العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 25-01-2013, 09:38 AM
Muhammad Hani Muhammad Hani غير متواجد حالياً
التخصص العملى: SAP application consultant

Muhammad Hani will become famous soon enoughMuhammad Hani will become famous soon enough
للاهمية لمبة المارشدير

السلام عليكم أعضاء المنتدى الكرام
الموضوع يا جماعه ان نور المارشدير مكانش شغال رحت للكهربائى قاللى هات مكنه جديده.جبت واحده جديده ب25جنيه وركبناها واللطيف انه النور اشتغل بس خلف خلاف يعنى طول ما العربيه على المور أو أى غيار غير المارشدير اللمبتين شغالين أديها مارشدير النور يفصل الكهربائى قالى فيه حاجه فى الفتيس اسمها"النغاز" روح لميكانيكى يصلحها أنا ساعتها حسيت انه بيشتغلنى صراحه المهم انه لسبب آخر تماما العربيه راحت لعفشجى فك عصاية الفتيس وخرطها وظبطها وبقت زى الفل بس أنا مكنتش موجود ساعتها فطبعا محدش لفت نظره لموضوع النغاز ده ولسه الوضع على ما هو عليه.أنا فعلا محتاج مساعدة حضراتكم لأن الموضوع على أد ما هو بسيط بس مضايقنى جدا وشكرا لكم جميعا.
قديم 26-01-2013, 12:15 AM
MAYO CAR MAYO CAR غير متواجد حالياً

MAYO CAR has a spectacular aura aboutMAYO CAR has a spectacular aura about
افتراضي رد: لمبة المارشدير

الفكرة بسيطة يا معلم
انا حصلت معايا قبل كده كل ما فى الامر انه لما بتكون ماكنة المارسدير فرى بتبقى موصلة تيار كهربى "فرى معناها انه السن بتعها مش مضغوط " وده طبيعى مع المور واى غيار عادى وكل اللى عملته انى جبت ماكنة لما بيضغط عليها بتوصل تيار كهربى وده طبعا بيتم لما تدي مارشدير لانه فى لحظة المارشدير فى حاجة بتضغط على سن الماكنة فتخليها بتوصل " بس يا معلم"
قديم 27-01-2013, 04:45 PM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice

السلام عليكم

انا عندي مشكله تانيه , اني لمى جبت مكنه المرشديل وجيت اركبها عند الميكانيكي قلي ملهاش مكان في الفتيس اصلن
مكانها مسدود , رحت لكذا واحد تاني قلي نفس الكلام
هل دة طبيعي , وهل في حل عشان اشغلها
انا عربيتي موديل 1983 فتيس 4 غيار
قديم 27-01-2013, 05:26 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msm_classic مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا عندي مشكله تانيه , اني لمى جبت مكنه المرشديل وجيت اركبها عند الميكانيكي قلي ملهاش مكان في الفتيس اصلن
مكانها مسدود , رحت لكذا واحد تاني قلي نفس الكلام
هل دة طبيعي , وهل في حل عشان اشغلها
انا عربيتي موديل 1983 فتيس 4 غيار
بص هو دة مش حل هو افتكاسة
لو مالقتش حل للموضوع نهائيا
لو ينفع تخلى الكهربائى يعملك مكنة المارشدير بزرار فى التابلوة كدة زى زرار الانتظار واما تييجى ترجع ورة ابقى دوس علية وخلاص وريح دماغك
قديم 27-01-2013, 08:24 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

غريبة جداً إن مالهاش مكان في الفتيس أقترح شوف الموضوع ده عند ميكانيكي تاني