العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 07-07-2012, 12:20 AM
mahmod1891 mahmod1891 غير متواجد حالياً

mahmod1891 is on a distinguished road
غاضب جدا العربية بتفصل لوحدها وانا مشغل التكييف ..افيدونى من فضلكم !!

العربية " لوجان 2012 " مالتى فانكشن بقالها معايا حوالى 9 شهور وعاملة 5000 كم تقريبا فصلت منى كذا مرة وانا سايق لما بعمل غيار عكسى بمعنى لو مثلا جايب الرابع ثم دخلت على مطب بمور واجيب التانى اجى ادوس بنزين الاقى العربية فصلت تماما " يعنى مفيش باور خالص اضطر ادورها تانى .. المهم روحت التوكيل " وقولتلهم الكلام ده وبعد كده وانا بستلم العربية قالوا ان الشحن بتاع التكييف كان عالى وهما وظبطوه وكمان كان فيه حاجة اسمها باين " ايدلار " عاوزة تتنضف " انا بصراحة مليش فى الميكانيكا خالص المهم استلمت العربية وبعد حوالى 200 كم بس عملت نفس الحركة تانى وكذا مرة ..
انا بصراحة مش عارف الموضوع ليه علاقة بالتكييف ولا فيه حاجة تانية خصوصا ان معظم " ان لم يكن كل المرات " اللى حصل فيها الحركة دى كان التكييف شغال .
افيدونى من فضلكم قبل ما اروح التوكيل تانى
قديم 07-07-2012, 01:16 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية بتفصل لوحدها وانا مشغل التكييف ..افيدونى من فضلكم !!

اولا شحن التكييف ملوش علاقة بالنسبة للصمام اسمة ايدل دا صمام لحساس الاوكسجين وظيفتة انة لما تدور العربية الصبح بيعلى rpm ويخلية على 1000 تقريبا او 900 وينزل تدريجى لما العربية تسخن ولما بيبوظ تلاقى العربية الصبح وانت بتورها الماتور يرعش جامد ويرج ويفصل او حتى لو فصل لازم قبلها العربية ترج
مشكلتك لازم تحلها مع التوكيل واكيد هى مشكلة بسيطة لانك لما بتفصل بدور عادى وتطلع بيها صح كلامى ولا بتواجهة مشكلة ومبتدوررش من اول مرة
.....؟
قديم 07-07-2012, 02:59 PM
Dr.Mustafa Dr.Mustafa غير متواجد حالياً

Dr.Mustafa has a spectacular aura aboutDr.Mustafa has a spectacular aura aboutDr.Mustafa has a spectacular aura about

أنا معرفش كتير من ميكانيكا اللوجان بصراحة .. لكن هفيدك باللي اعرفه

في حاجة اسمها الموبينة في العربيات القديمة أو الاسبراتير في العربيات الجديدة

ده متحكم في الكهربا و بيتظبط في التوكيل

الوصف للحالة اللي كانت عندي في التيريوس و لما ظبطت الاسبراتير راحت كالتالي :

و انا ماشي على 120 و اهدي لمطب فجأة العربية تبطل و اضطر ادورها و انا ماشي تاني

يا رب اكون قدرت افيدك
قديم 07-07-2012, 05:33 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

خصوصا ان معظم " ان لم يكن كل المرات " اللى حصل فيها الحركة دى كان التكييف شغال .
المفروض تروح التوكيل

بحيث يعملولك

أيدل ليرننج

idle learning

بحيث وحدة التحكم تظبط سرعة السلانسيه

وخصوصا مع تواجد حمل كمبروسور التكييف

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 07-07-2012, 06:02 PM
mahmod1891 mahmod1891 غير متواجد حالياً

mahmod1891 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

اولا شحن التكييف ملوش علاقة بالنسبة للصمام اسمة ايدل دا صمام لحساس الاوكسجين وظيفتة انة لما تدور العربية الصبح بيعلى rpm ويخلية على 1000 تقريبا او 900 وينزل تدريجى لما العربية تسخن ولما بيبوظ تلاقى العربية الصبح وانت بتورها الماتور يرعش جامد ويرج ويفصل او حتى لو فصل لازم قبلها العربية ترج
مشكلتك لازم تحلها مع التوكيل واكيد هى مشكلة بسيطة لانك لما بتفصل بدور عادى وتطلع بيها صح كلامى ولا بتواجهة مشكلة ومبتدوررش من اول مرة
.....؟
لا مفيش مشاكل تانية الحمد لله
وشكرا جزيلا للافادة