العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 10-12-2011, 04:06 PM
الصورة الرمزية م.محمد
م.محمد م.محمد غير متواجد حالياً

م.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to behold
نقاش الحمد الله استلمت الوجان وعندى سؤال

الحمد الله استلمت الوجان وعندى سؤال هو المعرض بيقولى تغير الزيت بعد ال 1000 كيلو ولكن عندما ذهبت لتوكيل الصيانة فى المقطم لوضع كود الكاسيت قالى لا تغيير الزيت بعد الـ 10000 ... وانا مش عارف وحتار بين الاثنين ... ياريت حد يرد عليا فى هذا الموضوع وكمان عندى سؤال لمبة الحزام مش بتنور ونسيت اسأل وانا فى التوكيل..

على فكرة انا من صعيد مصر وبعد استلامى للسيارة بيومين سافرت بها وقطعت حوالى 375 كيلو وكنت ماشى مابين 70 و 80 .. وسخونة السيارة واستهلاك البنزين تعتبر من السيارات الممتازة عن تجربة ال 375 فقد استهلكت 23 لتر تقريبا والسخونة كانت لاتتعدى على نصف المؤشر وهذا ممتاز ولكن سحبها ضعيف فى الرابع والخامس وهذا كان ملحوظ جدا اعتقد لان السيارة لسه جديدة

: CONGRA~238:
قديم 10-12-2011, 04:27 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحمد الله استلمت الوجان وعندى سؤال

الف مبروك ربنا يديك من خيرها ويكفيك شرها
وان شاء الله العضاء هتعرف تفيدك

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 10-12-2011, 04:28 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

- بداية الف مبروك وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
- اما لمبة الحزام ففى اقرب صيانة تسأل عليها وموضوع بسيط
- اما تغيير الزيت
- فجرت العادة ان اى عربية جديدة يفضل تغيير الزيت بعد الف كم لانة بيكون زيت تليين
- واكيد التوكيل ادرى بالسيارة منا
- ولكنى ارى تغيير الزيت وفلتر زيت الموتور بعد الف كم افضل
- ويفضل ان حضرتك تلتزم بتعليمات اول الف كم وتلتزم بالصيانة فى ميعادها

......................... ......................... ...
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم***
***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه***
نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي
قديم 10-12-2011, 05:52 PM
الصورة الرمزية Moh.Osama
Moh.Osama Moh.Osama غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية الادارة والاقتصاد بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

Moh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.محمد مشاهدة المشاركة

الحمد الله استلمت الوجان وعندى سؤال هو المعرض بيقولى تغير الزيت بعد ال 1000 كيلو ولكن عندما ذهبت لتوكيل الصيانة فى المقطم لوضع كود الكاسيت قالى لا تغيير الزيت بعد الـ 10000 ... وانا مش عارف وحتار بين الاثنين ... ياريت حد يرد عليا فى هذا الموضوع وكمان عندى سؤال لمبة الحزام مش بتنور ونسيت اسأل وانا فى التوكيل..

على فكرة انا من صعيد مصر وبعد استلامى للسيارة بيومين سافرت بها وقطعت حوالى 375 كيلو وكنت ماشى مابين 70 و 80 .. وسخونة السيارة واستهلاك البنزين تعتبر من السيارات الممتازة عن تجربة ال 375 فقد استهلكت 23 لتر تقريبا والسخونة كانت لاتتعدى على نصف المؤشر وهذا ممتاز ولكن سحبها ضعيف فى الرابع والخامس وهذا كان ملحوظ جدا اعتقد لان السيارة لسه جديدة

: CONGRA~238:
بالنسبة للزيت كلام التوكيل مظبوط لكن لو انت حبيت تغيير قبل كده براحتك
لمبة الحزام مبتنورش هى كده ده مش عيب ولا حاجه
بالنسبة للسحب العربيه لسه فى اول 1000 فمتضغتش عليه ومتعديش من 3 ل3:5 rbm فى اول 1000 دول
والف مبروك على العربية وبنا يديك خيرها ويكفيك شرها

قديم 10-12-2011, 08:08 PM
الصورة الرمزية م.محمد
م.محمد م.محمد غير متواجد حالياً

م.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to behold

شكرا لجميع الاعضاء لسرعة الرد....
طيب سؤال هل ايضاً لمبة الاستوب بتنور ...؟؟؟
وهل mp3 له ميجا محددة يعنى (الاسطوانه بتاعت mp3 عليها اغانى بحوالى 400 ميجا هل تشتغل ولا لها كميه محددة من الميجات)؟؟؟؟

وتحياتى لجميع الاعضاء...
تنبيه هام... انا ماكنتش عارف اشترى اى نوع من السيارات... ولا كان عندى اى فكرة عن السيارات منذ شهرين وبفضل الله ثم المنتدى والاعضاء تم الاختيار على اللوجان وهذا شئ جميل ان يكون فى هذا المنتدى كل شئ عن السيارات التى تناسبك وتناسب اسرتك وتناسب الطرق المصرية وكمان بالتجربه الاعضاء وسرعة الرد لنا...