العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 29-03-2011, 01:28 AM
kamba4x4 kamba4x4 غير متواجد حالياً
من انا؟: بسيط
التخصص العملى: شيف
هواياتي: القرائه

kamba4x4 is on a distinguished road
افتراضي رد: الثورة مش هتركب حد عربيات كده ولا اية

الله اعلم انا عن نفسي ما اعرفش اي حاجه عن الموضوع دا ونفسي كمان اعرف اكتر
قديم 29-03-2011, 01:56 AM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

شوف ياأستاذ شريف الوقت ده مش وقت شراء سيارات خالص ليه؟ (من راىى) لان طبعأ اليومين دول سعر الدولار زاد وطبعأ التوكيلات يقولك انا باستورد بالدولار وبعدين الحركه فى الموانى (حركه الاستيراد )بطيئه وأصحاب المعارض والتوكيلات عايزين يعوضوا خسايرهم من دم العملاء اللى هما أحنا يقوموا يزودوا سعر العربيات اللى هما اصلا مستوردينها بالاسعار القديمه.

يبقى الحل نستنى شويه لحد البلد مايتظبط حالها ..حتلاقى العروض والخصومات ابتدأت اللى هيا اصلا الاسعار اللى كانت زادت ترجع لوضعها الطبيعى وزى البورصه ماأنهارت النهارده رجعت لوضعها الطبيعى بعد زوال خوف الناس اللى رجعوا يستثمروا فى البورصه تانى فزادت اسعار الاسهم مره اخرى وهكذا العمليه انك تشترى فى الوقت المناسب....

وبالمناسبه اليوم كنت فى لقاء مع بعض الزملاء فتطرق الحديث الى اسعار السيارات فاخبرونى ان بعض المعارض ابتدت تنزل اسعارها تانى نتيجة الركود فى السوق....يعنى شوية صبر...

واللى يقوولك ان العربيات فى المعرض لابتاكل ولابتشرب ايه يعنى لما تقعد شويه....ارد عليه ان موديلاتها بتتحرق وكذلك اسعارها...والعربيه اللى موديلها يعدى تبقى موديل سنه فاتت ..يعنى سعرها لازم ينزل.

وفيه شىء لازم نتخلص منه اسمه حمى الشراء لان الوكلاء عارفين ان الاسعار لمابتزيد الناس تشترى اكتر خوفأ من زياده أخرى....

وأخيرا عايز اقولك انى اجلت تغيير عربيتى لمالقيت الزيادات فى الاسعار وانا واثق ان شاء الله ان وضع البلد لما يتحسن الاسعار حتنزل تانى .....قول ان شاء الله......

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 29-03-2011, 11:04 AM
Acc.Sherif Acc.Sherif غير متواجد حالياً

Acc.Sherif is on a distinguished road

اولا اشكرك واحيك استاذ koashraf على الراى المحترم جدااااااااااا وده اكيد مش غريب على انسان يكون اختصاص عمله فى دراسات الجدوى واتشرفت برد حضرتك وان شاء الله هنتظر وأجل شوية
وشكرا مرة تانيه وجزاك الله خير
قديم 29-03-2011, 12:40 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

أشترك فى الجروب دا ......... و إن شاء الله تركب مرسيدس

http://www.facebook.com/home.php?sk=...684068070&ap=1

That is My Renault

قديم 29-03-2011, 12:41 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

وخد دى برضو ::::::::::

http://www.facebook.com/pages/%D9%85...92622920760820

That is My Renault