العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 09-08-2010, 08:35 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أساسيات القيادة الرياضية .

العفو يا حازم باشا, شكرا على تعليقك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 11-08-2010, 01:47 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

كلام جميل يا مان لكن دي ميمفعشي خالص في السواقه الرياضيه الي الناس معتقداها كدا انا مش هعرف اخد حاجه من حد الي انت بتقول عليه ده لواحد ماشي عادي عاوز يختصر وقته بس
اول حاجه النقلات انا لو نقلت عند 3400 لفه كدا انا مش هشوف الي طالع معايا اصلا لاني لازم ارفع الrbm من النقله الاولي ل7500 عشان اخد كل الهورس بور يعني سرعه عاليه علي النقله و النقله الي بعدها تبدء من 4500 مثلا يبقا انا معايا كل العزم و نص الهورس بور
و عن الغرز في العادي طبعا متخشش الا الغرز الوسعه الي فعلا تستمتع و انت بتخدها اما في وقت السواقه الرياضيه طبعا لازم اخش من اي غرم ابره بس طبعا اكون عامل حاسابه الاول و لو هاكل غرزه من ادام حد و اكون ارص عليه مثلا فدا عادي لان سرعتي اصلا بتكون اضعافه يعني مش هيلحق يفكر لا يخاف ولا يمسك فرامل لاني بكون دايس الكيك دون و منكمع من زمان حتي هو لو كبس مش هيلحق يعمل حاجه لاني هكون معدي هوا و فعلا سعات بقرص علي ناس بس دا قليل لكن الريس هو الي بيحكم بس الحمد لله محصلشي لي موقف ان حد ادايق او شتم او حتي الب نور لاني زي ما قلت لك بكون دايس الكيك دون مش هخليه يلحق يفكر اصلا اما لو علي سرعه عادي فميمفعشي اخد الا الغرز العاديه لاما هتشتم كتير اوي!
انا فعلا معاك ان الجري ليه طرقه و لازم نبعد تمام علي الطرق الي فيها ناس او طرق ديقه داخل المدينه
اما عن اني اجري مع حد ففعلا دي قمه الاستمتاع اني اتعغلب علي شخص لكن بتفرق ان الموضوع موضوع تحدي و دا بيكون ريس لا قاتل لا مقتول و كل واحد نفسه يطير التاني من علي الطريق و دي قليله جدا و في ريسنج تنيا بتكون وديه و دي اغلب الريسنج مجرد استعراض مهارات بنقدم لبعض الاحترام فيها و كل واحد بيخاف علي التاني و عربيته و دي امتع السباقات طبعا و بنتعرف علي ناس محترمه كتير منها اما موضوع اني لو معايا عربيه فاخره او فويه زي فيراري معبرشي حد انا كنت بقول كدا الاول لغايت ما قال لي استاذي في عالم السيارات انت بتشتري او بتركب عربيه افضل عشان تلعب بيها احسن انت بعربيتك الي طولها 2*2 صاحبه المحرك ال1.3 بتاخد الغرزه دي ابل ما تديق عليك في 4 ثواني لا بعربيتك ال6*6 صاحبه المحرك ال3.0 هتاخد الغرزه دي ابل ما تفكر تديق عليه اصلا في 0 ثانيه
نفس الشخص بهندا اكورد في السعوديه نازل من جبل بيلف حوليه علي سرعه 250 و الطريق رايح جاي يعني بياخد كل غرزه في الاتجاه المخالف و يرجع تاني دا كله في جبل دائري حول نفسه و كان اعد يكارك للعربيه مش عجبه ال250 كان عاوز يقفل العداد بس عرف بعد كدا ان الشركه هي الي محدده السرعه اكترونيا 250!!!
موضوع جميل يا مان لكن دي مش السواقه الرياضيه المتعارف عليها بين الشباب
تقبل تحاتي
وشكرا

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 11-08-2010, 02:35 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

شكرا
الحذر لا يمنع القدر
اللهم يسر الطريق للجميع واحفظنا من شر الجهل و الغشامه
قديم 11-08-2010, 02:50 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

medo ليا تعقيب واحد على كلامك, أنا أتكلمت عن الغرز فى السريع, وكنت بحاول أتكلم عن القيادة الرياضية بس مش عارف أيه اللى جاب الغرز فى دماغى, المهم, الغرز الضيق و الغشيمة اللى مبتبقاش كاشف ما بعدها خطر جدا, ده لو بتاخد غرزة من واحدة ست ممكن تحدف ياعليك وتبهدلك أو على اللى جنبها.

و موضوع عدد اللفات, العلاقة بين الهورس باور والتورك وعدد اللفات بتشكل منحنى على شكل الجرس, بيبدأ العزم أو الهورس باور يتصاعد الى نقطة معينة مع عدد اللفات حتى يصل الى أعلى نقطة (3400 للعزم للانوس مثلا) ثم يبدأ بالأنخفاض مع تزايد عدد اللفات.

لاحظ فى الصورة أن أقصى عزم بيظهر عند عدد لفات معين ثم يبدأ بالهبوط ونفس الحكاية مع الهورس باور.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 11-08-2010, 08:27 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

medo ليا تعقيب واحد على كلامك, أنا أتكلمت عن الغرز فى السريع, وكنت بحاول أتكلم عن القيادة الرياضية بس مش عارف أيه اللى جاب الغرز فى دماغى, المهم, الغرز الضيق و الغشيمة اللى مبتبقاش كاشف ما بعدها خطر جدا, ده لو بتاخد غرزة من واحدة ست ممكن تحدف ياعليك وتبهدلك أو على اللى جنبها.

و موضوع عدد اللفات, العلاقة بين الهورس باور والتورك وعدد اللفات بتشكل منحنى على شكل الجرس, بيبدأ العزم أو الهورس باور يتصاعد الى نقطة معينة مع عدد اللفات حتى يصل الى أعلى نقطة (3400 للعزم للانوس مثلا) ثم يبدأ بالأنخفاض مع تزايد عدد اللفات.

لاحظ فى الصورة أن أقصى عزم بيظهر عند عدد لفات معين ثم يبدأ بالهبوط ونفس الحكاية مع الهورس باور.
امممممممممممممممممممممم اممممممممممممممممممممم
بيس يا مان كلام جميل بس
حضرتك لو تلاحظ ان العزم الاقصي بيطلع عند 3400 مثلا و فضل معاك لغايت 5100 مثلا ما اصلا لما نوصل ل5100 لفه هتكون العربيه خدد سرعه محترمه في النقله الاولي يعني 40 او 50 يعني معتشي الحمل كله مرمي علي العزم لان وزن العربيه خف بقا اللعب كله في الهورس بور لانك عاوز توصل لسرعه
لكن مجدبشي عليك حاجه محيراني موت و هتجنن منها انك لو اول تاني هادي علي الموتور و بدئت تقرص في التالت بتدي معاك سرعه محترمه و العربيه تجري جامد و هي مرتاحه اما لو قرصت من الاول فمش بتاخد سرعه قصوي عاليه من العربيه نفسي اعرف ايه السبب العلمي للموضوع ده لو تعرف ياريت تقول لي
لكن في جميع الاتجاهات لو حضرتك طالع ريس مع عربيه توئم بتعتك و انت طلعت الطلعه الي انت اتكلمت عليها في الموضوع و هو طلع حرق مين الي هيسبق؟؟؟

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ