العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 29-11-2008, 06:07 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

ربنا يخليك يا ابو نورا ... احنا بنتعلم منك يا باشا
بس بلاش تهور
العفو يا كيمو ده بس من ذوقك بس بعد اللى عملتة مع ال z350 انا اللى لازم اتعلم منك ptmnlo123per122

وتعليقا على الكلام عن ثبات الاوربى بالمقارنة بالاسيوى وتحديدا اليابانى

صحيح ان اغلب الاوربى اكثر ثباتاً من اغلب الاسيوى بس ده راجع لان المصنع الاسيوى بيقدم اولوية راحة الركاب على الثبات فى السرعات العالية وده معكوس الاوربى لكن الثبات مش حكر على صناعة معينة الموضوع اختلاف اذواق مش اكتر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 29-11-2008, 06:34 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

يا باشا ربنا يخليك انت اللى كلك ذوق
و انا ليا الشرف طبعا اننا نكون اصدقاء

اما اللى كان مع النيسان كان شد مكن بس مش لعب يعنى
هو الشد هنا فى الخليج معظمه بيبقى استعراض قدرات العربية مش قدرات السواق لأنه بصراحة نادر انك تلاقى حد عنده مهارة عالية يعنى فى السواقة ,, كله بيعتمد انه راكب عربية جامدة و خلاص لأن بصراحة السواقة هنا اريح و اسهل بكتير من مصر .. كل واحد ماشى فى حارته و خلاص
فى مصر لازم تكون مهندس سواقة مش سواق و تحسبها بالسنتى و سعات بالمللى
بس لازم احنا كمصريين نتفذلك شوية و ناخد كام غرزة استعراض لقدرات السواق عشان كدة هما بيقولو علينا مابنعرفش نسوق (قصدهم مابنلتزمش بقواعد السواقة بتاعت السيدات فوق 60 سنة)

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 29-11-2008, 11:25 AM
الصورة الرمزية abo3bdolrahman
abo3bdolrahman abo3bdolrahman غير متواجد حالياً
من انا؟: أبوعبدالرحمن باشا خلاص خت الباشاوية.
التخصص العملى: مدير مناوب الإدارة الهندسية
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر و ال..... مش فاكر

abo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really nice
رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

نبتدى الريسنج:ptmnlo123per154
أولا : بالفرنا 2004 أتوماتيك كورى
200 كم /س يعنى مقفل العداد و ده فى سيناء على طريق شرق بورسعيد القنطرة و الثبات كان ممتاز لأنى أخذت بيها ملفات على السرعة دى و كانت كويسة. ptmnlo123per135
ثم نأتى للوحش الماليزى الجين 2 بتاعت أخويا ptmnlo123per154 موديل 2007 أتوماتيك سبورت جبت بيها 230 كم / س على نفس الطريق و مشيت بالسرعة دى حوالى 35 كم و بعدين نزلت ل 190 / 200 كم / س باقى الطريق من القنطرة للقاهرة و سبب عمل الكارثة دى كان عندى إجتماع فى الشغل فى شرق التفريعة فى بورسعيد الساعة 9 و كانت عاندى مقابلة فى سفارة هولندا فى القاهرة فى نفس اليوم الساعة 12 و خلصت إجتماع الشغل 10:40 و لحقت ميعاد السفارة فى الزمالك الساعة 11:50 يعنى أخذت بيها تقريبا 220 كم فى ساعة و 10 دقائق و الإتزان كان ممتاز و تقريبا ما كنتش حاسس بإن العربية بتجرى. و المرة الثانية من القاهرة لبورسعيد كنت رايح الشغل بالليل و كنت خارج متأخر جدا ميعادى فى الشغل الساعى 10 و إتحركت من البيت 8:30 بالليل و وصلت بداية الطريق الساعة 09:15 لأن البلد كانت زحمة جدا ptmnlo123per195 المهم كنت ماشى فى حالى طلعلى أخ معاه جولف 5 و بدأ يشد معايا من غير ما أنا أشد معاه ptmnlo123per111 المهم أنا كده كده كنت باجرى و عديت ال 210 كم / س و ما شو فتوش تانى فى المرايا و بعدين هديت و إستانيته و بعدين خلعت منه تانى و كان يا عينى مشحر ورايا مش عارف يلحقنى و فجأة ظهرت مرسيدس إس 500 و كان راكبها راجل شكله وقور جدا شافنى مقطع الشاب راح داخل وسطينا و بص لينا إحنا الإثنين و إبتسم و بعدينptmnlo123per157 ففففففففففففففففففففففففف ففففففففففففففففففففين و ما شو فناهوش تانى مع إنى و صلت ل 230 كم / س و بردوه ما شفتوش ptmnlo123per160
و التجربة الثالثة كانت مع سيارتى الحالية الواجا هانم 2006 اتوماتيك ستاندرد ملكة الثبات الأسيوى ptmnlo123per181 و جبت بيها 180 كم /س على الطريق الدولى من بورسعيد للإسكندرية و كان لفترة قليلة لأن كان معايا الأسرة و بصراحة كنت بشد مع لانسر أيفوليوشن و عديته ptmnlo123per179 بس واضح إنها كانت لسه جديدة و صاحبها لسه هايب الجرى بيها ptmnlo123per145

قواعد السعادة السبع:
1 - لا تكره أحد مهما أخطأ فى حقك.
2 - لا تقلق أبدا.
3 - عش فى بساطة مهما علا شأنك.
4 - توقع خيرا مهما كثر البلاء.
5 - أعطى كثيرا و لو حرمت.
6 - إبتسم و لو القلب يقطر دماً.
7 - لا تقطع دعائك لأخيك بظهر الغيب.

التعديل الأخير تم بواسطة abo3bdolrahman ; 29-11-2008 الساعة 11:30 AM
قديم 29-11-2008, 02:32 PM
الصورة الرمزية abo3bdolrahman
abo3bdolrahman abo3bdolrahman غير متواجد حالياً
من انا؟: أبوعبدالرحمن باشا خلاص خت الباشاوية.
التخصص العملى: مدير مناوب الإدارة الهندسية
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر و ال..... مش فاكر

abo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really nice

نسيت بس أحذر من الجرى و أنا حاليا بعد حادثة شفتها بعينى ما بعديش ال 100 كم / س دلوقتى حتى لو كان ورايا إيه خصوصا و إن الحادثة كانت بعربية حديثة جدا و فخمة و إمكانياتها جبارة لكن مع أخطاء الآخرين صعب تعمل حاجة و ربنا يسترها مع الجميع.

قواعد السعادة السبع:
1 - لا تكره أحد مهما أخطأ فى حقك.
2 - لا تقلق أبدا.
3 - عش فى بساطة مهما علا شأنك.
4 - توقع خيرا مهما كثر البلاء.
5 - أعطى كثيرا و لو حرمت.
6 - إبتسم و لو القلب يقطر دماً.
7 - لا تقطع دعائك لأخيك بظهر الغيب.
قديم 29-11-2008, 02:58 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

ربنا يستر طريقكم يا جماعه ...
اكتر سرعه 180 كم
العربيه ... سكودا فيليشيل 97 - 1300 سي سي
فيات سيينا 2000 - 1400 سي سي
السبب اشوف اخر العربيه كام ....
ودول اقصي رعه ليهم ومجابوش اكتر من كده
الغريبه ان الماتريكس 2007 - اوتوماتيك 1600 سي سي اخرها 170 كم
طبعا جبت السرعات دي و ان لوحدي .... و بتكون عربيتي الخاصه وبقالي مده .... يعني اتعودت عليهت ... واكون بامشي عادي على 140 كم ... يعني من ساعه لما اشتري العربيه ممكن اقعد 5 او 6 شهور لحد ما افكر اجرب اقصى سرعه ليها ... و تكون بالصدفه الطريق فاضي تماما اجرب اجيب اخر العربيه مرتين او تلاته بالكتير اوي عشان اتاكد من السرعه.
عملت كدا فين
الفيليشيا و السيينا .... على المحور بس زمان لما كان لسه فاضي و مفيش رادار
الماتريكس والسيينا .... وصله الدائري ما بين ميدان الرمايه و اكتوبر - طريق الواحات
احسن ثبات كانت الفيليشيا وبعدين السيينا وبعدين الماتريكس .... ده باعتبار ان فيه ثبات بعد 140
وماكنتش بعمل اي غرز ...مجرد احساسي بالعربيه واالدريكسيون في ايدي و اختراق العربيه للهوا.... خصوصا المحور لان فيه مطبات و حتت العربيات كانت بتطير فيها
احساس تحفه ..... السرعه ليها نشوه
بس حاليا معتقدش اني ممكن ازود عن 160 خالص حتى لو ركبت طياره
تعليقي على الموضوع:-
كل واحد بيتمسك من عرقوبه!!!!!
وياريت الموضوع ده محدش يقراه تحت 30 سنه او 30 مليون كم ... ايهما اكثر