العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كار كير مصر موتورز

كار كير مصر موتورز مواضيع العناية الشاملة بالسيارات من تنظيف و تشميع و تلميع و غيرها

قديم 08-01-2012, 07:52 PM
الصورة الرمزية titos
titos titos غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Build Refrigeration Storge Systems at Assarprofessional
هواياتي: any thing about (cars-computer-tech )

titos is a jewel in the roughtitos is a jewel in the roughtitos is a jewel in the roughtitos is a jewel in the rough
افتراضي رد: هل من العيب ان تغسل سيارتك بنفسك ؟؟؟؟؟؟

ده محدش بيغسلها غيرى عشان مش بيعجبنى غسيل المغسله اصلا و انا عن نفسى مش شايف فيها اى عيب

When i burn shifts to get my top speed,on this second,i dont care about any thing,iam a free as a bird
قديم 08-01-2012, 08:12 PM
welywely welywely غير متواجد حالياً

welywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of light

خالص انا استمتع بكدة و مش شايف فيها اى عيب ده كمان انا بحب اعمل زي التاكسيات و الميكروباصات لما بيغسلو العجل ايه يعني اصلا المغاسل بيحسسك انه عمل الكفت
قديم 08-01-2012, 10:19 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esafegypt مشاهدة المشاركة

غسيل السيارة شئ ممتع وخصوصا فى الصيف يااااااااااه انا كل اسبوع فى الصيف بغسلها غسله وفى اوقات مرتين فى الاسبوع
لكن فى الشتاء الموضوع بيكون صعب علشان البرد وكمان انعدام الوقت بس طبعا قبل العيد وفى ايام العطلات والجمعة بغسلها
انا الاول كنت مبعرفش امسحها حتى كويس لكن بعد ما شوفت المتخصصين بيغسلوا العربيات ازاى اتعلمت منهم والان ممكن اغسل العربية واخليها بتلمع ب 4 زجاجات مياه 4 لتر ههههههه

وفى طريقة سريعة بغسل بيها العربية لما بكون مستعجل
1- تمسح العربية بفوطة ناشفة جيدا من اى تراب
2- تجيب فوطة نظيفة وتبلها كويس ويكون معاك 2 زجاجه فيها مياه ايضا
3- تبداء ترش المياه من الزجاجه الاولى على جميع اجزاء السيارة رش خفيف علشان الزجاجه تكفى كل السياره وبعد كده تاخد الفوطة النظيفة اللى بلناها بالمياه من قبل وتمسكها باليد اليمنى وباليد اليسرى تمسك الزجاجه الثانية وتبداء من الجنب الشمال ترمى مياه وتنظف بالفوطة وتمشى على الجنب كله وهكذه فى كل الجوانب ولما تخلص تعصر الفوطة كويس من اى مياه وتنشف السيارة

الموضوع ده موش بياخد معايا 10 دقائق بالظبطت وهى اسرع وسيلة لغسل السياره للناس اللى موش فاضية لكن لو فاضى وعندك وقت يبق تنزل بالجردل وتظبطها بأه وتعيش اللحظة

جزاك الله خيراً على الإضافة المميزة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن بكر مشاهدة المشاركة

الأستاذ / مؤمن أولا : تحياتي لك ولجميع أعضاء المنتدى الأفاضل .

ثانيا : ما العيب في ذلك . ثم إذا كان هذا يحرجك فلا داعي منه . وإذا لم تهتم بحاجياتك الشخصية بماذا ستهتم ؟ هذا رايي . أنا شخصيا أشتريت فرشاه لمسح السيارة وأمسحها بصفة دائمة لكي تكون نظيفة دائما لأن نظافة سيارتك يدل على شخصيتك . وكنت منذ فترة لا أتحرج من مسح أو غسيل السيارة مع أني أمتلك شركة كمبيوتر وكنت أقوم بذلك أمام الشركة . وبعد أن تعبت صحيا أقوم بغسلها في الجراج أو في المغسلة لأنني حاليا لا أقوى على ذلك . فافعل مالا يحرجك ولا يضعك في موقف صغير أمام نفسك أولا ثم أمام الناس . ولك تحياتي

فعلا يا أستاذ حسن نظافة السيارة وحُسن الإهتمام بها يعكس للأخرين شخصية صاحبها

جزاك الله خيراً على المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية

التعديل الأخير تم بواسطة momen_bondok ; 08-01-2012 الساعة 10:50 PM
قديم 08-01-2012, 11:29 PM
الصورة الرمزية hf2m2002
hf2m2002 hf2m2002 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس / حسام الجلاب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

hf2m2002 is a jewel in the roughhf2m2002 is a jewel in the roughhf2m2002 is a jewel in the rough

انا عن نفسي عمري ماخليت حد يغسل لي سيارتي حتى ولو اخويا لأني مابثقش في ان حد يعمل اللي انا هاعمله بضمير زيي لانها حاجتي
وكون اني اغسل عربيتي بايدي ايه العيب فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اعتبرها يا اخي من باب الحفاظ على النعمه اللي ربنا اداهالك وانا واثق ان اي ايد غيرك هاهتكروت وبس وعمرك ماهاتقتنع بكده ..............يا جماعة النضافة بالذات لازم تكون شخصية وللو اقتنعت ان اي حد ممكن يغسل لك وشك زي مانت بتغسله سلم عربيتك لغسيل غيرك دي وجهة نظري الشخصيه وتحياتي للجميع حتى ولو كانوا غاسلي سيارات بالاجر وما عيب الا العييييييييييييييييب :TH E_PR~18:

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
قديم 08-01-2012, 11:40 PM
ceatauthehede ceatauthehede غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
التخصص العملى: Costa Rica
هواياتي: ceatauthehedeNJ

ceatauthehede is on a distinguished road
افتراضي ï»؟beats pro

beats studio http://www.beatsbydrdreswitzerland.eu