العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 31-03-2012, 01:30 AM
hzem hzem غير متواجد حالياً

hzem is on a distinguished road
مميز سوال فني لمالكي اللوجان و للنصيحة

أزيكم يا جماعة بس عندي سوال بخصوص اللوجان في ميكانيكي شافها و قال وحشة اوي لاني معرفش يشتغل فيها و في واحد تاني غيره قال كده لان فيها بعد الأجزاء من الدخل بلاستيك و كمان الماتور متربط علي بعده علشان تصلح جزء من تحت لازم تفك كل و ترجع تركبه تاني انا حقيقي خايف اجبها لان مفيش ميكانيكي راضي يبص عليها من الداخل لأنو عارف اللي بقوله و ده يعني لازم تروح للتوكيل و تدفع اللي بيقوله للي عندهم خبرة و ملاكها ممكن يفيدونا بهذا الموضوع و لكم جزيل الشكر

التعديل الأخير تم بواسطة hzem ; 31-03-2012 الساعة 01:54 AM
قديم 31-03-2012, 09:39 PM
hzem hzem غير متواجد حالياً

hzem is on a distinguished road
للاهمية رد: سوال فني لمالكي اللوجان و للنصيحة

ايه يا جماعة 87 مشاهدة و محدش قادر يرد علي سوالي عجيبة
قديم 31-03-2012, 10:22 PM
mohamedsalahelden mohamedsalahelden غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف بيع بشركه ادويه
هواياتي: قياده السيارات

mohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud of
افتراضي رد: سوال فني لمالكي اللوجان و للنصيحة

انا بقا اللى هرد عليك بصراحه سؤالك مستفز جدا يدل على عدم خبرتك ودا شئ انا عزرك عليه اما الميكانيكيه اللى بيقولولك كده اتأكد انهما بيشتغلوا فى العربيات مش فى التكاتك
وانا هريحك من شغل القرف بتاع الميكانيكيه اللى ما بتفهمش انت لو ربنا كرمك وجبت اللوجان هتقعد حوالى سنه او 10000 كيلو مش هتعمل فيها اى شئ غير صيانه 1000 مجانيه فى التوكيل وصيانه 5000 مجانيه فى التوكيل وبعد كده 10000 غيار الزيت وفلتر الزيت ب420 ده احسنلك تتعامل مع ناس محترمه وربنا يبعد عنك الميكانيكيه اللى ما بتفهمش وبعدين ماتور ايه اللى يتفك ويتركب ده وهيه زيرو يا راجل صلى على النبى وتوكل على الله يعنى الناس اللى راكبه اللوجان ده كلهم ما بيفهموش
قديم 01-04-2012, 04:02 AM
الصورة الرمزية م.محمد
م.محمد م.محمد غير متواجد حالياً

م.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hzem مشاهدة المشاركة

أزيكم يا جماعة بس عندي سوال بخصوص اللوجان في ميكانيكي شافها و قال وحشة اوي لاني معرفش يشتغل فيها و في واحد تاني غيره قال كده لان فيها بعد الأجزاء من الدخل بلاستيك و كمان الماتور متربط علي بعده علشان تصلح جزء من تحت لازم تفك كل و ترجع تركبه تاني انا حقيقي خايف اجبها لان مفيش ميكانيكي راضي يبص عليها من الداخل لأنو عارف اللي بقوله و ده يعني لازم تروح للتوكيل و تدفع اللي بيقوله للي عندهم خبرة و ملاكها ممكن يفيدونا بهذا الموضوع و لكم جزيل الشكر
بالفعل سؤال غريب جدا.... يعنى انا اشتريت العربية بــ 72 الف علشان اروح كل شوية لميكانيكى طيب يبقى لية انا دافع كل هذا المبلغ !!! ... حضرتك طول ما دافع فى عربية زيرو يبقى بالتاكيد حيكون لها مركز صيانة يهتم بالعربية .. والا نسبة المبيعات سوف تقل والشركة تخسر و تغلق ... على فكرة لما دخلت السيارات الكورى فى مصر لاول مرة الميكانيكيا عملوا نفس هذا الاسلوب وقالوا انها سيارات بها مشاكل وبعد لما عرفوا عنها كل شئ الميكانيكى بينصحك الان بشراء الكورى .. والان انا كخبرتى منذ فترة لاتتجاوز 4 شهور ارى نسبة مبيعات الرينو بيرتفع كل يوم وبشكل ملحوظ ويوجد عليها طلب كبير

التعديل الأخير تم بواسطة م.محمد ; 01-04-2012 الساعة 04:11 AM
قديم 02-04-2012, 03:57 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedsalahelden مشاهدة المشاركة

انا بقا اللى هرد عليك بصراحه سؤالك مستفز جدا يدل على عدم خبرتك ودا شئ انا عزرك عليه اما الميكانيكيه اللى بيقولولك كده اتأكد انهما بيشتغلوا فى العربيات مش فى التكاتك
وانا هريحك من شغل القرف بتاع الميكانيكيه اللى ما بتفهمش انت لو ربنا كرمك وجبت اللوجان هتقعد حوالى سنه او 10000 كيلو مش هتعمل فيها اى شئ غير صيانه 1000 مجانيه فى التوكيل وصيانه 5000 مجانيه فى التوكيل وبعد كده 10000 غيار الزيت وفلتر الزيت ب420 ده احسنلك تتعامل مع ناس محترمه وربنا يبعد عنك الميكانيكيه اللى ما بتفهمش وبعدين ماتور ايه اللى يتفك ويتركب ده وهيه زيرو يا راجل صلى على النبى وتوكل على الله يعنى الناس اللى راكبه اللوجان ده كلهم ما بيفهموش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.محمد مشاهدة المشاركة

بالفعل سؤال غريب جدا.... يعنى انا اشتريت العربية بــ 72 الف علشان اروح كل شوية لميكانيكى طيب يبقى لية انا دافع كل هذا المبلغ !!! ... حضرتك طول ما دافع فى عربية زيرو يبقى بالتاكيد حيكون لها مركز صيانة يهتم بالعربية .. والا نسبة المبيعات سوف تقل والشركة تخسر و تغلق ... على فكرة لما دخلت السيارات الكورى فى مصر لاول مرة الميكانيكيا عملوا نفس هذا الاسلوب وقالوا انها سيارات بها مشاكل وبعد لما عرفوا عنها كل شئ الميكانيكى بينصحك الان بشراء الكورى .. والان انا كخبرتى منذ فترة لاتتجاوز 4 شهور ارى نسبة مبيعات الرينو بيرتفع كل يوم وبشكل ملحوظ ويوجد عليها طلب كبير
بصراحة الرجالة مسبوش حاجه تتقال
جزاكم الله جميعا خير