العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 26-07-2015, 11:44 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة سيئة مع وكيل سايبا : ناشيونال موتورز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engineer05 مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك يا بشمهندس وائل ... أنا نيتي حتى الآن إني أغير الموتور خالص عشان أستريح من وجع القلب والدماغ دة ... دة بالنسبة للعربية, أما بالنسبة للتوكيل فهعمل شكوى في حماية المستهلك إن شاء الله
الحقيقة أنا أخدت الصدمة كلها مرة واحدة ... أنا كنت فاكر إنهم بيشوفوا شغلهم وبيعملوا اللي عليهم لغاية آخر واقعة دي فسرت حاجات ومواقف كتير كنت بقول إني متحامل عليهم فيها
هحاول إن شاء الله أحدث الموضوع بأي جديد إن شاء الله
مع وافر إحترامى وتقديرى ومشاركتى لحضرتك فى همك ومصابك وإحساسى بكل كلمه وكل لحظه عدت على حضرتك من يناير وحتى الآن .. بس أنا أعتقد إن جهاز حماية المستهلك مش مفيد فى مصر ولما المواطن بيلجأ له بيبقى كأنه خبط رأسه فى أتخن حائط . لأنهم بيضعوا العراقيل ويحطوا شروط وعوائق وطلبات تعجيزيه لغاية ما يخلوك تيأس وتصرف نظر عن شكواك .
وفى حالة حضرتك انت مش معاك ما يثبت كلامك من رفضهم إستلام السياره . دا نمره 1 . ونمره 2 إن عنصر الوقت اللى عدى على السياره كل المده دى مش فى صالحك لأنه من الممكن ان تكون المشكله حدثت نتيجة إستخدام السياره كل هذه المده . أو حد إشتغل فى السياره بره التوكيل وهو اللى خربها . يعنى قصدى ان حججهم كتير وتضييع وقت وحرقة دم على الفاضى . الله يكون فى عونك و ( إبتسم .. أنت فى مصر )

Saif El Deen
قديم 06-12-2015, 02:02 PM
engineer05 engineer05 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

engineer05 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

مع وافر إحترامى وتقديرى ومشاركتى لحضرتك فى همك ومصابك وإحساسى بكل كلمه وكل لحظه عدت على حضرتك من يناير وحتى الآن .. بس أنا أعتقد إن جهاز حماية المستهلك مش مفيد فى مصر ولما المواطن بيلجأ له بيبقى كأنه خبط رأسه فى أتخن حائط . لأنهم بيضعوا العراقيل ويحطوا شروط وعوائق وطلبات تعجيزيه لغاية ما يخلوك تيأس وتصرف نظر عن شكواك .

اللي حصل زي ما انت قولت بالضيط يا أستاذ سيف ... حماية المستهلك قالي طالما فترة الضمان خلصت يبقى مالناش دعوة بيك ولو عايز تعمل شكوي روح اعملها في هيئة الاستثمار ....
العربية مركونة دلوقتي من ساعتها والبطارية باظت من الركنة هيا كمان عشان تكمل ... الحمد لله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

وفى حالة حضرتك انت مش معاك ما يثبت كلامك من رفضهم إستلام السياره . دا نمره 1 . ونمره 2 إن عنصر الوقت اللى عدى على السياره كل المده دى مش فى صالحك لأنه من الممكن ان تكون المشكله حدثت نتيجة إستخدام السياره كل هذه المده . أو حد إشتغل فى السياره بره التوكيل وهو اللى خربها . يعنى قصدى ان حججهم كتير وتضييع وقت وحرقة دم على الفاضى . الله يكون فى عونك و ( إبتسم .. أنت فى مصر )
مع الأسف ... في دول تانية كان التوكيل جابلك عربية تانية زيرو لو هما اللي غلطوا وبهدلوا العربية زي ما عملوا معايا

ناوي آخد العربية الأسبوع الجاي إن شاء الله للورشة اللي كنت بعمل فيها الصيانات زمان يمكن يعرفوا يظبطوها ... الله المستعان
دعواتكم يا رجالة
قديم 29-01-2016, 07:49 PM
engineer05 engineer05 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

engineer05 will become famous soon enough

السلام عليكم

الحمد لله تم إصلاح السيارة ... وزي ما كنت متوقع العربية كانت محتاجة شمبر ووش سليندر جديد مع بعض الإصلاحات التانية
ودة طبعا بيدل على إن الجوان اللي اتركب من كام شهر عند التوكيل تم عمله بأقصى درجات الحرفية والإتقان والأمانة, مش كدة ولا إيه؟
يعني أغير جوان وبعد أقل من ألف كم بالعربية تجيب شمبر يبقى أكيد العيب الجوان الجديد واللي ركبه وأخد مقاساته ... وحسبنا الله ونعم الوكيل
خلاصة القول :لو خايف على عربيتك يا جماعة ابعد عن ناشيونال موتورز

وشكراً لاهتمامكم ومتابعتكم معايا طول الفترة اللي فاتت
أخوكم / محمد

الكلمات الدليلية
سايبا, ناشيونال موتورز notional motors برايد