العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 17-11-2010, 10:36 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

المقالة ( 7 )

غريب فى بيتى (2)

بس مين ده يا عم خالد اللي انتا خاطفته في العربية ده حرام عليك يا راجل يعني تاخده معاك من غير بطاقة ولا اي اثبات شخصية وكمان لابس شبشب ده انتا شكلك كنت ناوي تحبسه يا عم خالد حرام عليك ههههههههههههه
قديم 17-11-2010, 10:50 AM
corsair
Guest

أبو موسى وتايسون

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هه

والله يا ريت السفارة كانت وافقة علي انه يلاعب تايسون يمكن كان ياكل ودانه زي ما اكل ودان المصارع في اخر مباره ليه هههههههههههههههههههه

مكنش ساعتها هيبقي اسمه ابو موسي

كان هيبقي ساعتها اسمه ابو ودان ههههههههههههههههههههه

هو صحيح فين موسي ابنه ده ههههههههههههههههههههههه
قديم 17-11-2010, 12:06 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

أبو موسى وتايسون

هههههههههههههههههههههههه
دة مخ صعيدى بقفلة بترابيسة بسلطاتة ببابا غنوجة انت جوعتنى يا عم خالد عزومتين فى حكاية واحدة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 17-11-2010, 04:35 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

اسمحلى حضرتك اولا احييك على الموضوع الاكثر من رائع ده واللى استفدت منه كتير جدا .. واللى اثبتلى ان حضرتك شخصية لذيذة جدا ومحترمة ..

وانا بقالى اكتر من شهر متابع الموضوع وبقرأ فيه ومستنى لما اخلصه كله وابدأ النقاش عليه ..

اسمحلى حضرتك بس اصحح لحضرتك المعلومة دى ..

كلمة بورسعيد او port said هى كلمة مركبة عبارة عن كلمتين (بورت او port ) بمعنى ميناء بالانجليزية و (سعيد said ) وهو حاكم مصر وقت بداياتها التاريخية ..

ويرجع اصل التسمية الى اللجنة التى تكونت من انجلترا و فرنسا و روسيا و النمسا و اسبانيا و بيدمونت حيث قررت هذه اللجنة فى الأجتماع الذى عقد عام 1855 أختيار
اسم ( بورسعيد ) على الثغر المقترح انشاؤه فى شمال القناة و ذلك تيمنا بالوالى ( محمد سعيد ) باشا والى مصر أنذاك و الذى أعطى فرديناند ديلسيبس حق امتياز حفر القناة وو صل ديليسبس الى الموقع الذى اقتنع بصلاحيته ليكون مدخل القناة و كان معه مرافقوه من الفنيين و مائة و خمسون من البحارة و العمال و فى صباح 25 أبريل 1859 رفع العلم المصرى على الموقع (وكان ذلك فى عهد محمد سعيد وليس اسماعيل) و القى ديليسبس كلمة وسط العمال و الفنيين من الأجانب و المصريين و بد أت أعمال الحفر 00

وده هو اصل التسمية المنطقى لمدينة بورسعيد .. لكن حكاية الفلاح الذى استصلح الاراضى البور دى غير صحيحة بالمرة ...

واشكرك مرة ثانية على الموضوع القيم شكرا لا تستطيع الكلمات ان تعبير عنه ...

ولى مداخلات حين انتهى من الموضوع باذن الله ..
اشكرك على تصحيح المعلومة وان كان ده كلام سمعته واحنا اتناقشنا فيه انا والاعضاء وقتها وانا معترف بأننى غلطان واول من صحح لى هذا الكلام الاخ atgps ولو انى اتجبس دى معناها وحش اوى وربنا يستر على الجميع هههههههههههههه
ثانيا / المداخلات بعد انتهاء الموضوع دى عملية صعبة شوية لان انا نفسى مش عارف هخلص امتى
كل سنة وانت والاسرة جميعا بخير
ويشرفنى ويسعدنى صداقتك
قديم 17-11-2010, 04:50 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

بس مين ده يا عم خالد اللي انتا خاطفته في العربية ده حرام عليك يا راجل يعني تاخده معاك من غير بطاقة ولا اي اثبات شخصية وكمان لابس شبشب ده انتا شكلك كنت ناوي تحبسه يا عم خالد حرام عليك ههههههههههههه
اهم حاجة انه لابس شبشب وده ممكن يغنيه عن البطاقة هههههههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههههههههه
دة مخ صعيدى بقفلة بترابيسة بسلطاتة ببابا غنوجة انت جوعتنى يا عم خالد عزومتين فى حكاية واحدة
ماهى حكاية طولها شهر علشان كده فيها غدوتين وان كانت التانية جات بغلاسة من جمال
بس بصراحة ابو موسى برضه راجل كريم رغم غباؤه الشديد وتسرعه وتهوره