العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 09-05-2010, 03:10 PM
bassem4ever bassem4ever غير متواجد حالياً

bassem4ever is on a distinguished road
افتراضي رد: هو لية دلوقتى كل العربيات الموجودة جنط 16

نصيحة هات 16 انا معايا 16 ومرتح فية العفشة ناشفة حاجة بسيطة لكن ال 17 عايز معاملة خاصة ولو اخدت بيه مطب جامد هتحس بان العفشة ناشفة جدا وبجد العربية دى اتظلمت بالجنوط الكبيرة وانا شايف ان اكبر جنط يناسبها 16 فى مصر لان الحفر عندنا والطرق لا تسر عدو ولا حبيب
قديم 10-05-2010, 12:52 PM
msn_1987 msn_1987 غير متواجد حالياً

msn_1987 is a jewel in the roughmsn_1987 is a jewel in the roughmsn_1987 is a jewel in the rough

ممكن يكونوا خايفين من الاشاعات التي ظهرت على الجنط 17 وانه بيقلب لان المقصات مش بتستحمله هذا والله اعلم................
قديم 30-05-2010, 01:19 PM
reduxe reduxe غير متواجد حالياً

reduxe is on a distinguished road

عن نفسي أنا أستريت جنط 16 لأني سمعت كلام كتيير علي عفشة 17 مش حلوا وعلشان كدة حببيت أكون في المضمون
وربنا سبحانه وتعالي يبارك وفي ال 16 و 17
قديم 01-06-2010, 04:30 PM
اشرف محمود اشرف محمود غير متواجد حالياً

اشرف محمود is on a distinguished road

احب ادلي برايي كمدير لاحد معارض السيارات وعندي خبرة كبيرة جدا عن السيارات واشتغلت في دبي في المجال ده فترة طويلة

اولا الجنط 17 وكمان 16 متوفر وفي معرضنا للي يحب وباسعار منافسة

ثانيا موضوع الجنط ال 17 وانه بيتعب العفشة طبعا ده كلام مش مزبوط ابدا لان الجنط ده نازل مع العربية والمصنع بيعمل تجارب كتير جدا قبل مايعتمده هو والكاوتش ومنها طبعا وزنه علي العفشة لكن المشكلة ممكن تكون لو انت غيرت الجنط الاساسي 15 مثلا وغيرته الي 17 وكمان لو كان جنط حديد وطاسات وانت غيرته لجنط المونيوم بدون حساب وزنه وعرضه وعوامل كتيره بتاثر في اداء السيارة

اذن مافيش مشكلة في الجنط طالما نازل من المصنع لكن طبعا لازم نكون فاهمين ان الكاوتش لما بيكون جوانبه منخفضة بيكون سهل انه ياخد بالونة هوا عن الكاوتش العادي المرتفع لذلك لازم نراعي الموضوع ده ونتعامل مع المطبات معاملة خاصة شوية علشان نحافظ علي الكاوتش لكن طبعا اداء السيارة افضل بمراحل مع الجنط ال 17 خصوصا في المنعطفات واحب كمان الفت النظر الي نقطة مهمة وهي ان تجار الكاوتش في مصر مش فاهمين اي حاجة عن مقاييس الكاوتش لما تروح تغير الكاوتش عندهم وممكن يعملوا لك مشاكل في العربية فظيعة لو الفرق بين الجنط القديم والجديد ملليميترات لان المصنع بيصنع الموتور والجير بوكس بمواصفات وبمقاييس تتناسب نع نصف قطر الدايرة اللي موجود فيها الجنط والعجل واسمها بالانجليزي - rolling radius - ولو نقصت او زادت يبقي انت حكمت علي عربيتك بالدمار والدنيا كلها حتتلخبط عندك وممكن تستهلك زياده في البنزين وتاثر علي اداء الفرامل وعلي سحب العربية كمان

عموما لو اي من الاعضاء احتاج استفسار عن موضوع مقاييس الكاوتش يقوللي وانا اقدر اساعده لان عندي برنامج كمبيوتر بيجيب المقاسات المزبوطة واللي بيوصي بيها كل مصانع السيارات في العالم

وتحياتي للجميع

أشرف علام