العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 19-09-2011, 05:13 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
رأى لماذا اشتريتك يا لوجان ؟

الحمد لله ربنا قدرني و اشتريت اللوجان البلاك لاين 2012
و الصراحة يعني كل الناس تباركلي و في نظرة شفقة في عينيهم
ايه يا بني اللي وقعك الوقعة دي ؟؟؟
موش عارف ليه ...
يمكن الناس كانوا مستنيين مني حاجة اكبر ؟؟
يمكن الناس في مصر فعلا بتكره الرينو ؟
يمكن العربية فعلا مالهاش لازمة و مقلب ؟؟
و لاني استفدت جدا من المنتدى الجميل ده..
و لان الناس هنا مبتبخلش على حد بالمعلومة ..
فانا قررت اقولكم انا ليه قررت اجيب اللوجان ..
و علشان نبقى واضحين هقسم الموضوع لكام نقطة
اولا : تاريخي مع العربيات
ثانيا : قرار شراء العربية و رحلة اللف على المعارض و المقارنات
ثالثا : القعدة مع نفسي و قرار شراء الوجان
رابعا : جبتها منين و ازاي ؟
خامسا : تقييمي الشخصي ليها بعد ما اكون سوقتها لفترة كافية

و يارب افيدكم بتجربتي و اساعد اللى حيران زي
و احب قبل ما ابدأ اوجه جزيل الشكر لوحوش المنتدى ابو نورا (مهندس وائل) و استاذ سيف على نصيحتهم و تعبهم و اهتمامهم باستفساراتي
و كل الشكر و التحية لكل الناس اللي دخلت و اهتمت و تعبت و نشرت مواضيع خليتنا نتفرج و نعرف كل العربيات و احنا قاعدين هنا في بيوتنا
و تقبلوا سلامي جميعا

Dr.wael el7yran
قديم 19-09-2011, 06:09 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لماذا اشتريتك يا لوجان ؟

نبدأ باول نقطة
تاريخي مع العربيات...
و ده انا شايفه مهم لاني ركبت عربيات كتير الصراحة..و اظن انه ده خلى المقارنة صعبة
والقرار اصعب
وانا و بحمد الله لا افقه في الميكانيكا شيئا
و معظم العربيات اللي انا ركبتها كانت زيرو و بتتباع لما يعدي عليها 5 او 6 سنين
لأن دي نظرية والدي في العربيات ..بيشتريها زيرو و اول ما يسمع صوت في العربية بيبعها
صح و لا غلط هو مبسوط كده
و بطبيعة الحال فانا توكيلاوي حتى النخاع .. مليش في الشغل بره
فانا اقدر اقارن بين العربيات من حيث السواقة و قدرة الاحتمال و التوكيل و خدمة ما بعد البيع..
غير كده انا شكرا
موش هاطول عليكم
اتعلمت السواقة في تانية ثانوي سنة 97 على 128 نصر موديل 86
و بابا اداهلى هدية في تانية كلية لما اتزنق و خدوا منه عربية الشغل (اللي كان ممنوع على اركبها حتى ) و كانت نيسان صني الياباني موديل 96 الياباني الاصلية ( و كانت عربية سباق و الله العظيم حاجة تانية خالص غير الصني بتاعت الايام دي) ..المهم اتزنق و معرفش يعمل اي مشوار بال 128 فنزل و اشترى ارخص عربية في السوق دايو لانوس الكوري 99 زيرو
و كانت نقلة هائلة بالنسبة لي من ال 128 للانوس يا نهار سواااااااقة
و طبعا في رابعة كلية عملت ثورة على المسكينة 128 لغاية لما الحاج افرج عني و جابلي اعز عربية في حياتي الابيزا 2002 الالف السي السي الالماني الزيرو
انا لم احب عربية في حياتي اد الامورة دي حبيبة قلبي
عشت بيها احلى ايام و لفيت بيها مصر كلها من الساحل لشرم لدهب للسخنة لكل ما يمكن الوصول اليه ..
سواقة و اوبشن و توكيل و كل حاجة ( علما اني شايف توكيل اللانوس اللي هو توكيل الاسبرانزا الان كان احسن بكتير في المعاملة من توكيل السيات رغم انه توكيل السيات هو هو توكيل مرسيدس و توكيل البورش كمان )
ثم سمع ابي صوت في اللانوس و قرر يغير في سنة 2006
و كان نازل يشتري لانوس تانية و اخويا الصغير هو اللى اقنعه طالما لانوس بلانوس يبقى افيو اجدد و اشيك
و اشترى الافيو 2006 كوري..
و ده كان اول مقلب لبسناه ...
من اول يوم سوقت فيه الافيو و انا حاسس بمقلب كبييير و باحمد ربنا على الابيزا حبيبتي
و بعدين والدي اتزنق في الفلوس ..و انا كابن مصري اصيل طبعا بعت عربيتي في 2007 علشان اقف جنب والدي في زنقته
و بعت الابيزا بعد خمس سنين حب و هيام ( رغم خراب بيتي في قطع الغيار)
و مقدرتش اقعد من غير عربية و استلفت و عملت جمعية علشان اجيب اي حاجة
و اشتريت سكودا فيليشيا 98 (لاحظ تأثير الابيزا) لمدة يوم واحد و طلعت كانت جايبة وش سلندر و رجعتها لصاحبها
و بعدين جبت الاكسيل 95 الكوري و دي كانت تجربة ليا في المستعمل و كانت حالتها نضيفة و قعدت معايا لمدة سنة و بعتها و مخسرتش فيها الا اللي صرفته عليها طبعا
و بعدين في 2008 بابا سمع صوت في الافيو (لاحظ بعد سنتين بس و كانت عاملة 29 الف كيلو بس ) و افتكر وقفتي جنبه فاشفق على و اداني الافيو و اشترى لانسر 2008 اتوماتيك زيرو 1600 خليجي لنفسه
و من الاخر كده اللانسر دي عربية بجد
ومن 2008 لحد دلوقتي ما شاء الله موش راضية تطلع و لا صوت
و توكيلها لا يعيبه الا انه زحممممممممممممممممممممممم ممة جدا ...بلدنا كلها لانسر ماشاء الله
و اخدت انا الافيو..
المقلب ..
و بعتها بعد رحلة عذاب و غتاتة في 2011 ... لظروف مادية برده
و اديت كل فلوسها لوالدي( عربيته) وبدأت رحلة البحث عن عربية ليا
زهقتوا,,,,لا لا ,,,الرحلة لسه مخلصتش
اصل في النص
جوز اختي اشترى نيسان صني مانيوال 2010 و سافر و سابها مركونة عندي لمدة سنة
عربية لا ترقى للمتوقع منها .. و خصوصا اما تنزل من لانسر
و ركبت كتير بيكانتو 2008 مانيوال زيرو عادية جدا ..
و هيونداي جيتز 2007 مانيوال زيرو جامدة بس موش اوي ..(كانوا عربيات قرايبي)
و مرة كنت خلاص هابدل الافيو ب ميجان 2006 هاي لاين كانت عاملة 26 الف كيلو بس ..بس والدي و مراتي وقفولي البيعة الحمد لله من الخوف من الميجان..
يعني الصراحة ركبت .. و سوقت .. وانا بحب السواقة جدا و بسوق لمسافات طويلة ( من سكان اكتوبر من 94 ) و جربت و اتزنقت في شرا العربية و بدأت دوامة شرا العربية
و شكرا على صبركم و نكمل بعدين
- يتبع -

Dr.wael el7yran
قديم 19-09-2011, 06:40 AM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute

متابع بشغف
واسلوب حضرتك جميل اوي وكومدي جدا

قديم 19-09-2011, 07:06 AM
الصورة الرمزية tawfic
tawfic tawfic غير متواجد حالياً

tawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of light

لالالالالالالالالالا خدت وقت كتير قوى بعد ( يتبع ) دى
مستنى الباقى
احيك على سردك
قديم 19-09-2011, 07:20 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

متابع