العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 09-02-2012, 04:00 AM
الصورة الرمزية fofoosoo2007
fofoosoo2007 fofoosoo2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: ده انا غلباااااااااااااااااااااااااااااااانه
التخصص العملى: لا اعمل
هواياتي: القرأه

fofoosoo2007 will become famous soon enough
طلب اللوجان ولا ستب واي

السلام عليكم

بشكر كل اللي في مصر موتورز اللي مبخلوش باي خبره او معلومه عن عالم السيارات ......حقيقي انا مكنتش بفهم اي حاجه في المجال ده وكام بالنسبالي BMW زى الادا بالظبط
اهو كله عربيات

انما بجد بمجرد دخولي هنا كعضوه بقيت شاطره قوى في معرفه العربيه وماركتها وعيوبها وسعرها ومميزاتها ... ..لدرجه جوزي دلوقتي بيقول انتي بقيتي تفهمي في العربيات اكتر مني.

بجد شكرا لكل واحد هنا افدنا باي معلومه وخد من وقته وجهده عشان ينقلهالنا..

وبالمناسبه دي انا حابه اخد رأي حضراتكم في الاختيار ما بين اللوجان فول اوبشن مانيوال ولا اتوماتك ولا ستب واي بما انها مجننه جوزى....ياتري لو اي حد مكاني هيختار

طبعا المانيوال كويسه في سعرها ....واللوجان عرفين عيوبها من زمان...وهي ده الميزه

الاتوماتك لسه جديده ومش عارفينها لكن اتوماتك....وهي دي الميزه

الستب واي .....طبعا شكلها الرياضي الجميل....مجاننا وهي دي الميزه

وايه احلي لون في الستب واى

كل واحد يحط نفسه مكاني ويقولي اختر ايه وليه ؟؟؟؟واللون ايه

وجزاكم كل خير
اختكم وفاء

جودي حياتي
قديم 09-02-2012, 06:02 AM
SHABRO SHABRO غير متواجد حالياً

SHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to behold
افتراضي رد: اللوجان ولا ستب واي

stepway اكيد
قديم 09-02-2012, 07:09 AM
rasmy28 rasmy28 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

rasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nice

انا كنت محتار انا والعيله نفس الحيره دى لكن كان القرار ان
اخد الوجان المانويل لانها اوفر ب 10 الف وفول ابشن
لكن لما رحت اجبها لقيت الاوتماتيك مترديتش لاننا كان عيب الوجان عندنا انها مانويل بس
لكن خلى بالك وانتى بتقارنى بين المانويل والاتوماتيك
ان المقارنه مش بس علشان الجير لا علشان الماتور الجديد
الفى الاتوامتيك وهو 110 حصان 16 صاب 2 كامه وده بيحل مشكة الماتور فى الواجن المانويل 90 حصان 8 صاب 1 كامه
معه وضع فى الاعتبار ان الفتيس استيب ترونك يعنى مانول واتوماتيك معه بعض
لكن فى كل الاحوال انا حاجز واحده وخايف زيك ياترى ايه عيوبها ويترى هيطلع ايه
لان محدش شافها ولا عرفها قبل كده
وبردك اتمنى تحطى فى الاعتبار الشنطه لانكم عيله

عمتن علشان اسهلها عليكى مينفعشى تقارنى مانويل باتوماتك اولا اسالوا نفسكم
انا محتاج مانويل ولا اتوماتيك هل كل البيسوقه وهيسوقه العربيه هتفرق معاهم
وبعديها نتحرك لنقطه التانى هل الشكل يستاهل الفرق والاهم هل الستيب واى عمليه معانا كاشنطه وحجم
وربنا يوفقكم فىا لاختيار
ودعواتك استلم على خير
وفى اسرع وقت
تحياتى
محمد رسمي
قديم 09-02-2012, 07:19 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

الـ ستب واى شكلها جميل اوى وكميكانيكا هى هى اللوجان ..

علشان قطع مستقبلا قطع الغيار الميكانيكيه هتبقى معظمها موحده ما بين اللوجان والـ ستب واى ..

بس شئ اكيد ان انتشار اللوجان السيدان هيكون اعلى بكتير من الـ ستب واى والسانديرو ... وسعر اعاده بيع السيدان دايما لازم يبقى اعلى (فى اى عربية بس شرط الرينو) ...

لكن العربيتين احلى من بعض .. والـ ستب واى شكلها شيك جدا .. فحضرتك شوفى اللى ترتاحوا لها بعض الاستخاره طبعا وربنا يوفقكوا يا فندم فى اتخاذ القرار المناسب ..

اما بالنسبة للاتوماتيك لسه للاسف مفيش عنها معلومات عمليه خالص لانها لسه محدش اشتراها ..

هى كأتوماتيك هتبقى عربية حلوه وموتورها اقوى من موتور المانيوال (لانه 16 صباب) .. بس الفتيس الاتوماتيك هيقلل كفائته كالعاده فانا ارجح ان هيكون مفيش فرق يذكر فى الاداء ما بينهم .. ده غير ان استهلاك البنزين بطبيعه الحال هيكون اعلى حاجة بسيطة فى اللوجان الاتوماتيك ...

وعموما ربنا يوفق حضرتك لما فيه الخير ..

تحياتى .......

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 09-02-2012, 08:38 AM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute

stepway وبعدها الاتوماتيك وبعدها المانيوال

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك