العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 28-07-2013, 10:02 AM
elshrkoe elshrkoe غير متواجد حالياً

elshrkoe is on a distinguished road
افتراضي الحقونى بسرعة وياريت الرد

السلام عليكم
انا عربيتى 128 1100 عملتلها عمرة كاملة من الالف للياء كل حاجة شمايز وهلايل وصبابات وكرنك وكل حاجة تقريتا بس فى الاول
حصلت حاجة غريبة وش السلندر كانت المسامير قافشة خالص وقعدن انا والميكانيكى نفك فيها يومين ومرضيوش خالص المهم روحت لواحد بتاع لحامت قالى افك المسامر ب30 جنية يعنى الخمسة ب 150 قلت مش مشكلة المهم سخن المسامير وعملها وراس وفكانا الوش
ولما روحت للخراط قالى الوش كويس مش محتاج يتمسح محتاج بس تنظيف المهم خلصت وركبت الموتور وبجرب انا والميكانيكى وبنحط مياة فى الريداتير ولاحظنا اختفائها المهم فتح غظاء الزيت بتاع الموتور لقى الزيت عامل طحينة راح جاب المفتاح وقرط على الوش اكترمن الاول وزود مياة وقالى متقلقش ان شاء الله المياة هتتبخر وهيرجع الزيت عادى
ولكن انا فضلت امبارح طول الليل اللين الموتور على الواقف والزيت مرجعش لطبيعتة ياترى لمشكلة فين واية اللى حصل مع العلم ان السمكرى مركب 2 جوان ايطالى واية الح دلوقتى الجوان ضرب ولا الوش لما اتسحن علشان يتفك من الموتور فى الاول جرالة حاجة ولا اية مش فاهم واية الحلول فى كل الاحوال
قديم 28-07-2013, 06:01 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحقونى بسرعة وياريت الرد

طيب الميه بتنقص دلوقتى ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-07-2013, 09:23 PM

ما هو المشكلة ان فى التليين المياة كدة كدة بتنقص وانا لينت امبارح حوالى 7 ساعات وزودت لتر و نص مياة
قديم 29-07-2013, 01:01 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

غير الزيت ولو عمل طحينة تاني يبقي فيه حاجة غلط - ترحع للميكانيكي علي طول
وافضل انك تغير الزيت عند الميكانيكي وتخليه يصفي الزيت كويس قوي وتحط الزيت الجديد لو حصل حاجة يبقي الوش فيه مشكلة
بس الاغلب هو ماقرطش علي وش السلندر كويس
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 29-07-2013, 09:24 PM

انا روحت للميكانيكة النهاردة علشان يفك الوش لكن رمديش وقالى مافهاش حاجة ونا المسئول والزيب ابتدا يرجع لطبيعتة اصبر شوية ولين على الوقف وعلى ضمانتى اية رايكم فى الكلام دة ؟؟؟؟؟؟؟