العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 21-11-2010, 12:13 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تدخل مشروع ايجار السيارت

اخويا العزيز الاستاذ / سيف
واضح ان حضرتك اما مفهمتش معنى كلامى او مقريتش الموضوع بطريقة صح وارجو انك تقراه من تانى حتلاقى ردك نفسه انت رديت عليه
ومع ذلك نقول كمان
اولا /انا ولاعندى خبرة ولاغيره
كل مافى الموضوع انى
انا رديت على سؤال مفاده انك بتقول بالحرف اشمعنى انا؟؟؟ م فيه 25 واحد غيرى
وانا قلت لانك اللى طلبت انك تساعد الناس و..ده شىء تحمد عليه ويحسب ليك
وانا سألت طبعا اسئلة متفرقة لانها اساس الموضوع لانى حاسس بنبض الناس
وفاهم تفكير الناس
يااستاذى الفاضل
نوضحها كمان مرة
اكتر من 90 % من اللى سألوك
عايزين يسلمو العربية ويقبضو الايجار شهريا
ولذلك طلبت منك افضل طريقة للتعامل مع الناس ازاى عن طريق الاسئلة المتفرقة
ولكى يتكامل الموضوع (أى موضوع ) يجب شرح جميع بنوده من مميزات ومشاكل ومعوقات .............الخ....الخ
لانك بتتكلم عن مشروع ايجار والموضوع المثبت نفس القصة هو مشروع الايجار
ولما قرأت الاثنين وجدت ان فى تفاصيل كتير ناقصة
فأقترحتها عليك
بالمناسبة انا بشتغل فى العقارات والمقاولات ولاعلاقة لى من قريب او بعيد بمسألة الايجار
لكن لكى تعم الفائدة
وطالما عملك ماشاء الله لاقوة الابالله مش مديك الوقت يبقى لازم تجد من يعاونك
لان ربنا قال
وتعاونو على البر والتقوى
وطالما غرضك مساعدة الناس يبقى لازم نساعدك ولذلك اقترحت عليك هذه الاسئلة المتفرقة علشان سعادتك بما لك من خبرة فى هذا المجال لو جاوبتها كلها هتريح نفسك من الاسئلة الكتيرة والمكررة والمملة لان عدد الاسئلة هيقل وخصوصا ان وقتك ضيق
فمش معقول نعمل موضوع وتتلخم انت عن شغلك او تتأخر على الناس
فهذه الاسئلة كانت من باب المعاونة ليس الا
وبعدين موضوع الايجار ولاصعب ولاسهل زيه زى اى سلعة او خدمة تقدم للناس
واكيد طبعا له مشاكله زيه زى اى عمل فى الدنيا
وفى الاول لازم يكون له مشاكله
لحد المكتب (اى مكتب) م يكون قاعدة عملاء سواء من المؤجرين او المستأجرين
واما موضوع ال 10 الاف جنيه فدى حسبة حاجة اسمها مصاريف التأسيس
لان المكتب عبارة عن شقة وغالبا هتكون ايجار جديد وطبعا هيدفع مقدم شهر وشهر تأمين دول لوحدهم مش اقل من 2000 جنيه
ثم فرش المكتب لان المفروش غالبا مشاكله كتير
ثم عمل بعض االدعاية فى الجرايد والشوارع وحول المكتب ورقية او اعلانيه
ثم لو معاه قرشين كمان يعمل حفل افتتاح
ثم يكون مجهز نفسه انه يعمل اعلان فى الوسيط او اهرام الجمعة مرة كل اسبوعين علشان يجذب اكبر قدر من العملاء من الجانبين
دى تكلفة مبدئية للى عايز يعمل المشروع
لكن السجل والبطاقة الضريبية مش هيكلفوه 500 جنيه بالكتير لما يديهم لمحاسب يعملهم له
اما موضوع الاسرار فأسرار الشغل دىموضوع تانى

وموضوع اللانوس للى قلته مش هيختلف من شخص لشخص بل معروف اللانوس توبها كذا واللانسر توبها كذا ....
مفيش اسرار
وانا مطلبتش منك تقول ارقام
ومع ذلك لو حضرتك قريت موضوعى وفهمته كويس كنت هتعرف انى رديت على النقطة دى
لما قلت
انك ممكن ترد على الخاص فى نقطة مساعداتك للناس يعنى اللانسر البومة غير الكريستالة غير السيراتو غير الاوكتافيا
سيادتك مفروض انك
بتحط اساسيات المشروع او الخطة العامة
والتنفيذ على عاتق الناس مش عليك
ثم التوفيق من عند الله
لكن مينفعش اكتب عنوان ضخم واقول
مشروع ايجار السيارات
وبعدين آجى اقرا م اتعلمش حاجة ولا افهمش حاجة
واروح كاتب
للاستفسار السريع تليفون كذا..... كذا
واضطر كل مييجى على بالى سؤال اتصل بيك واشغلك وانت بتقول ان وقتك مش ملكك
طيب مهو ده شىء يعقد الناس لانه كل ميحتاج سؤال هيسألك
واول مرة هيسأل عادى
لان كل واحد فاكر نفسه هو بس اللى بيكلمك
تانى مرة هيكلمك وهو محرج
تالت مرة انت نفسك هتزهق منه
يبقى واجبنا نساعدك ونهون عليك

ثم من نبرة كلامك واضح انك انت بتنفى عن نفسك موضوع الاعلان وكأنه شبهة او تهمة لما قلت انك شغلك ماشاء الله ولاقوة الا بالله وانه مش مديك الفرصة

يااستاذى الفاضل مش عيب انك تعمل اعلان لنفسك وانت بتخدم الناس
وقال رسول الله
كان الله فى عون العبد ماكان العبد فى عون اخيه
طيب مهو شىء طبيعى ان اللى عنده عربية اول م هيفكر يسلمها هيسلمها ليك لانك اول واحد ارشده ودله على هذا الطريق
وعلى فكرة لو قريت كل اسئلة الناس هتلاقيها كلها تقريبا مكررة ولاتخرج عن الاسئلة اللى انا طرحتها

اخيرا انا لابفكر لافى اشراف ولاتثبيت مواضيع ولاغيره ولامتضايق منه اساسا
ولو بفكر فى قليل مش كثير من متاع الدنيا ......مش مجرد اشراف فى منتدى كان بقى حالى حاجة تانية خااااااااالص
للمرة الالف
تذكر
ان الخلاف فى الرأى لايفسد للو د قضية
وخصوصا انك ناصح وعملت لنفسك خط دفاع اول لما قلت ان ردك ده مبدئى علشان تدى نفسك فرصة ترد على اى كلام هقوله تانى
لكن انا ياعم قلت كل اللى عندى
ومش هرد تانى
لان الموضوع معمول لفايدة الناس مش علشان الرد والرد المضاد
اشكرك لسعة صدرك وتحملك ليا

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 21-11-2010 الساعة 12:36 AM
قديم 21-11-2010, 12:16 AM
منال1970 منال1970 غير متواجد حالياً

منال1970 is on a distinguished road

عندى سيارة ماتريكس 2008 وعاوز ااجرها ايه الافضل شركات ام افراد
قديم 21-11-2010, 08:59 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

بقى بذمتك ياشيخ مش عارف اشمعنى انت اللى الناس بتسألك؟؟؟؟
أولا
لانك بكل بساطة الوحيد اللى ليه موضوع مثبت عن ايجار السيارات فى القسم ده اسمه (استفسارات عن ايجار السيارات / حصرى وخاص لمصر موتورز } كلام كبير اوى )تفتكر بعد كده اللى بيفكر فى الموضع ده هيروح لمين ؟؟وهو كل ميفتح صفحة يلاقى موضوع سيادتك منور
فى ناس كثيرة زى موجودة واصحاب مكاتب ايجار ولكن لا احد يجيب على استفسارات الاعضاء ومتابعهم كمان انا لما عملت الموضوع المثبت انا عملت اسئلة مبدئية واجابتها واستحالة طبعا انى اشرح الامور كلها لعدة اسباب اولا فى ال عايز يعمل مكتب ايجار وفى ال عايز يجيب عربية وياجرها وفى ال عايز يشتغل بنفسة على عربيتة كل واحد من دول واكثر لية ظروف وفى شغلنا عمر مفى شخصين ليهم نفس الظروف وانا عملت الامور المبدئية وسيبت الامور للناس الجادة تستفسر وانا هجوبها سواء ال محرج يشرح ظروفة على النيت او ال بيسال وخلاص ومتابع استفساراتة طبعا دة مثال بسيط
والغريب انى لما قرأت هذا الموضوع لقيتك مركز فيه عن مصاريف ثابتة زى مكتب وشغلانة كده
اولا انا مركز زى مقولت لحضرتك على اساسيات ولا يجوز عمل اى شغل من غير اساس والهدف مش انة يعمل سجل وبطاقة ضريبية وبس انما يكون معلوم للقسم التابع لية لان دة شى مهم ميكونش شغال مكتب عشوائى لان دة لية مشاكلة ولا انة يشتغل على هدف السمسرة وبس من وراء التوفيق بين صاحب عربية ومستاجر لان دة بيدر بالعمل فى الايجار سواء لصاحب المكتب او لصاحب العربية
وبطاقة ضريبية وسجل تجارى
وده محتاج مبلغ مبدئى للصرف عليه قبل شراء السيارة
او هيكون وسيط بين صاحب السيارة والعميل بدون م يشترى سيارات من اصله
و..ده كلام يعـقـد ...لانه محتاج مبلغ فى الاول على الاقل 10 الاف جنيه غير تمن السيارة ان كان هيشترى
كما وضحت سابقا مفيش شى اسمة كلام يعقد فى شى اسمة اساسيات عمل
ياأما انت مفهمتش مغزى مابداخل الناس
فى ناس مشترية وعايزة الايجار يغطى القسط وشكرا
وفى ناس وظايفها لاتسمح بسجل وبطاقة ضريبية
ال وظيفتة لا تسمح بسجل وبطاقة ضريبية يبقى اصلا معندوش وقت انة يشتغل ومهنة ايجار السيارات لا تسمح بغير ذلك لصعوبتها فى المتابعة
زائد مخاطر هذا الكلام من مكتب مؤجر الى اعلانات فى الجرايد اومال الناس هتعرفه ازاى
اغلب ال ناس القديمة فى مهنة ايجار السيارت مبتعملش اعلان فى الجرايد ال مرة او مرتين فى السنة انما ال بيعمل اعلان دة شخص هاوى ويبحث عن عمل ودة مش شغلة الاساسى (عمرك قرات عن شركة الرواس لايجار السيارت عملة اعلان او الطيار وغيرهم من الاسماء )
وده محتاج رأس مال حضرتك لم توضحه على الاقل يكون كام
لما احدد راس المال انا عامل موضوع الناس قراتة فى 2009 و2010 وان شاء الله تفضل تقراء الى 2020 واكثر والتكاليف تختلف من فترة الى اخرة
كان مفروض فى الموضوع المثبت شرحت كل خبايا وتفاصيل الموضوع
خبايا الشغل دائما بتكون اسرار ودة ال يفرك مكتب ايجار محترم عن غيرة وانا شرحت المبادى بس انما معملتش موضوع قولت فية ازاى تفتح مكتب ايجار سيارت
وال كان اى حد دخل الشغلانة وحضرتك تعلم ذلك زى مجال حضرتك بتاع العقارات
ومحصلش طبعا
ثانيا
لان سيادتك عامل موضوع تانى اللى هو احنا فيه دلوقت واسمه
عايز تدخل مشروع ايجار السيارات
وطبعا سعادتك عامل مقدمة جميلة جدا تحسس اى حد ناوى او بيفكر او مش بيفكر تخليه انه يدخل هنا ويسأل ويستفسر
ودة الهدف ان كل شخص يكون صريح فى انة يسال ويقول ظروفة او يكلمنى على التليفون انما مش عامل موضوع عام علشان ال عايز يجيب عربية اقولة روح لشركة فلان هما عيزين عربية ويدفعولك كذا
ثالثا
انت قلت ان فى 25 صاحب معرض ايجار سيارات ليه محدش بيجاوب غيرك على الناس
لان سيادتك اللى عملت موضوع وطلبت استفسارات الناس وانت هترد عليها
لكن لما دورت على اصحاب المعارض دول وبحثت لقيتهم كلهم بيطلبو عربية ماركة كذا بأيجار كذا الى آخره
وكان فى منهم من كان يجيب فى موضيع قديمة وغير كدة انا ممنعتش حد انة يكتب ويساعد الناس
يعنى لا..قالو للناس هنشرح لكم المشروع ولا قالو ...اللى عايز يدخل المشروع يسأل واحنا نرد عليه
انما اللى قال كده ...سيادتك مشكورا طبعا
وطالما عرضت خدماتك يبقى لازم يكون صدرك اوسع من كده
موضوع صدرى واسع ولا لا مظنش انى بعد كل دة صدرى مش واسع ولو حضرتك ليك استفسار شخصى كلمنى او اكتب سوالك بوضوح ولما اقولك انى زهقت او مليت يبقى فى كلام تانى واظن انى الحمد لله برد على كل الناس بس يكون سؤالهم واضح وسريح وانا تحت امر اى حد
رابعا
انت قايل انك هتشرح المشروع للناس
وان ظروف الناس بتختلف من واحد للتانى الكلام ده غير دقيق
لان الاساسيات غير الفرعيات
يعنى الاساسيات كان مفروض حضرتك شرحتها
وأهم الأساسيات دى
زى ماركة العربية المطلوبة اكثر واللى تجيب دخل اكبر
موضوع دخل اكبر انا ممكن اقول ان البى ام (مثال طبعا) بتجيب دخل كبير وناس تقول دة عايز يعجز وكمان السعر بتاع ال بتجيبة العربية دة رزق والحمد لله مفيش حد بيحب يكتب لان ممكن تتعامل مع واحد غيرى يدك مبلغ اقل او اكثر مفيش مقياس ولا نسبة فى الموضوع دة دة بيتحدد على حسب مطلبات الشركات ومكتب كل واحد

زى موديل العربية اللى ممكن تتأجر آخره كام سنة (مش معقول واحد معاه 131 هيأجرها ؟؟؟ مثلا أو واحد معاه لانوس موديل 2000 تنفع واللا لا) فانت لازم تشرح وتوضح
مفيش حد جاد فى عمل اليجار وميعرفش ان الايجار للعربيات الحديثة ومع ذلك فى ناس بتشتغل فردى بعربيات موديلات قديمة بس بها تكيف مينفعش اعمم شى وانا بتكلم على مبادء فقط

زى الطريقة الأمثل للتعامل مع مكاتب الايجار ايه ؟؟؟ بحيث تحفظ حقوق المؤجر والمستأجر والمكتب
بغض النظر عن كونك صاحب مكتب لان التصدى لاستفسارات الناس يتطلب الامانة لانك هتحاسب عليها امام الله يوم القيامة
ومعنا كلام حضرتك انى اشرح نظام التعاقد مع الشركات صح ودة نظام بيختلف من عام الى اخر لان المكاتب بتنقل من ما تلزمها بية الشركات فى العمل صح وبتالى برضة بيتغير كلام المكاتب حسب التعاقد ال معها وانا برضة بتكلم على مبادى مش جميع الحالات فى جميع الاعوام
ولان غالبية اللى بيشترو...... عبارة عن واحد معاه قرشين راح جايب عربية بالتقسيط وعايزها تجيب قسطها وخلاص لكن لا...عنده فكرة ولا...خبرة ولا..اى حاجة ..... غير انه جاب العربية وعايزها تصرف على نفسها لحد م تخلص قسطها..وخلاص
من قال كدة فى ناس بتغطى بيها قسطها ويزيد فلوس تصرف على نفسها او واحد شغال بيها فى شركة وبتغطى قسطها وكمان بطلع لة مرتب

زى القيمة اللى ممكن تتأجر بيها العربية
يعنى سعادتك كنت استعرضت الفئة والماركة وكل فئة وماركة ليها متوسط ايجار يتراوح مابين كذا وكذا شهريا
يعنى مثلا النيسان الصنى غير مرغوبة فى موضوع الايجار يبقى تحذر من حاجة زى كده وان كنت قلتها فى احد ردود الموضوع هناك بس طبعا دى عايزة واحد متابع الردود كلها غير لما تبقى مكتوبة من الأول
من قال انها غير مرغوبة فى شركات مبتطلبش غير نيسان

زى حكاية العداد المقفول والعدا د المفتوح /وانا واثق تماما ان فى ناس كتير متعرفش الفرق بينهم
دة معلومة تهم واحد عايز يشغل مكتب ايجارولا تهم صاحب سيارة

زى ايهما افضل ايجار السيارة بالسائق والا بدون السائق (وان كنت انت رديت على احد اخواننا فى النقطة دى رد من وجهة نظرى غير كافى ولاشافى بس دى طبعا عايزةبرضه واحد متابع كل الردود )
دة تختلف على حسب طلبات للعربيات ال بسائق وكمان ال بدون سائق
ومفيش تفضيل فى الناحيتين لان دة ال بيحددة صاحب السيارة وطلبات التعاقدات

زى السيارة بالسائق مع تحمل الصيانة او بدون او ببنزينها او بدون أيهما افضل وعيوب ومزايا كل منهم
السيارة بسائق برضة على حسب طلبات التعاقد يعنى ممكن عقد يطلب عربيات بسائق ولا يوجد تحمل صيانة وفى تعاقدات بتكون بكامل التحمل حتى البنزين

زى مدة ايجار السيارة يعنى الأيجار المؤقت لمدة شهر او 2 غير المفتوح كذا سنة
دى متوسط ايجارها كام ودى متوسط ايجارها كام (حسب الماركة طبعا)
غير الايجار بالمشوار نظامه ايه وظروفه ايه
حضرتك انا مش عامل موضوع انى بطلب فية سيارت انا بشرح مبادى وبس

وهكذا

اخيرا
مساعداتك للاعضاء
هيا دى النقطة الوحيدة اللى ممكن ترد فيها على الخاص لان ظروف كل واحد مختلفة عن التانى
يعنى واحد معاه لانسر 1300 غير لانسر بوما غير لانسر كريستالة غير واحد معاه سيراتو غير واحد معاه اوكتافيا غير واحد م اشتراش خالص
لكن هو فين الموضوع
انت مكتبتش موضوع
والموضوع المثبت ناقص كتييييير
ولو جاوبت على اسئلتى هنا
اعتقد هتعمل موضوع تانى هيثبتوه وهيلغو تثبيت القديم لانه هيبقى اشمل واعم واوسع

وطبعا بـقـت الناس تسألك كل واحد على حدة ومفروض كلنا مستنيين ردك هتقول له ايه
نفاجأ بيك كاتب
تم الرد على الخاص
تم الرد على الخاص لانى مش مكلف انى اشرح ظروف ناس رفضت تشرح ظروفها على الملا وانا اكشف اسرارها ودة اغلب الناس
للاستفسار السريع تليفون معرفش كام
طب احنا فهمنا ايه ؟؟؟
مليون مرة بقول ان حضرتك ليك استفسار غير شخص تانى غير اى حد ظروف كل طرف مختلفة
وهل مطلوب ان كل واحد عايز يسأل انه يطلبك على المحمول ؟؟؟؟
ومعلش استحملنى فى الكلمتين اللى جايين دول ...
اللى انت بتعمله لايزيد عن كونه نوع من الدعاية لسعادتك متغلف بغلاف اسمه المساعدة فى مشروع الايجار
ماشى .... وايه المشكلة م تعمل دعاية ...مش عيب خالص
بس يبقى واضح للجميع
مرة تانية
اشكرك لتحملك ليا والخلاف فى الرأى لايفسد للو د قضية
تم الرد فى الاقتباس
قديم 21-11-2010, 09:30 PM

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

اخويا العزيز الاستاذ / سيف

واضح ان حضرتك اما مفهمتش معنى كلامى او مقريتش الموضوع بطريقة صح وارجو انك تقراه من تانى حتلاقى ردك نفسه انت رديت عليه
ومع ذلك نقول كمان

اولا /انا ولاعندى خبرة ولاغيره
كل مافى الموضوع انى
انا رديت على سؤال مفاده انك بتقول بالحرف اشمعنى انا؟؟؟ م فيه 25 واحد غيرى
وانا قلت لانك اللى طلبت انك تساعد الناس و..ده شىء تحمد عليه ويحسب ليك
وانا سألت طبعا اسئلة متفرقة لانها اساس الموضوع لانى حاسس بنبض الناس
وفاهم تفكير الناس
يااستاذى الفاضل
نوضحها كمان مرة
اكتر من 90 % من اللى سألوك
عايزين يسلمو العربية ويقبضو الايجار شهريا
من ال قال لحضرتك كدة فى برضة ال عايز يشتغل على عربية وال عايز يفتح مكتب وال لسة بيفكر وكمان فى مكاتب ايجار عيزة تعرف اسلوب فى العمل
كل دول وغيرهم ليهم استفسارات بظروف خاصة
ولذلك طلبت منك افضل طريقة للتعامل مع الناس ازاى عن طريق الاسئلة المتفرقة
ولكى يتكامل الموضوع (أى موضوع ) يجب شرح جميع بنوده من مميزات ومشاكل ومعوقات .............الخ....الخ
لانك بتتكلم عن مشروع ايجار والموضوع المثبت نفس القصة هو مشروع الايجار
ولما قرأت الاثنين وجدت ان فى تفاصيل كتير ناقصة
فأقترحتها عليك
بالمناسبة انا بشتغل فى العقارات والمقاولات ولاعلاقة لى من قريب او بعيد بمسألة الايجار
يريت توضح لى استفسار حضرتك الشخصى
لكن لكى تعم الفائدة
وطالما عملك ماشاء الله لاقوة الابالله مش مديك الوقت يبقى لازم تجد من يعاونك
لان ربنا قال
دة موضوع مش مسؤليتى دة مسؤلية الادارة فى مصر موتورز وللعلم الاشراف على الموقع تتطوع دون اجر ولو فى اى حد عندة استعداد يساعد اهلا بية
وتعاونو على البر والتقوى
وطالما غرضك مساعدة الناس يبقى لازم نساعدك ولذلك اقترحت عليك هذه الاسئلة المتفرقة علشان سعادتك بما لك من خبرة فى هذا المجال لو جاوبتها كلها هتريح نفسك من الاسئلة الكتيرة والمكررة والمملة لان عدد الاسئلة هيقل وخصوصا ان وقتك ضيق
فمش معقول نعمل موضوع وتتلخم انت عن شغلك او تتأخر على الناس
فهذه الاسئلة كانت من باب المعاونة ليس الا
ارجوا توضيح الاسئلة بوضوح
وبعدين موضوع الايجار ولاصعب ولاسهل زيه زى اى سلعة او خدمة تقدم للناس
واكيد طبعا له مشاكله زيه زى اى عمل فى الدنيا
وفى الاول لازم يكون له مشاكله
لحد المكتب (اى مكتب) م يكون قاعدة عملاء سواء من المؤجرين او المستأجرين
واما موضوع ال 10 الاف جنيه فدى حسبة حاجة اسمها مصاريف التأسيس
لان المكتب عبارة عن شقة وغالبا هتكون ايجار جديد وطبعا هيدفع مقدم شهر وشهر تأمين دول لوحدهم مش اقل من 2000 جنيه
ثم فرش المكتب لان المفروش غالبا مشاكله كتير
ثم عمل بعض االدعاية فى الجرايد والشوارع وحول المكتب ورقية او اعلانيه
ثم لو معاه قرشين كمان يعمل حفل افتتاح
ثم يكون مجهز نفسه انه يعمل اعلان فى الوسيط او اهرام الجمعة مرة كل اسبوعين علشان يجذب اكبر قدر من العملاء من الجانبين
دى تكلفة مبدئية للى عايز يعمل المشروع
لكن السجل والبطاقة الضريبية مش هيكلفوه 500 جنيه بالكتير لما يديهم لمحاسب يعملهم له
مع احترامى لكل ال حضرتك قولتة مش مهم الحفلة ولا كثرة الاعلانات المهم يبداء باساس ويكون عندة خلفية ويكون عندة عربية او اثنين مش مهم الديكور مكاتب الايجار تتسم بالبساطة
اما موضوع الاسرار فأسرار الشغل دىموضوع تانى

وموضوع اللانوس للى قلته مش هيختلف من شخص لشخص بل معروف اللانوس توبها كذا واللانسر توبها كذا ....
مفيش اسرار
بتختلف من شخص لاخر وحسب المدة ونوع التعاقد ومدتة وطلب الشركات
وانا مطلبتش منك تقول ارقام امال المطلوب منى قول قيم ازاى
ومع ذلك لو حضرتك قريت موضوعى وفهمته كويس كنت هتعرف انى رديت على النقطة دى
لما قلت
انك ممكن ترد على الخاص فى نقطة مساعداتك للناس يعنى اللانسر البومة غير الكريستالة غير السيراتو غير الاوكتافيا
كدة مينفعش ارد على الموضوع مجزء وكمان سعر العربية يختلف من مدة الى اخرة
سيادتك مفروض انك
بتحط اساسيات المشروع او الخطة العامة
والتنفيذ على عاتق الناس مش عليك
ثم التوفيق من عند الله
لكن مينفعش اكتب عنوان ضخم واقول
مشروع ايجار السيارات
وبعدين آجى اقرا م اتعلمش حاجة ولا افهمش حاجة
واروح كاتب
للاستفسار السريع تليفون كذا..... كذا
واضطر كل مييجى على بالى سؤال اتصل بيك واشغلك وانت بتقول ان وقتك مش ملكك
طيب مهو ده شىء يعقد الناس لانه كل ميحتاج سؤال هيسألك
واول مرة هيسأل عادى
لان كل واحد فاكر نفسه هو بس اللى بيكلمك
تانى مرة هيكلمك وهو محرج
تالت مرة انت نفسك هتزهق منه
يبقى واجبنا نساعدك ونهون عليك
الحمد لله الناس الواضحة فى اسئلتها وصريحة فى استفساراتها مبزهقش منهم لو كلمونى بدل المرة 10 مرات
ثم من نبرة كلامك واضح انك انت بتنفى عن نفسك موضوع الاعلان وكأنه شبهة او تهمة لما قلت انك شغلك ماشاء الله ولاقوة الا بالله وانه مش مديك الفرصة
انا مش عارف ازاى حضرتك عرفت نبرة كلامى

يااستاذى الفاضل مش عيب انك تعمل اعلان لنفسك وانت بتخدم الناس
وقال رسول الله
كان الله فى عون العبد ماكان العبد فى عون اخيه
طيب مهو شىء طبيعى ان اللى عنده عربية اول م هيفكر يسلمها هيسلمها ليك لانك اول واحد ارشده ودله على هذا الطريق
مش شرط لان فى ناس بتتعامل مع شركات ومكاتب غيرى ومع ذلك بتتصل تسالنى وتستفسر منى وانا لا امانع
وعلى فكرة لو قريت كل اسئلة الناس هتلاقيها كلها تقريبا مكررة ولاتخرج عن الاسئلة اللى انا طرحتها
اكتب اسئلتك بوضوع بس يريت توضح ظروفك عايز تجيب عربية ولا عايز تجيب عربية وتشتغل عليها ولا عايز تفتح مكتب ولا عايز تضيف نشاط

اخيرا انا لابفكر لافى اشراف ولاتثبيت مواضيع ولاغيره ولامتضايق منه اساسا
ولو بفكر فى قليل مش كثير من متاع الدنيا ......مش مجرد اشراف فى منتدى كان بقى حالى حاجة تانية خااااااااالص
الاشراف بدون اجر عمل تطوعى
للمرة الالف
تذكر
ان الخلاف فى الرأى لايفسد للو د قضية
وخصوصا انك ناصح وعملت لنفسك خط دفاع اول لما قلت ان ردك ده مبدئى علشان تدى نفسك فرصة ترد على اى كلام هقوله تانى
انا بس معرفتش والى الان استفسار حضرتك فى اى جزء بالضبط
لكن انا ياعم قلت كل اللى عندى
ومش هرد تانى
لان الموضوع معمول لفايدة الناس مش علشان الرد والرد المضاد
اشكرك لسعة صدرك وتحملك ليا
الرد فى الاقتباس وفى انتظار اسئلة حضرتك بكل وضوح بس اعرف حضرتك عايز تجيب عربية ولا عايز تجيب عربية وتشتغل بيها ولا عايز تشغل عربيتك ونوعها ايها ولا عايز تفتح مكتب ولا عايز تضيف نشاط علشان اعرف اساعد حضرتك
وزى مقولت لحضرتك انا عملت موضوع فية مبادى عامة مش موضوع شرح تفصيلى لانى معرفش ظروف كل شخص بيسال عبارة عن اية
قديم 21-11-2010, 09:34 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منال1970 مشاهدة المشاركة

عندى سيارة ماتريكس 2008 وعاوز ااجرها ايه الافضل شركات ام افراد
مفيش شركة ممكن تحصل على عربية موديل 2008 انما ممكن تاجرها الى مكتب ايجار ودة يتحدد على حسب حالة السيارة وظروف حضرتك
للاستفسار السريع
0125485222