بالك لاتكسر الشبكه الاصليه)
كده صرفنا 470 بس

17طبعا الي عنده البتاعه المعفنه البلاستيك الي علي الشنطه الي فيها نور دي يشيلها الي بيركب فيها النمر( احنا اصلا نقلنا النمر تحت)
فاضل معاك 30 جنيه فايضين من ال 500 اقضي بيهم و اسطبح و ادعيلي بقي
طبعا عشان نعمل كل ده مطلوب قدر لا باس به من المهاره اليدويه الي عند اي راجل مصري
و انا عن نفسي الوقت كان مسلي بالنسبالي مع اصحابي بس امي هتخرب بيتي عشان وطيت العربيه و شيلت الاكصدامات و فاميه و كده بس ولا اي حاجه الحاجه ام الاختراع
ارجو اكون افدت الموضوه شبابي اوي ممنوع للعواجيز ههههههه شكرا للقراءه و يارب اكون افدت مره تانيه
نسيت اقول ان علبه الاسبراي الاحمر الي اشتريناها هنش بيها التانك من تحت لو كان باين لو مش باين ابقي رش بيها علي اصابك بقي ههههه او متشتريهاش اصلا و كمل علي تمنها 3 جتيه و هات علبه ال ام احمر لزوم الاسطباحه هههههههه سلاااااام
قديم 15-11-2012, 08:24 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

تسلم الايادي وانا عندي طلبك بالظبط وكنت ناوي اروقها سمكري وبويه انا لسه مظبطها عفشه وكهرباء واساسيات وهبطتها وديفل والذي منه كله زي الفل

128 كوبيه
او 128 رالي
عربيه حكايه
دي صورها

لو لزماك كلمني او ابعتلي عالخاص
01006940571

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128
قديم 15-11-2012, 08:46 PM
failasouf failasouf غير متواجد حالياً

failasouf is on a distinguished road

ياريت صاحب الموضوع يفرجنا بالصور على الشغل بتاعه
عشان يبقى الموضوع كامل
قديم 15-11-2012, 08:47 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

طبعاً هو كله شغل شبابي ما شاء الله:06A7D5~1 32::06A7D5~13 2: بس أنا عايز أعرف ليه هتحط مساحة واحدة بس ؟؟؟؟ و بقية البرابريز ينضف إزاي في المطرة: shyy:

الكلمات الدليلية
128