العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 07-08-2014, 01:05 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال ع السريع وارجو الرد سريع ايضا

لا يا فندم مفيش تعب و لا حاجة ...
كلمة توكيل حتى عام 2011 تقريبا كانت تطلق على الرواس فقط ... هو الوحيد الى كان معاه الضمان و الصيانات ... باعتباره الوكيل الوحيد ... و بعدين اكتشفنا انه موزع فقط و قصة بايخة كدة مع شركة متسوبيشى تابعناها على الصحف
و حسبى الله و نعم الوكيل
فعذرا ده التباس .. التوكيل عندى هو الرواس او دايموند

انا بشترى قطع الغيار الى مكتوب عليها متسوبيشى و بنفس البارت نمبر بتاعة الاصلى و بنفس الاسعار تقريبا من محل فى صقر قريش

على فكرة ... انا لسة شارى فلتر زيت ب 50 جنيه ... حصوره و ارفع صوره ان شاء الله .... و شفت يا باشا فلاتر بنفس العلبة .. ب 35 و فيه كمان ب 25
علبة زيت شيل هيلكس 10 الف كم ... 300 جنيه

اسمع الى جاية دى .....
فانوس خلفى .. بكام ؟؟!!! 1500 جنيه ... الفرده .. يمين او شمال .. انا كنت فاكر الراجل بيهزر ... جوز الفوانيس الخلفية الاصلى ميتسوبيشى يعملوا 3000 جنيه !!!
رحت اسأل عليهم استيراد .... لقيت الواحد ب 600 جنيه
جبت نوع تايوانى ... ب 150 جنيه الواحد .... فقلت .. انا حغير كل سنة فوانيس خلفية ... لمدة 10 سنوات بتمن جوز فوانيس اصلى

علشان تعرف مية التوكيل الى بتصلح عنده .... تروحله فى الضمان .. لما حاجة صغيرة تبوظ ... زى اللمبات مثلا و شوف حيرضى يغيرهالك و لا لأ

الرواس مرضيش يغيرلى لمض التابلوه لما اتحرقت ..و قالى ده عيب استخدام !!!!!
ساعة الايرباج باظت .. و انا فى الضمان ... قالى ده عيب استخدام !!!!!

لو حضرتك عاوز ميكانيكى كويس جدا ... و بيشتغل فى الميتسوبيشى بس ... لانسر و باجيرو ... فيه واحد اسمه همام فى صقر قريش ... مشهور جدا
و فيه ورشة فى الاميريةاسمها الاخلاص تقريبا .. بس مش عارف العنوان تحديدا

على ما اذكر .... انا غيرت طقم الدبرياج .. ركبت الاصلى كان ب 1500 جنيه ( ديسك و اسطوانة و بلية ) ... و الميكانيكى اخد 300 جنيه مصنعية
تقبل مرورى

قديم 07-08-2014, 01:28 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

لا يا فندم مفيش تعب و لا حاجة ...
كلمة توكيل حتى عام 2011 تقريبا كانت تطلق على الرواس فقط ... هو الوحيد الى كان معاه الضمان و الصيانات ... باعتباره الوكيل الوحيد ... و بعدين اكتشفنا انه موزع فقط و قصة بايخة كدة مع شركة متسوبيشى تابعناها على الصحف
و حسبى الله و نعم الوكيل
فعذرا ده التباس .. التوكيل عندى هو الرواس او دايموند

انا بشترى قطع الغيار الى مكتوب عليها متسوبيشى و بنفس البارت نمبر بتاعة الاصلى و بنفس الاسعار تقريبا من محل فى صقر قريش

على فكرة ... انا لسة شارى فلتر زيت ب 50 جنيه ... حصوره و ارفع صوره ان شاء الله .... و شفت يا باشا فلاتر بنفس العلبة .. ب 35 و فيه كمان ب 25
علبة زيت شيل هيلكس 10 الف كم ... 300 جنيه

اسمع الى جاية دى .....
فانوس خلفى .. بكام ؟؟!!! 1500 جنيه ... الفرده .. يمين او شمال .. انا كنت فاكر الراجل بيهزر ... جوز الفوانيس الخلفية الاصلى ميتسوبيشى يعملوا 3000 جنيه !!!
رحت اسأل عليهم استيراد .... لقيت الواحد ب 600 جنيه
جبت نوع تايوانى ... ب 150 جنيه الواحد .... فقلت .. انا حغير كل سنة فوانيس خلفية ... لمدة 10 سنوات بتمن جوز فوانيس اصلى

علشان تعرف مية التوكيل الى بتصلح عنده .... تروحله فى الضمان .. لما حاجة صغيرة تبوظ ... زى اللمبات مثلا و شوف حيرضى يغيرهالك و لا لأ

الرواس مرضيش يغيرلى لمض التابلوه لما اتحرقت ..و قالى ده عيب استخدام !!!!!
ساعة الايرباج باظت .. و انا فى الضمان ... قالى ده عيب استخدام !!!!!

لو حضرتك عاوز ميكانيكى كويس جدا ... و بيشتغل فى الميتسوبيشى بس ... لانسر و باجيرو ... فيه واحد اسمه همام فى صقر قريش ... مشهور جدا
و فيه ورشة فى الاميريةاسمها الاخلاص تقريبا .. بس مش عارف العنوان تحديدا

على ما اذكر .... انا غيرت طقم الدبرياج .. ركبت الاصلى كان ب 1500 جنيه ( ديسك و اسطوانة و بلية ) ... و الميكانيكى اخد 300 جنيه مصنعية
تقبل مرورى
سيارتى موتورها بس هو الى متسوبيشى 1600
المهم الى قلته ده صدمنى اساسا
بس فى الحقيقة بفضل اغير طقم الدبرياش فى التوكيل اولا لان قطع الغيار ضامن انها اصلية وبطلب انى اشوفها قبل ما تتركب واخود قطع الغيار القديمة ثانيا عليها ضمان ثالثا لو حصل حاجة هعرف اخد حقى منهم اوى
اما لو غيرتهم برة وحصل حاجة ولا يعرفنى ولا هعرف اخد منه حق ولا باطل وعن تجربة
مصنعيتهم غالية الى حد ما يعنى هغير سيور برضو ان شاء الله المصنعية بتاعته 150 جنية مش عارف ده كتير ولا لا بس شايفه كتير جدا ده سيور يعنى مش شغلانة!
الى عاوز اوصله ان التوكيل بفضله فى تغيير حاجات كبيرة زى اى حاجة فى الموتور او الاجزاء الميكانيكية اما اى حاجة بسيطة يا اما بعملها بنفسى لو عندى امكانيتها او برضوح لميكانيكى محترم بتعامل معاه....
مع انى مش لاقى قطع غيار العربية ده برة اساسا !!! بقالى سنة بدور على الوحدة الى شايلة دراع الاشارات والمساحات لان البوردة نفسها اتحرقت والنور العالى مش شغال وفكيت الفيشة بتاعته علشان مايحرقش الباقى وسالت فى التوكيل مالقتوش كمان!!
هسال عليه تانى السنه ده ماتعرفش مكان اسال عليه برة قبل ما اروح؟؟
بالنسبة للمض التابلوة اتحرقت عندى من كام شهر لفيت الدنيا علشان اجيب زيها مالقتش الى لقيته حاجة شبهها اوى بس مش هتثبت بس لامسة السلوك وموصله روحت لازقها بشكرتون وريحت دماغى وشغالة معايا كويس عاوز ادور عليها تانى!!

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 08-08-2014, 02:28 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir elgamal مشاهدة المشاركة

سيارتى موتورها بس هو الى متسوبيشى 1600
المهم الى قلته ده صدمنى اساسا
بس فى الحقيقة بفضل اغير طقم الدبرياش فى التوكيل اولا لان قطع الغيار ضامن انها اصلية وبطلب انى اشوفها قبل ما تتركب واخود قطع الغيار القديمة ثانيا عليها ضمان ثالثا لو حصل حاجة هعرف اخد حقى منهم اوى
اما لو غيرتهم برة وحصل حاجة ولا يعرفنى ولا هعرف اخد منه حق ولا باطل وعن تجربة
مصنعيتهم غالية الى حد ما يعنى هغير سيور برضو ان شاء الله المصنعية بتاعته 150 جنية مش عارف ده كتير ولا لا بس شايفه كتير جدا ده سيور يعنى مش شغلانة!
الى عاوز اوصله ان التوكيل بفضله فى تغيير حاجات كبيرة زى اى حاجة فى الموتور او الاجزاء الميكانيكية اما اى حاجة بسيطة يا اما بعملها بنفسى لو عندى امكانيتها او برضوح لميكانيكى محترم بتعامل معاه....
مع انى مش لاقى قطع غيار العربية ده برة اساسا !!! بقالى سنة بدور على الوحدة الى شايلة دراع الاشارات والمساحات لان البوردة نفسها اتحرقت والنور العالى مش شغال وفكيت الفيشة بتاعته علشان مايحرقش الباقى وسالت فى التوكيل مالقتوش كمان!!
هسال عليه تانى السنه ده ماتعرفش مكان اسال عليه برة قبل ما اروح؟؟
بالنسبة للمض التابلوة اتحرقت عندى من كام شهر لفيت الدنيا علشان اجيب زيها مالقتش الى لقيته حاجة شبهها اوى بس مش هتثبت بس لامسة السلوك وموصله روحت لازقها بشكرتون وريحت دماغى وشغالة معايا كويس عاوز ادور عليها تانى!!

ياريت ي استاذ امير تحدد نوع عربية حضرتك و نوع الموتور .. هل هو الى راكب على البومة و لا احدث و لا اقدم ... و ياريت حضرتك تقول على المكان الى بتعمل فيه الصيانة ... و ده مش حيكون اعلان و لا حاجة ... الاعلانات ليها شكل تانى ... و الادارة بتوافق عليها ببساطة
بس علشان نوحد كلامنا .... مبقاش انا بتكلم عن حاجة و حضرتك بتتكلم عن حاجة تانية

كلمة توكيل زى ما قلت لحضرتك .... كانت تطلق على اى فرع من فروع الرواس ... و الان اى فرع لدايموند ... اى حاجة تانية بيسموها مركز صيانة معتمد ... معتمد من الاتنين الى ذكرتهم سابقا فقط ( لو عند حضرتك معلومات احدث .. ياريت تصححلى معلوماتى )
و فيه مراكز صيانة بتقول انها معتمدة و هى لا معتمدة و لا حاجة ... و فيه مراكز صيانة و بس

الى حضرتك مرتاح معاه فيما ذكرت ... خليك معاه

انما .... انك تعرف تاخد حقك منهم .. تاخد ضمان على قطعة الغيار الى اتركبت ... ده حضرتك الى تحكم عليه بعد التجربة
يعنى ... لو حضرتك عملت معاهم مشاكل قبل كدة و اخدت حقك منهم .. كدة معاك كل الحق انك تلتزم معاهم فى الصيانات
تجربتى الشخصية مع توكيل الرواس فى غمرة او فى المهندسين توضح ان توكيل الرواس ده اى كلام و حكاية الضمان دى طلعت اكبر اشتغالة

طلب رؤية قطع الغيار قبل التركيب دى حاجة كويسة جدا و كذلك الاحتفاظ بالقطع القديمة ... بتنفع بعد كدة

سيور الباور و التكييف مش مشكلة فى التغيير ... بس سير التقسيمة هو المشكلة ... علشان لو لفت التروس منط درجة واحدة حتبرجل العربية ... فتغيير السيور فيه مشكلة واحدة و هى سير الكاتينة

للأسف معرفش حد ممكن تسأل عنه عن الحاجات الكهربا ... بس ممكن حضرتك تسأل عند محلات الاستيراد و كذلك للمض
فكرة الشيكرتون دى فكرة كويسة جدا
و لما تلاقى اللمض تركبها ان شاء الله
لو رحت صقر قريش او نزلت وسط البلد ان شاء الله حسأل لحضرتك عنهم
تقبل مرورى

قديم 08-08-2014, 05:40 PM
الصورة الرمزية the ultimate opportunity
the ultimate opportunity the ultimate opportunity غير متواجد حالياً
من انا؟: karim mohamed
التخصص العملى: طالب ثانية ثانوى
هواياتي: بحب جميع السيارات و اخبارها و المصارعة (Wwe)

the ultimate opportunity has a spectacular aura aboutthe ultimate opportunity has a spectacular aura about

انا بجد متشكر جدا على كل المعلومات ديه
دا انا كنت فاكر التوكيل اضمن حاجة تتعامل معاها
بس الحمد لله انا بعمل الصيانة فى مركز محترم فى اسكندرية
بيغنينى عن مرواح التوكيل
الحمد لله
ومتشكر لاستاذ احمد وامير مرة تانية

CM Punk Best In The World

Finally...I Finished.Thank God
قديم 08-08-2014, 06:00 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

ياريت ي استاذ امير تحدد نوع عربية حضرتك و نوع الموتور .. هل هو الى راكب على البومة و لا احدث و لا اقدم ... و ياريت حضرتك تقول على المكان الى بتعمل فيه الصيانة ... و ده مش حيكون اعلان و لا حاجة ... الاعلانات ليها شكل تانى ... و الادارة بتوافق عليها ببساطة
بس علشان نوحد كلامنا .... مبقاش انا بتكلم عن حاجة و حضرتك بتتكلم عن حاجة تانية

كلمة توكيل زى ما قلت لحضرتك .... كانت تطلق على اى فرع من فروع الرواس ... و الان اى فرع لدايموند ... اى حاجة تانية بيسموها مركز صيانة معتمد ... معتمد من الاتنين الى ذكرتهم سابقا فقط ( لو عند حضرتك معلومات احدث .. ياريت تصححلى معلوماتى )
و فيه مراكز صيانة بتقول انها معتمدة و هى لا معتمدة و لا حاجة ... و فيه مراكز صيانة و بس

الى حضرتك مرتاح معاه فيما ذكرت ... خليك معاه

انما .... انك تعرف تاخد حقك منهم .. تاخد ضمان على قطعة الغيار الى اتركبت ... ده حضرتك الى تحكم عليه بعد التجربة
يعنى ... لو حضرتك عملت معاهم مشاكل قبل كدة و اخدت حقك منهم .. كدة معاك كل الحق انك تلتزم معاهم فى الصيانات
تجربتى الشخصية مع توكيل الرواس فى غمرة او فى المهندسين توضح ان توكيل الرواس ده اى كلام و حكاية الضمان دى طلعت اكبر اشتغالة

طلب رؤية قطع الغيار قبل التركيب دى حاجة كويسة جدا و كذلك الاحتفاظ بالقطع القديمة ... بتنفع بعد كدة

سيور الباور و التكييف مش مشكلة فى التغيير ... بس سير التقسيمة هو المشكلة ... علشان لو لفت التروس منط درجة واحدة حتبرجل العربية ... فتغيير السيور فيه مشكلة واحدة و هى سير الكاتينة

للأسف معرفش حد ممكن تسأل عنه عن الحاجات الكهربا ... بس ممكن حضرتك تسأل عند محلات الاستيراد و كذلك للمض
فكرة الشيكرتون دى فكرة كويسة جدا
و لما تلاقى اللمض تركبها ان شاء الله
لو رحت صقر قريش او نزلت وسط البلد ان شاء الله حسأل لحضرتك عنهم
تقبل مرورى
العربية ايكسبلوجن 2008 ونازل معاها موتور لانسر 2008
التوكيل الى بتعامل معاه من اول الصيانة لحد دلوئتى هو سبيدى (المسلمى سابقا)
ولما بشوف قطع الغيار دايما بلاقى اسم العربية مكتوب عليها وبتكون اصلية من المصنع
بصراحة هما هناك بارديين جدا! وحتى كلامهم ممل بس بعرف اتعامل بعاهم وابرد منهم مافيش مشاكل
بس ماحصلش بينى وبينهم خلاف قبل كده على قطع الغيار الحمد لله وربنا ما يجيب خلاف معاهم مش ناقص مشاكل :D
وبفضلهم ايضا لانهم ادرى بالسيارة من اى حد تانى عارف كل صغيرة وكبيرة فيها ومابيشتغلش الا فيها من سنين فعلشان كده الاجزاء الحساسة الى فيها شك دايما بروحلهم حتى لو هياخدوا فلووس زيادة شوية (بشترى دماغى :D)
تحياتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ultimate opportunity مشاهدة المشاركة

انا بجد متشكر جدا على كل المعلومات ديه
دا انا كنت فاكر التوكيل اضمن حاجة تتعامل معاها
بس الحمد لله انا بعمل الصيانة فى مركز محترم فى اسكندرية
بيغنينى عن مرواح التوكيل
الحمد لله
ومتشكر لاستاذ احمد وامير مرة تانية
العفو يا فندم على ايه
بالتوفيق

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط