العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 06-12-2009, 11:13 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز رأيكم (رينو لوجان ولا شيفروليه لانوس)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

عن تجربة مع اللانوس لثلاث سنوات
سيارة ممتازة مقارنة بثمنها وفئتها
قطع غيار رخيصة وتعد الأرخص فى فئتها والأكثر توافرا وتنوعا
صيانة سهلة جدا والميكانيكى اللى كان بيتعامل معها أقل من العادى
أعطال بسيطة جدا ومعروفة ومفيهاش مشكلة
إستهلاك معقول للبنزين وتتحمل السفر لمسافات طويلة
قد تكون اللوجان أعلى فنيا وأجمل شكلا وأفضل أدائا
لكن تبقى اللانوس سيارة إقتصادية وغير مكلفة ومجربة لسنوات طويلة
بس احب اضيف كمان اعاده بيع بسعر كويس و بسرعه علشان مطلوبه جداً و يا ريت اللوجان يفضل اداءها ثابت و العربيه متتبهدلش بسرعه

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 06-12-2009, 11:47 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

بس احب اضيف كمان اعاده بيع بسعر كويس و بسرعه علشان مطلوبه جداً و يا ريت اللوجان يفضل اداءها ثابت و العربيه متتبهدلش بسرعه
صعب ان اللوجان تتبهدل بسرعه وغير كده انا برضه احب اسأل حضرتك هى اللوجان هتعمل سعر اعاده بيع ازاى اذا كانت هى لسه مكملتش سنه فى السوق(المغربى)واللانوس بقالها 10 ينفع نقارن دى بدى انما لو هنقارن موتور وعفشه اللوجان تكسب تماما غير كده يا جماعه ادوا العربيه فرصه سنتين مثلا عشان نشوف قطع الغيار هترخص وهتبقى موجوده بره التوكيل ولا لاء لكن خدوا بالكوا من حاجه ان فيه قطع غيار نزلت بره التوكيل وبأسعار كويسه جدا لعربيه مش تجميع محلى ولا مغرقه السوق بقالها 10 سنين

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 06-12-2009, 12:44 PM
الصورة الرمزية flashfox
flashfox flashfox غير متواجد حالياً
من انا؟: fox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tigernet مشاهدة المشاركة

لانوس افضل لان ماتورها ماتور اوبل استرا 96
لوجان مش رينو المصممها رينو اشترتها من شركة مغربية اسمها دتسان
ماتور لانوس موفير للبنزين اكثر من لوجان لان ماتور لانوس1500 و لوجان 1600
انا افضل لانوس
اظن ان عندك فكر خاطئ لان موتور اللوجان هو موتور الميجان 99 وثانيا ادخل وشوف مواصفات اللوجان والداتشيا الاول قبل ما تبدي رايك دي حتي الابعاد اتغيرت من الداتشيا واللوجان

وانا برجح اللوجان وهي معايا وانا مش شايف انك لو جبتها دلوقتي هتحتاج قطع غيار والعربية الجديدة مبتطلبش غالبا الا بعد سنتين علي اقل تقدير وغير كدة اللانوس اغلي واللوجان ارخص وكماليات اكتر

logan what ever
قديم 06-12-2009, 12:50 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tigernet مشاهدة المشاركة

لانوس افضل لان ماتورها ماتور اوبل استرا 96
لوجان مش رينو المصممها رينو اشترتها من شركة مغربية اسمها دتسان
ماتور لانوس موفير للبنزين اكثر من لوجان لان ماتور لانوس1500 و لوجان 1600
انا افضل لانوس
موضوع موتور اللانوس ده صحيح انما ايه الكلام بتاع اللوجان ده
اللوجان كانت اول ما نزلت داتشيا وداتشيا اساسا شركه رومانيه مش مغربيه وتتبع لرينو لان رينو تملك داتشيا
وعلى فكره اللوجان بتنزل فى امريكا الجنوبيه تحت اسم نيسان لان برضه رينو متحده مع نيسان
موتور اللوجان او موتور اللانوس الاتنين انجيكشن والسعات 1600 و1500 يعنى معتقدش ال100 CC مع الانجيكشن هيكون ليهم التأثير اللى حضرتك متخيله فى الاستهلاك ولا ايه رأيك؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 07-12-2009, 01:45 AM
mohamed6069 mohamed6069 غير متواجد حالياً

mohamed6069 will become famous soon enough

مع احترامي لمن يتكلم عن طريقة عبور المطبات الصناعية يا سيدي هذا ليس موضعه بالمرة انما الموضوع متعلق بمقارنة بين سيارتين.
-ولو تطرقت للمقارنة سوف تطيح لوجان باللانوس خصوصا بعدما اصبحت لانوس شيفورليه واتحدي اي شخص ينزل ويتفرج علي تقفيل العربيتين ويقولي ان اللانوس تكسب وينزل يبص تحت العربية ويقولي الفرق في الارتفاع لصالح مين ويركب ويسوق ويقولي الثبات والاستقرار والعفشة لصالح مين.
وبخصوص الموتور فان موتور لانوس لو كان جنرال موتورز علي ما اعتقد فهذه نقطة في صالحه ولكن من وجهة نظري موتور لوجان رالرينو الفرنسي لا احد يستطيع انكار ان موتور الرينو منذ قديم الازل في مصر محرك له احترامه.
-ولمن يتحدث عن اللوجان ولا يعلم اصلها فاللوجان سيارة تتبناها شركة عريقة وسيارة لها تصميم خاص ينافس بقوة في الفئة الموجه لها وليست سيارة ذات تصميم عشوائي لكنها سيارة كل شبر فيها مدروس.
وشكرا