العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 09-12-2008, 06:43 PM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مميزات الاضاءه الزينون

ديه نفس مشكلتى انا حاليا حاطط فامية على الفوانيس الامامية وماشى بالنور العالى بس برضو طريقة فاشل
الحكاية دى بتبوظ الاضائة خالص يا وائل انا عملتها وشلتها تانى
واى لعب قى الفانوس بيبوظ الضائة برضوا والناس الى بتعمل العدسات مش بتدى الاضائة المطلوبة علشان التجويفات الى فى الفانوس بتبقى متظبطة مع مكان اللمبة علشان تعكس اعلى اضائة
واحسن حل ان تشترى الفانوس جاهز زى كدة

ودى صورة توضح طبعا الفرق بين الاضائة العادية (الهالوجين) والزينون

ودى صورة كمان توضح درجات الزينون واسمائها علشان فى 5 الوان للزينون

وفى HID الكورى سعرة معقول 950 جنية واحسن من الصينى بكتير الصينى ب 600 جنية ولو عاوز حاجة كويسة يبقى عليك وعلى الالمانى ... بس انا سمعت انو كل الالمانى فى السوق مضروب (صينى ومكتوب علية ميد ان جيرمان) ياربت اى حد ياخد بالة من الحتة دى لو هيشترى

I'M BaD UseR

التعديل الأخير تم بواسطة MoSHaX ; 09-12-2008 الساعة 06:45 PM
قديم 10-12-2008, 01:41 AM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

مشكور على الاضافه فعلاا ممتازه
والصور كمان
تسلم ايدك
قديم 10-12-2008, 06:19 PM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

ديه نفس مشكلتى انا حاليا حاطط فامية على الفوانيس الامامية وماشى بالنور العالى بس برضو طريقة فاشلة ptmnlo123per1106

يبقى هو الزينون الحل ..... بس عاوزين نركبه بشكل قانونى علاشان لما ندخل لجنه مافيش ظابط شايف نفسه يعمل فيلم علينا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moshax مشاهدة المشاركة

ودى صورة كمان توضح درجات الزينون واسمائها علشان فى 5 الوان للزينون

وفى HID الكورى سعرة معقول 950 جنية واحسن من الصينى بكتير الصينى ب 600 جنية ولو عاوز حاجة كويسة يبقى عليك وعلى الالمانى ... بس انا سمعت انو كل الالمانى فى السوق مضروب (صينى ومكتوب علية ميد ان جيرمان) ياربت اى حد ياخد بالة من الحتة دى لو هيشترى

بالنسبه للزينون ال K5000 انا شايف انه مش باين اوى انه زينون هل اللون ده لو اتركب برده يعتبر مخالفه و لا ممكن يمشى عادى ؟ انا شايف ان درجة اللون ديه مريحه للعين و مفهاش مشكله .

* بجد انا محتاج اركب الزينون ده علاشان مابشوفش كويس بليل مش عاوزه منظره , و مستغرب جدا ليه بيعتبروه مخالفه سواء الى مركبه مظبوط او الى مركبه غلط ...
ptmnlo123per160 !! طيب ماهو دلوقتى بينزل استاندرد فى كتير من السيارات الحديثه !!! و انا فانوس عربيتى فيه عدسه و ممكن يركب عليه زينون و مش حيعمل مشكله لحد ... ابقى مخالف ليه !!!
هو مين الى بيحط القوانين ديه و هل بيحطها و هو قاعد على القهوه مثلا !!ptmnlo123per111

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h
قديم 15-12-2008, 02:51 AM
kezo1 kezo1 غير متواجد حالياً

kezo1 is on a distinguished road

ياجماعة اطمنوا انا سالت بنفسي في الموضوع دة ناس متخصصة واتضح لي ان الزينون الي نازل مع العربيه مافيش عليه اي مسآءلة قانونية لان بيكون نازل معاه عدسات وبيكون ضوءه هادي مش متعب ،، المشكلة كلها في النور الزينون الي بيركب من غير عدسات هو دة الي ممنوع من المرور عشان متعب جدا للعين ،،، يعني اي حد عنده عدسة في عربيته يتوكل على الله ويجيب زينون وهو مطمن محدش هيكلمه ،، وبردو الي عايز يركب زينون يروح لشركة متخصصه تركب له العدسات بطريقة معينه وان شاء الله مافيش مشاكل في الحالة دي من ناحية المرور خالص
قديم 15-12-2008, 04:15 PM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kezo1 مشاهدة المشاركة

ياجماعة اطمنوا انا سالت بنفسي في الموضوع دة ناس متخصصة واتضح لي ان الزينون الي نازل مع العربيه مافيش عليه اي مسآءلة قانونية لان بيكون نازل معاه عدسات وبيكون ضوءه هادي مش متعب ،، المشكلة كلها في النور الزينون الي بيركب من غير عدسات هو دة الي ممنوع من المرور عشان متعب جدا للعين ،،، يعني اي حد عنده عدسة في عربيته يتوكل على الله ويجيب زينون وهو مطمن محدش هيكلمه ،، وبردو الي عايز يركب زينون يروح لشركة متخصصه تركب له العدسات بطريقة معينه وان شاء الله مافيش مشاكل في الحالة دي من ناحية المرور خالص
يعنى اركب زينون على ضمانتك ptmnlo123per147

ولا كل مادخل لجنه حبقى عامل كده
ptmnlo123per192

انا عندى عدسه " فى الواطى " فى الفانوس و لو حركبه حربكه واطى بس , و غالبا حيكون HID plus .و حيكون k5000 او اول درجه فى الابيض .

كده مبقاش مخالف ؟

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h

الكلمات الدليلية
hid plus, زينون, اكسسوارات السيارات