العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق > الأجازات و السفر

قديم 19-10-2011, 05:47 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل واحد يقول احلي رحلة طلعها في حياته

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

دولفين أتتاك dolphen attack
الدولفينز الي واجهت مذابح صيد علي أيدي البشر و نجت لو واجهت بشر تاني بتقتلهم دون تردد انتقاما من الي شافته بيحصل لعشيرتها
طبعا قتل البشر سهل مع وزنه و سرعته بيخبط الانسان ببوزه في مقتل فيموت فورا
تخيلي بقي وسط اسراب و عارف المعلومة دي
تو ماتش ادريلارن
سبحان الله
الانسان حول صديق الانسان الي عدو !

ودي صورة كنت التقطها في مدينة الانتاج الاعلامي كان عرض للدلافين وكلاب البحر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman goda مشاهدة المشاركة

داخل مصر الاقصر وسوان -
الغردقه 0-- وخارج مصر مكه المكرمه
اجمل رحلات العمر ونفسى اروح
معبد ابو سمبل
ان شاء الله تروحها
ربنا يوعدنا بزيارة بيته مرات ومرات امين
ودي صورة كنت التقطها في الطريق الي مكة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

موضوع جميل يا دكتورة هبه وفرصة حلوة عشان نشوف تجارب الآخرين فى الرحلات
بالنسبة لى أجمل الرحلات اللى طلعتها كتير وكل رحلة تتميز عن سابقتها بشئ وطبعاً رحلات العمرة والحج شئ لا يقارن لكنى سأحكى عن رحلة أو نقول مغامرة وقعت فيها أنا ومجموعة من زملائى رغماً عنا
كنا مسافرين لبعثة تعليمية مدتها 10 شهور فى ترسانة خيرسون لبناء السفن الموجودة بالقرب من ميناء أوديسا على البحر الأسود بأوكرانيا واللى كانت تابعة للإتحاد السوفيتى السابق
وركبنا من ميناء الإسكندرية سفينة ركاب روسية رائعة ووصلنا الى ميناء أوديسا بعد يومين وكان مفروض اننا هانركب الهيدروفيل وده زى اللنش بس بيطير على سطح الماء عشان يوصلنا لخيرسون وهى ميناء على نهر الدنيبر وأشهر مدينة فى انتاج الكافيار الروسى الأسود المعروف ونظراً لأننا كنا فى الشتاء والنهر متجمد تماماً فقرر مستقبلونا تجهيز سيارة أوتوبيس لنقلنا وهناك كانت المغامرة الكبرى ، الدنيا ليل وعتمة والأرض يكسوها الجليد ودرجة الحرارة -20 وفوجئنا بأن السواق تايه ومحدش عارف الطريق وأيامها مافيش موبايلات ولا غيرة ولا GBS وظل السائق يدور فى طريق كحل ومش شايفين أى حاجة وطلبنا من السواق التوقف حتى الصباح وحتى لا يستهلك البنزين فيقف موتور العربية وتقف عملية التدفئة كمان وتقف عندها قلوبنا وبقينا هكذا حتى الصباح حتى جاءت سيارات الشرطة للبحث عنا وسط أكوام الجليد التى تراكمت حولنا
وحمدنا الله على الوصول سالمين بعد أن ظننا أن هذه هى نهايتنا ، والى الآن لا أنسى هذه المغامرة بكل تفاصيلها حتى الآن
رحلة صعبة جدا
وتخيل للموت صعب
الحمد لله ان ربنا نجاك من الموقف دة

بس مستحيل اروح اوكرانيا ابدا

: 070104~242:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوجهاد مشاهدة المشاركة

اجمل رحله رحله سفري للعمره في رمضان وربنا يكتبهالنا تاني ولكل المسلمين
واجمل رحله بعد كده وانا مسافر انا والاولاد في الطريق بالسياره ومتعه الحريه
وكمان لما الواحد ياخذ الاولاد في نزهه بسيطه تتكلفلها بتاع يجي كده 20 جنيه
http://masrmotors.com/vb/picture.php...pictureid=3842
ربنا يباركلك فيهم ويحفظهم يا رب امين

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 19-10-2011, 06:16 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

طبعاً الحج والعمره لو اعتبرنا ان دى رحله الى الله تبقى اجمل وامتع رحله الى الرحمه والمغفره..وانا حجيت عام 2008 واتمنى ربنا يرزقنى بعمره اوحج...
رحله سياحيه تبقى....
احلى رحله كانت رحله نيل كروز الاقصر واسوان والسد العالى ..وادى الملوك ،معابد فيله،معبد حتشبسوت الاقامه ةخمس نجوم وارشاد سياحى على اعلى مستوى وحفلات سمر مساء بالاضافه الى عروض الصوت والضوء فى معبد الكرنك.....

من الرحلات التى لاأنساها 3 ايام فى قرية عايده الساحل الشمالى...وده لاسباب عديده منها الصحبه والجو وتنظيم الرحله والوجبات...

رحله الى بورسعيد فى قرية النورس لروعة المكان بالاضافه الى وجبات فى مطعم الكاستن ..

رحله الى مرسى مطروح ..الاقامه فى فندق نجرسكو بالاضافه الى الوجبات اوبن بوفيه.....
دى الرحلات اللى سايبه معايا ذكريات جميله لاتنسى..

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 19-10-2011, 10:24 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute

موضوع جميل يا د/هبة
وأجمل رحلة لى كانت بمنطقة الجميرا بدبى الامارات وهى شاطئ على الخليج العربى وهناك يختلط الشعورمن أمامك بجمال الطبيعة من صفاء المياة وبياض الرمال وجمال الصخور ومن خلفك بعظمة البناء للأبراج العملاقة التى لا ترى نهايتها عندما تذوب بداخل السحاب هذا بالاضافة الى الصحبة الرائعة التى كانت هى أساس جمال الرحلة

قديم 20-10-2011, 07:25 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ينهار فحلقي وانا اللي كنت مستعد لو شوفت اي سرب دولفين هنط في الميه
حلوة فحلقى دى
ما نا نطيت و لو جت فرصة تانية حنط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

سبحان الله
الانسان حول صديق الانسان الي عدو !
لامانة التبليغ معلومة هجوم الدرافيل كنت عارفها زمان من واحد صاحبى مثقف جدا المهم انا بطبيعتى بحب اتاكد بالاخص لو حكتب لناس تانية ده غير انى كتبتها غلط ( ساعتها كنت بستخدم الموبايل ) dolphin و ليس dolphen

فانا باعتذر للدرافيل
قلبت النت على حكاية ان بسبب مذابح على ايدى البشر الدرافيل الى نجت بتنتقم فى اقرب فرصة
ملقتش حاجة تاكد الكلام ده و فى نفس الوقت ملقتش حاجة تنفيه
على العكس معظم العلماء بيحذروا من التعامل مع الدرافيل على انها حيوانات اليفة و بيأكدوا انها ممكن تكون عدوانية و قاتلة بالاخص لو استفزت
و فى فعلا حالات قتل مسجلة بس مننكرش انها نادرة ( بالخبط - و بضرب الذيل - و بالعض- و بالإغراق ) و العجيب بس مقرتش التفاصيل فى حالات محاولة اعتداء جنسى من الدرافيل على البشر سبحان الله
الى مخلى الحلات دى مش مشهورة ان الاعلام العالمى متفق على الحفاظ على الصورة الودودة اللعوبة للدرافيل
الخلاصة ان التعامل معاهم يبقى بحذر و تمييز امتى هو عايز يلعب و امتى هو مستفز و ناوى على شر
لانهم فى الاخر حيوانات wild
و انا اسف مرة تانية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 20-10-2011, 08:35 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

حكاية رحلة
جدة - المدينة - مكة

كانت اول مرة ازور فيها الاراضى المقدسة و يا رب يبقى فى تانى

المهم هى كانت مأمورية عمل و كنا كتير
الجانب السعودى رحب بينا و ووفر لينا وسيلة مواصلات مجانية تحت تصرفنا طول الفترة
و فى يوم من الايام ال 8 ( الفترة الكلية لتواجدنا ) قسمنا نفسنا مجموعتين
المجموعة الاولى و كنت انا منهم نوينا نروح من جدة للمدينة و من المدينة نرجع على مكة
توكلنا على الله و ركبنا كلنا الأتوبيس او على الاقل الى كنا فاكرينه اتوبيس يعنى فى مصر لما بنشوف مخلوق كده زيه بنقول عليه اتوبيس
الاتوبيس ده متعين عليه اتنين سواقين سعوديين
قبل ما كمل القصة احب ااكد ان الحكومة السعودية كانت عاملة معانا الواجب و زيادة بأمانة
المهم السواق الى طلع معانا كان اسمه "على" ( رفيع و صغير شوية ) و زميله التانى كان اسمه عبد الله ( مليان شوية و متوسط الطول )
ركبنا و طلع "على" بسم الله الرحمن الرحيم ضرب المفتاح فى الكونتاكت و للاسف اتكسر المفتاح
يا دى الحوسة !!
طبعا تخيلوا تلات تربع الاوتوبيس ناس مهندسين و فنيين واحد زيى اقلهم فى الخبرة الفنية
ف "على" قال : الاتوبيس باظ يا رجالة !
الرجالة طبعا هأهأ أو باظ أيه يا معلم و جابوا العدة الى ممكن نفك بيها الاتوبيس و نركبه مش نطلع بيها مفتاح
بدون الدخول فى تفاصيل فنية الاتوبيس دار و على ساق بينا و طالع من الميناء
و الى جنبى حبيب قلبى زميلى ايهاب (شخصية كومدية رهيبة) قعد يقولى المعلم ده مش ناوى يطلع المشاور و انا اهدى فيه و اقوله لا يا اخى حرام عليك ان بعض الظن اثم
و فجأه لقيناه بياخد الملفات الى جوه الميناء كلها بسرعته ملفات 90 درجة بسرعة 30 و 40 و ايهاب يقولى و الهلع على وشه "على" عايز يقلب الاتوبيس عشان ميروحش المشوار
يا اخى بلاش الكلام ده هو بس مش واخد على الاتوبيس ( "على" يمتلك عربية زلاموكة و عبد الله كابريس فطبعا الاتوبيس عمرهم ما بيسقوه الا مضطرين الكلام ده كان 2001)
المهم "على" معرفش يقلب الاتوبيس ( استغفر الله ) قصدى خرج من الميناء بسلام هوب الاتوبيس قعد يقطع و راح مبطل
فى ايه يا باشا ؟
"على" : يا رجالة الاتوبيس معلش قطع بنزين !!!!!!!!
الصراحة "على" راح متصل بعبد الله و على الفور جه عبد الله بجركن بنزين و قعد يدلقه فى الهوا بينشن على الفتحة بتاعة التانك و لحقناه و عملنا قرطاس عشان البنزين يدخل فى التانك
و توكلنا على الله
الصراحة "على" اتبهدل فى المشوار طبعا المسافة مش فاكر 470 كم تقريبا و لسة المفروض حيرجعهم تانى فى نفس اليوم
كانت اول مرة اشوف السعودية العربيات ماشية ( ماشية ايه ) طايرة من جنبنا على الاقل 150 و ممكن 200 و احنا حاسس ان بنرجع مارشيدير الاوتوبيس فعلا اخره 60 و فى المطالع يكاد يكون حيقف و الدركسيون فيه بتاع لفة و نص بوش
يعنى "على" طول السكة يا عينى عمال عرض مستمر يجيب الدركسيون يمين و يجيبه شمال عشان يحافظ على الخط المستقيم
اكدلى حيرتى من الافلام الابيض و اسود ليه البطل طول ما هو سايق المفروض لقدام عمال يجيب يمين فى شمال
فيييييييييييييييين واحد من السواقين بتوعنا قرر ان يريح "على" و فعلا معرفش يسوق الاتوبيس و "على" بدل ما يغفل و يريح شوية قلق طبعا لنعمل حادثة و اتضطر يكمل هو تانى
و قعدت انا اذكر الله و اتفرج على جمال الجبال و استراحات سيسكو الى على الطريق ظريفة جدا سيسكو
الحمد لله وصلنا المدينة يا دوب 2 الفجر ( احنا طالعين 10 الصبح مثلا ) طبعا "على" قلع لبس الشغل و ضرب جلابية و انهار جوه الاتوبيس نام عقبال ما نخلص
لما الصبح طلع ابتدينا رحلة مكة و المفروض نحرم فى ابيارعلى طبعا دى غير "على" بتاعنا
و ما شاء الله الاتوبيس كله مثقف دينيا و كتيبات و جدالات المهم اتفقوا ان فعلا المفروض نحرم فى ابيار على
يلا يا "على" طبعا عارف ابيار على ؟
"على" جه عند اول استراحة سيسكو و قال لنا هى دى ابيار على
يا راجل ؟! قول كلام غير ده
طب انهى سيسكو فيهم دا انا عادد يجى 5 على الاقل و احنا جايين
لأ هى دى انا متأكد
طبعا مصدقناش و الحمد لله وصلنا ابيار على الحقيقية حاجة فخمة و تفرح و احرمنا و ركبنا تانى و طلعنا
و تقريبا فى منتصف اللا مكان حيث الصحراء من كل جانب و صوت الريح بيصفر
الاتوبيس قعد يفرقع و بطل
يا حلاوة !!!!
كله بص ل "على" و هو نفسه كان باين عليه حيعيط و بدون كلام لقيناه نزل و بيعدى الشارع مش عارف ليه و بعدين بيعدى يرجعلنا تانى و كله بيبص عليه من الشبابيك مش فاهمين هو بيعمل كده ليه بس انا كنت متوقع و خايف ان عربية من المعديين ال 200 ممكن لا قدر الله تخفى "على" فى لمح البصر
المهم "على" اتصل بعبد الله الى المفروض حيروح يجيب ميكانيكى و يجلنا من جده هههههههههه
طبعا الرجالة الحمد لله كان لسة معاهم العدة
و بيفكوا عمة الكاربريتور لقوا مسمار ملهوش علاقة بحاجة فى الكاربريتور واقع محشور فى البوابة طلعوه و الاتوبيس اشتغل تمام ( فلاش باك : "على" طالع من الميناء بيلف بسرعته فى الملفات و المسمار مش عايز يتعتع يقع فى البوابة ......... استغفر الله اللهم اخزيك يا شيطان)
تفتكر يا "على" حتى لو كانت عطلت فى الميناء كنت حتهرب من المشوار ههههههه
ايهاب قالى لسة برضه بتقول حرام عليك ان بعض الظن اثم ؟!!
قولتله دلوقتى دليل واضح
المهم الحمد لله رجعنا بالسلامة و "على" تقريبا و الله اعلم قال لعبد الله : بص يا عبد الله يا ابنى مفيش فايدة الاعطال مش حتنفع مع الجماعة دول حتطلع حتطلع مع المجموعة التانية
عبد الله طلع انصح من على و ربى المجموعة التانية من غير اعطال و لا دياولو برضه جالهم فى منتصف اللا مكان و قالهم اتغدى اتغدى
تتغدى ايه يا عم و فين طبعا هو بيتصرف و بالليل اتعشى اتعشى !!!!!!
و هما راجعين بملابس الاحرام فى نص الليل ( تك تك تك )
عبد الله : حنام
تنام ايه ********* حرام عليك
احد الزملاء زعق فيه و قال له مين ريسك قال له فلان كله حكلمه دلوقتى حيبهدلك
عبد الله
فين التليفون ..... صحراء صرير الرياح ظلام دامس
التليفون بتاعك يا عبد الله بعد اذنك عشان نكلم الريس بتاعك عشان يبهدلك
عبد الله :
و عبد الله دخل ينام فى مسجد مهجور و الباقى اضطر يناموا فى حضن بعض من التلج

بس كله بثوابه

بكرر تانى الجانب السعودى غير ملام عمل ما فى اقصى استطاعته لتوفير كل سبل الراحة و الانتقال مجانى هو بس عبد الله و على كانوا مش ناويين يطلعوا المشوار خصوصا بالاتوبيس المتعب ده هو اتوبيس نضيف بس تقريبا مبيمشيش

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا