العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 13-02-2014, 01:42 AM
MohammedAladel MohammedAladel غير متواجد حالياً

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نايل موتورز الحرامى المسروق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

والله يا اخ كريزى انا قولت وبكرر تانى انت بالنسبالى نكرة وديه مش شتيمة ده واقع
لا اعرفك ولا يهمنى اعرفك وبالتالى لا هشتمك ولا كلامى موجه ليك انت
عايز تاخدة على صدرك انت حر برضو وشايف ان الافعال اللى وصفتها ديه عيب وتنقص منك ومن منتداك فالاولى مكنتش تدافع عنه ولا تروج ليه من تحت لتحت

الموضوع من بدايته عن نايل موتورز وادارته وسرقته انت دخلت فى الخط بفعل مش مظبوط فجه فى السياق ومن قبله ومن بعده وبيك ومن غيرك حرامية وكذابين
انت من أدخلته فى الموضوع !
انت بقى لو ميخصكش موضوع المنتدى ده والمنتدى ده اخرج منها واسكت خالص ومتكسفش نفسك بالدفاع عن سبوبه ملكش فيها زى ما بتقول

لو حتى مش احترماً لنفسك يبقى لاتقاء الشبهات (كيف هذا وأنت فى مشاركة سابقة تدعوا الناس للمشاركة فى نايل ؟)
لكن لما تدافع عن حرامى انا اسف مضطر اعاملك بما تستحق زيه بالظبط (هو لم يدافع عن أحد إلا نفسه لما وجهته له من تهم )

وبالنسبة للعصبيه انت عندك حق فيها ده طبعى طول عمرى دمى حامى ومبطيقش النطاعة والبرود ومليش فى اللف والدوران ولا يلزمنى (إذن فلماذا لم تبدأ بذكر شخص كريم منير وجعلت منه عنوانا لموضوعك ؟ وأدخلت العضو كريزى لإثبات خطأ غيره ؟ )

ومتقلقش محدش بيموت ناقص عمر ولما ربنا يقدر موتى ان شاء الله مصر موتورز هيستمر علشان متبناش على سبوبة ومصالح ووصيتى انه يستمر وقف لله تعالى وفيه مؤسسين كتير غير هنا يقدرو يمشوه احسن منى مليون مرة بس انت معزور علموك هناك ان المؤسس ده يعنى صاحب سبوبه ودافع فلوس لكن هنا المؤسسين والمشرفين ملاك و قدامى الاعضاء اتبنى الموقع على اكتافهم وفضلهم محفوظ ليوم الدين

انا عازرك شوية علشان البيئه اللى انت جاى منها مخلي تفكيرك كله فى السبوبه والمصلحة ربنا يهديك ويهديهم

ونورتنا الشوية دول والله مش عارف اقولك ايه ابقى تعالى كل يوم وجيب اصحابك معاك اديك عرفتنا وعرفت السكة ولو لسه مش عارف نعرفك كمان
أود أن أعرفك الفرق بين إدارة نايل وإدارة مصر والتى حكمت عليها بعد قراءة صفحتين فى هذا الموضوع ... هنا تحالفتم على عضو على المنتدى واجتمعتم كإدارة وقذفتوه وتسليتم واستهنتم به لمجرد دفاعه عن نفسه حتى لو كان مخطئ ... لو كان فى هذا المنتدى قانون ما كنت تستطيع أن تحدث أحد بهذه الطريقة
قد يكون بعض كلامك صحيح بخصوص التربح
ولكن أنا كعضو عادى أمامى خيارين
أدخل نايل موتورز ولا يستطيع أحد أن يسبنى إلا وأخذ وقف بغض النظر عن سياسة صاحب المنتدى او المشرف الشخصية
وفى نفس الوقت هناك أعلانات هدفها ربحى وليس مصلحة العضو
أو أدخل مصر موتورز ... ولو قدر واتحد المشرفين ضدى .. أهانونى وسبونى واستنكرونى واستحقرونى ... هل وقتها أصدق فى ربحية المنتدى الآخر ؟ أم أفكر فى كرامتى التى انتهكت وإحساسى بأن مجهودى من مشاركات وتواصل مع الناس مهدد بأن ينقطع لمجرد أهواء شخصية لصاحب المنتدى ؟

هل وقتها أثق أن مصر موتورز هدفه مصلحة الأعضاء ؟
بالتأكيد لا
المنتدى به كوادر وأعضاء محترمين ومواضيع قيمة
ولكن لا يوجد به قانون يقيد الجميع ويلزمهم باحترام الغير
ولا يوجد به تنظيم لهذه الكوادر والمواضيع والأقسام
بغض النظر عن إمكانيات المنتدى المادية

لا بد أن نصلح عيوبنا السالف ذكرها ومراجعة أنفسنا جيدا للنهوض بمستوى المنتدى هذا لو صح ما تدعون من أنكم خيرين لوجه الله ولا داعى للعنف

قديم 13-02-2014, 01:56 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed abdo مشاهدة المشاركة

هو مبدئيا واضح جدا ان النايل موتورز ده معلم عليك قوي وواجعك جدا وده واضح في كل ردرودك اللي لا تتسم بالموضوعية قدر اتسامها بالسخرية والتطاول
وده الواضح جدا لما بتكلمني وتقولي منكم
انت متخيل اي شخص يغلطك في افعالك انه منهم
ابشع صور عقدة الاضطهاد والدونيه
بتفكرني بالظبط بتوفيق عكاشة في طريقته وانه فتح قناة عشان يطلع فيها عقده الشخصيه
وواضح انك عندك عقد اضهاد بشعه وده اللي مخليك عايز تحذف اي حد يخالفك في الراي
عشان كدة بتجيب سيرته اول ما اي شخص يقول عليك انت شخصيا
بحكم كوني متابع جيد للمنتدي قبل ماعمل عضوية هنا وبعد ما عملتها من فترة
احب اقولك انك كاذب لانك وقت ما فردت فيه صفحات كاملة من المنتدي لسب مركز تكنو وان وكلنا صدقناك مكانش عامل اعلانات عندك
ولما اشتد السلخ منك عليهم وكل شوية ترفع الموضوع بطريقة مبتذلة الناس دي غلبانة وتعبت من التشهير منك وواضح ان معندهمش دراية بالتسويق كويس وده اللي ساعدك بفرد صفحات كاملة انك تضربهم في اكل عيشهم وعشان هما ناس غلابة في التسويق لقو ان انسب طريقة تناسب شخص زيك هو اتقاء شره وندفعلة شوية فلوس يسكت بيها وكمان يقول في حقنا شوية كلام حلوين
كلامي وجعك ... اكيد .. واكيد الكتير من المتابعين هايعرفو اني علي حق
ده لو استمر كلتمي وممسحتوش ولا اتدخلت فيه كعادتك وتمسح وتصلح وتخليني قولت كلام مقولتوش
عامة كدة كفاية عليك
يا اسمك ايه انت اولاً انا مرديتش اهزقك فعلاً المرة اللى فاتت فى ردى علشان زى ما قولت انت كلامك فيه جزء موضوعى ورديت عليه فى نقاط محددة انت معرفتش ترد عليها وبدل ما ترد على كل نقطة وبدل ما تعتذر بعد ما كذبت وقولت ان الشكاوى اتمسحت واكيد دورت عليها ولقيتها عايز تستفزنى تانى علشان اشتمك وانت هتتشم عادى مش ديه القضيه بس انا بحب اوصل للحرامية اللى باعتينك شوية رسائل فى النص انا متاكد انها بتوصل صح اوى

عامة زى ا قولت احنا نظامنا واحد مبتغيرش وممكن ادى للى عايز يفهم امثلة كتير غير تكنو وان كمان من اول هيونداى اللى احنا بس كنا شايلين التسويق الالكترونى بتاعهم فى مصر من كوريا مباشرة الى ناس زى سبير كار اللى سبق واتعاملو مع الحرامية قبل كدة ورفضو اساليبهم الواطية والنسب اللى بتدفع من تحت الطرابيزة وشغل السماسرة القذر اللى بيحصل هناك واللى انت واللى زيك شركاء فيه طبعاً فالموضوع بالنسبالى ممتع جداً وممكن اكلمك واديك امثلة واقعية عليه للصبح لان ده شغلى وديه فكرتى من ايام ما كنا فى كونتكت زى ما سبق توضيحة فى المشاركات الاولى بالعكس برحب باى حد عايز يناقش او يفهم او يعارض او يقترح بديل

منساش اول مرة لما سيدك الحرامى قال مش هدفع فى نايل موتورز اكتر من كدة احنا عندنا بيوت وعيال مش هنصرف كمان على منتدى عربيات ولازم نلم تبرعات وانا رفضت وقولتله لو على الدعم المادى يتجاب بالاعلانات ولا انت تطلع من فلوس بيتك ولا غيرك يطلع احنا بس نحول الموضوع لشركة رسمية محترمة وبعد كدة كله سهل وساعتها راحو شهرو بيا فى المنتدى وعملو موضوع اسمة (اصحاب ولا بيزنس )
قال يعنى هما دلوقتى مش بيزنس وبيزنس قذر كمان
عموماً بالنسبة للمناقشة انا معاك للصبح
بس بالنسبة لكونك انسان مهزق وبتلعب على انك تستفذنى فاوقفك وتبان يا عينى مظلوم فالجو ده كله مش بتاعى ولا يمشى هنا الحمد لله علشان الناس هنا دماغها اكبر من تصورك صدقنى لكن اللى هيحصل انى همسح بكرامتك الارض وهتتوقف بعد ما ارد على الموضوعى او المسىء من كلامك الاتنين وكل حاجة بالاسلوب بتاعها
بس انت لو شاطر تحترم نفسك شوية لحد ما تقول الكلمتين الناصحين بتوعك وتخلينا نفرج الناس عليك كفايه بس كدة

ومتقلقش الكلام كله على عينك يا تاجر ومفيش حاجة بتتعدل واتحداك لو راجل تجيب حاجة اتعدلت ليك او لغيرك بس اعتقد انت لو راجل وتعرف قيمة الكلمة والشرف كنت اعتذرت لما لقيت الشكوى فى مكانها او كنت دخلت دوغرى وقولت انت مين بدل ما انت داخل من 2012 مستنى تلاقى حاجة تحاول تشوه المنتدى بيها
فتكتب موضوع وتعمل مشاركات
يلا شد حيلك وانا مش ناسى ال 75 قرش

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-02-2014, 02:21 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohammedAladel مشاهدة المشاركة

أود أن أعرفك الفرق بين إدارة نايل وإدارة مصر والتى حكمت عليها بعد قراءة صفحتين فى هذا الموضوع ... هنا تحالفتم على عضو على المنتدى واجتمعتم كإدارة وقذفتوه وتسليتم واستهنتم به لمجرد دفاعه عن نفسه حتى لو كان مخطئ ... لو كان فى هذا المنتدى قانون ما كنت تستطيع أن تحدث أحد بهذه الطريقة
قد يكون بعض كلامك صحيح بخصوص التربح
ولكن أنا كعضو عادى أمامى خيارين
أدخل نايل موتورز ولا يستطيع أحد أن يسبنى إلا وأخذ وقف بغض النظر عن سياسة صاحب المنتدى او المشرف الشخصية
وفى نفس الوقت هناك أعلانات هدفها ربحى وليس مصلحة العضو
أو أدخل مصر موتورز ... ولو قدر واتحد المشرفين ضدى .. أهانونى وسبونى واستنكرونى واستحقرونى ... هل وقتها أصدق فى ربحية المنتدى الآخر ؟ أم أفكر فى كرامتى التى انتهكت وإحساسى بأن مجهودى من مشاركات وتواصل مع الناس مهدد بأن ينقطع لمجرد أهواء شخصية لصاحب المنتدى ؟

هل وقتها أثق أن مصر موتورز هدفه مصلحة الأعضاء ؟
بالتأكيد لا
المنتدى به كوادر وأعضاء محترمين ومواضيع قيمة
ولكن لا يوجد به قانون يقيد الجميع ويلزمهم باحترام الغير
ولا يوجد به تنظيم لهذه الكوادر والمواضيع والأقسام
بغض النظر عن إمكانيات المنتدى المادية

لا بد أن نصلح عيوبنا السالف ذكرها ومراجعة أنفسنا جيدا للنهوض بمستوى المنتدى هذا لو صح ما تدعون من أنكم خيرين لوجه الله ولا داعى للعنف

كلام حضرتك موضوعى فى جوانب كثير مع تحفظات منها

1- ان مصر موتورز اتعمل للتاكيد على صحة فكرة اساسية كانت هى المنطلق لينا فى 2006 و 2007 لما كنت فى كونتكت ولما عملت نايل وهى ان ممكن نعمل محتوى متخصص وغير مرتبط بدعم وكيل او شركة سيارات كبرى ونقدم اعلام اجتماعى متخصص ومفيد وكمان تجارياً قابل للتطوير والاستدامة مش اول ما قواعد البيانات تكبر متلاقيش تدفع السيرافرات او تتشحت او تسرق من الناس
وانك تقدم كل ده للناس بحرية وبشكل مجانى حتى الاعلان من حقك كعضو تعلن فى مصر موتورز مجانا سواء كنت بتبيع عربيتك او صاحب ورشة او توكيل او مركز خدمة

وممكن تقول انها كانت تحدى قصاد ناس زى ما بيقول الاخ كدة حارقينك لانك سارقينك ولانهم مشوهين فكرتك

انت متخيل كام واحد بيتصل يكلمنى يستاذن انه يعمل موضوع اعلانى عن شركتة او رشتة علشان ميتوقفش زى ما حصله فى نايل وفاكر ان الدنيا كلها كدة !!
وانه لازم يدفع ويباصى علشان يتظبط

لاء مش ديه الفكرة وروح كونتاكت واشتم ولا اعمل اللى انت عايزة وشوف الادارة هناك الاستجابة بتاعتها ايه وبعد قد ايه

لاء انت لو عايز تحسبها احنا قدمنا ادارة اكثر احكاماً وتدخلاً فى المنتدى من كونتكت لكن احنا مش محتاجين نوصل لاسلوب نايل اللى معنهومش حتى سياسية خصوصية تحمى بياناتك الشخصية او محاورتك الخاصة هناك

انا شغال زى زى الفيس بوك الى حد ما وشايف ان المسئولية الاجتماعية للناس هى الاهم اللى الناس شايفه انه مش مقبول بتبلغ عنها وساعتها انا كادارة لازم اتدخل
لكن من شكاوى انا كإدارة بحترم تفاعل الناس مع بعض وياما بيحصل ان ناس تخش فى بعض شمال فى اول الموضوع وفى اخرة يتصافو مع بعضهم من غير تدخل ادارى مباشر

يا باشا احنا مش فى مدرسة وزى ما كنت بقول للاخ ده فيه حاجة اسمها مسئولية الكلمة وشرف الكلمة والحاجات ديه لو مش موجودة عادى بقى كل حاجة ممكن توقفه انهارده يخش بكرة يكمل شتيمة بعضوية تانية برضو وتوقفه ويخش بعضوية تالته وعاشرة وعشرين

النظام ده برضو مش ابتكارى ولا حاجة اول موقع الكترونى افتكرة كان متبنى السياسة ديه فى ادارة المحتوى كان الدستور وفى عز وجود نظام مبارك كمان

وهى الفكرة برضو انك تخلى الموضوع مردة للناس اولاً واخيراً والمشكلة ان دائما ً بيطلع ناس تحكم على كل الناس وتقول الناس بالاجمال عايزة كذا او مبتحبش كذا والشعب كله بيايد كذا ولكنا بنتكلم باسم بعض

احنا هنا كل واحد بيتكلم باسمة
جميع الاراء والتعليقات الواردة بالموقع تعبر عن آراء أصحابها فقط

والكل ليه حق الرد

والكل ليه حق عمل الشكوى او تقرير بمحتوى مسيء

من الصفحتين اللى انت قريتهم السياق كله كان بين اعضاء عاديين مش اداريين وممكن تخش ملفات الاسماء وتشوفها بنفسك واحنا عندنا المشرفين منشوره اساميهم فى الساحات الادارية وقسم الانتخابات مش سريين زى نايل فمش صحيح ان كان فيه مشرفين بيشتمو او هاجمو الراجل بالعكس الموضوع كله كان بناء على بلاغ من عضو فى المتندى مش ادارى

وثانياً الراجل معملش شكوى وبالعكس فى اخر الموضوع بينا هتلاقى اننا قدرنا نوصل على الاقل لارضيه تفاهم مشتركة وده انجاز فى رائى بالنسبة للسياق الحوار بداء ازاى ولكون الحوار كله اون لاين بدون معرفه سابقة والراجل لحد دلوقتى عضويته شغالة ومتوقفش ومتحزفلوش حرف

وفى النهاية بفكر تانى بان الحكاية من اولها مش مقارنة بين حاجتين الحمد لله الفضل فى وجودهم يرجع لى كواحد من المؤسسين هنا وهناك بالعكس يشرفنى نجاح الاتنين لانه نجاح للفكرة لكن الموضوع عن الاساليب الغير اخلاقيه كلها بدايه من سرقة الافكار لسرقة الناس نفسهم بمسميات مختلفة اشى تبرعات واشى عمولات وبالرغم من انه ككل مش احسن مستوى لمحتوى يقدم فى موقعنا لكن انا متاكد ان بين السطور الناس هتفهم حاجات كتير وهتاخد بالها من حاجات كتير والوعى عموماً هيبقى اكبر عن عالم الانترنت وتطبيقاته التجارية والاعلانية

وفرصة طبعاً نتعرف على الناس بشكل مختلف

اخر موضوعاتى

قديم 13-02-2014, 02:59 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

أم أفكر فى كرامتى التى انتهكت وإحساسى بأن مجهودى من مشاركات وتواصل مع الناس مهدد بأن ينقطع لمجرد أهواء شخصية لصاحب المنتدى ؟
معلش بس انا عارف انا برغى كتير وهرغى كتير فى المواضيع ديه زى ما قولت مبزهقش بس الحته ديه تحديداً عايزة رد مركز ومحتاج منك تعقيب واضح برضو

حضرتك فين شوفت اى حاجة مكتوب عليها صاحب المنتدى هنا فى مصر موتورز والمصطلح ده جبته منين اصلاً

علشان ديه من المصايب اللى احنا بنعانى منها كمفهوم ملتبس عند الناس مع منتديات او مواقع تانية

هنا المنتدى لو قريت التعريف بيه ونظام الاساسى هتلاقى ان ملكية المنتدى ومحتواة للاعضاء جميعهم ومن الاعضاء دول نفسهم فيه مؤسسين وفيه مشرفين والقرارات بتتاخد كلها باليات بجد ديموقراطية من قبل الثورة حتى والله

ثانياً سواء الاخ ده ولا التانى محدش فيهم ليه اسهامات قيمة فى المنتدى وطبعاً كمجتمع بنراعى بين حد ليه اسهامات ومعروف وكل حاجة بس فى نفس الوقت فيه حدود وفيه ضوابط عامة بتمشى على الكل ولو فيه تساهل او تشديد لازم بيبقى على كل المشاركين فى نفس السياق ولسه من اسبوعين كان عندنا 3 اعضاء اتوقفو بسبب شتايم فى بعض اتنين منهم مؤيدين للشرعية واحد مؤيد للسيسى واغلبهم ليهم مشاركات واسهامات بس بعد طرح الموضوع على الناس بتصويت مفتوح اتاخدت القرارات فى حقهم مكانش بمزاج مشرف واحد ولا مؤسس واحد حتى مش كمان صاحب المنتدى زى ما بتقول فارجو التوضيح بس علشان بجد عايز اعرف الكلمة ديه او التصور ده مصدرة ايه بالظبط عندك

اخر موضوعاتى

قديم 13-02-2014, 03:02 AM
MohammedAladel MohammedAladel غير متواجد حالياً

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute

حضرتك مثلا إدارى بدليل أنه تم عرض عليك بيع المنتدى وليس على غيرك
بغض النظر عن هذا .... أنا أناشد الإدارة بالتحقيق فيما جرى على الملأ مع العضو أبو نورا من انتهاكات وألفاظ نابية وإفساد جو الحوار المجتمعى الراقى هو وكل عضو قام بالسب فى هذا الموضوع ... وأود أن أعلمك أن فيس بوك قد تكون أكثر حرية من المنتدى فى السب ولكن لا تنسى أن فيس بوك موقع عالمى ونشاطه عالمى .... ومع ذلك الرقابة والقانون هى سر نجاحه ولاحظ سيادتك تطوير الفيس بوك أول بأول لسياسات الخصوصية
يمكنك السب على الفيس بوك .. وأنا أيضا معى أداة الحظر فأنا بمثابة المشرف فى المنتدى
أما أنت تشتم الآن والعضو لا يمتلك سياسة الحظر بل أنت تستطيع تشتمه وتحذفه أيضا هههههههههههههه .. لهذا السبب يجب أن يكون هناك قانون
وعلى فرض أنك لست إدارى ... فلماذا تتحدث مع الناس بهذه الطريقة المميكنة ... وتقول للعضو نتسلى بك ثم نوقفك على مزاجنا ...لا يستطيع عضو عادى أن يتحدث بهذه الثقة إلا لو كان مهرجا
على العموم لا داعى للنزاع ...تخيل أن هذا الموضوع كله يتعامل مع شخص واحد فقط !
من باب أولى أنك كنت تخاطب الشخص المدعو بالموضوع كريم منير مباشرة بدلا من الزج باسم نايل موتورز طالما هو من إنجازاتك وأنك تتمنى له الخير !

الكلمات الدليلية
منتدى, حرامية, نايل موتورز, نايل موتورز الحرامى