العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 22-04-2010, 05:15 AM
exart2u exart2u غير متواجد حالياً

exart2u is on a distinguished road
افتراضي رد: عندي استفسار بخصوص لوجان المغربيه

شكرا ليكم على الردود المفيدة وانا لسة عضو جديد وماليش اوي في سوق العربيات أنا حبيت المنتدى ده من أول مرة دخلت فيها عن طريق الجوجل سيرش ptmnlo123per159
قديم 22-04-2010, 11:22 PM

يا جماعة سعر العربية في المغرب ما يعادل 30 الف جنيه مصري وناس كتير جابتها من المغرب اعرفهم وقفت عليهوم بـ 42 الف علشان بيزيد عليها الشحن والحركات دي وعلى ما توصل بتاخد حوالي 3 اسابيع يعني بجد كتر خيييييييييييييييييييييييي ر التوكيل ..ptmnlo123per111
قديم 23-04-2010, 12:39 AM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة exart2u مشاهدة المشاركة

أنا ليَّا واحد صاحبي من المغرب هوا نازل اسبوع وراجع وكنت قايلو انو يشوفلي الرينو لوجان عمله كام هناك بس اتفجأت من السعر اللي هو قالهولي 25000 ألف جنيه للعاديه اللي من غير حاجة خالص وده كان سعر المصنع طيب أنا اتفقت معاه انو يجبلي واحدة وهو نازل بس الفول أوبشن إيه ظروف الجمارك والضرايب ويه ظروف التوكيل لو حصلتلها حاجة
ولو عايز أعمل صيانة ال5000 التوكيل هيحاسبني ازاي مع العلم إن العربية هتيجي عن طريق النقل الجوي وعلى أساس إنها بتعتو

أولا أنا اعرف أن هناك كثير من الاشتراطات علي موضوع الاستيراد ده ،،، يعني لازم يكون عندك اقامة بره اعتقد كمان "مالا يقل عن 5 سنوات" و تكون المالك الاول للسيارة في بلدها و يكون موديلها في حدود 5 سنوات

أما عن كلامك ان العربية هتكون باسم صاحبك يبقي اعتقد انها هتنزل علي اساس تربتك ( جمارك) و سوف تسري عليها القواعد المنظمة لذلك فلابد من ان تقضي نصف السنة بره الحدود و النصف الاخر في مصر أو يتم تخزينها في ساحة الجمارك لمدة 6 شهور متصلة كل عام بدلا من اخراجها خارج الحدود

أما اذا كنت تقصد انها سوف تاتي الي مصر باسم صديقك ثم يقوم هو بسداد الرسوم و بيعها لك فيما بعد ،،، و انا اعتقد ان هذا هو ما تقصده يبقي الموضوع ده ميه ميه بس ياريت تسأل الاول للتاكد من سلسلة الاجراءات المطلوبة و الرسوم و خلافه حتي تكون علي علم بما انت سوف تفعله بالضبط ،، لأن اي غلطه في الاوراق يبقي ساعتها شكرا و عيش بقه يا معلم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 23-04-2010, 12:23 PM

أيوه فعلا صاحبي قلي انه هيعمل كده فعلا هيدخلها بإسمو وبعدين هيدفع كل حاجة وبعدين هيبعهالي بس امتى تحصل مشكلة في الورق والاجرأت يعني إزاي أبقى ماشي سليم 100% وشكرا على تفهمك الموضوع
قديم 23-04-2010, 12:27 PM

معلش عندي سوال تاني هيا السيمبول هي كمان معلهش جمرك زي اللوجان ولا إيه بالظبط ptmnlo123per118