العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 03-10-2011, 04:44 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب مساعدة: أجيب كليو 2004 ولا لوجان جديد؟ وعاوز حد يسعرلي الكليو

انا كنت واخد عهد علي نفسي ان انا مقارنش بين نوعين عشان الكلام الغريب اللي انا بقراه في المشاركات بعد كدة - لكن صاحب الموضوع بعتلي علي الخاص لاخذ المشورة وطبعا لازم يترد علية

بص يا كبير انا مش حقارن ما بين الكليو واللوجان لان الاتنين عربيات محترمة - الكليو ليها ميزات تتلخص في التكنولوجيا العالية والفكر الحديث واللوجان بتتميز بالعملية الشديدة والوسع وانها عائلية من الدرجة الاولي وطبعا الاوبشن الكامل بس بتكنولوجيا اساسية (بمعني ان فيها سنتر بس مش بنفس امكانيات السنتر بتاع الكليو لان سنتر الكليو لية نظام قلما يكون في اي عربية)

لكن نصحتي ليك باللوجان لانها في انتشار مستمر باذن الله ودا بيديك ميزة ان قطع الغيار اسعارها بتقل يوم بعد يوم وبتتواجد بره التوكيل + ان التكنولوجيا القليلة دي زي ما هيا عيب (بالنسبالك) هي ميزة في نفس الوقت عشان شغلها بيبقي اسهل للصنايعية وماتضرش بعد انتهاء الضمان انك تروح لحد متخصص لو لا قدر الله حصل في العربية حاجة

ولو قريت مشاركاتي حتلاقي ان انا كنت بفكر من شهر تقريبا اجيب كليو بجانب اللوجان عشان البيت وفعلا بعد ما بقيت اخد بالي من الكليو عندنا في الاسكندرية لاقيتها بالالاف لكن للاسف النضيف قليل وكان تفكيري في الكليو اساسا لان الكليو اكيد حتبقي ارخص من اللوجان الزيرو او حتي المستعمل ومن كتر حبي في اللوجان كنت عايز اركب حاجة شبهه

وياريت متقلقش من المشاكل اللي انت بتقراها في اللوجان لان معظمها مشاكل فردية وغير جوهرية وان كان صحيح ان مشكلة قطع الغيار الغالية كانت مشكلة كبيرة لكن في الوقت الحالي كتير من المشاكل دي مبقالهاش وجود لان قطع الغيار بقت متوفرة خارج التوكيل وباقل من نصف التمن وحتي مشكلة السخونة دي من سنة 2009 والعربية موجوده ومحدش اتكلم عنها غير الايام دي ومعظم الناس معندهاش المشكلة دي وانا واحد منهم دا غير ان المشكلة اختفت تماما في الموديلات بعد 2011

في النهاية بقول لكل الاعضاء المحترمين يا ريت منتكلمش عن عربية بدون تجربة ونسيب الناس اصحاب النوع المستفسر عنة هما اللي يتكلموا عن مميزاتها وعيوبها هما ادري الناس بيها واكيد مافيش عضو في هذا المنتدي المحترم حيشكر او يعيب في عربية بالكذب او ان اي حد حيقول كلام عشان يلبس الناس اللي بتسال في نوع معين وفي الاخر الراجل اللي بيستفسر هو اللي حيفاضل ويختار

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 03-10-2011, 08:02 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

انا كنت واخد عهد علي نفسي ان انا مقارنش بين نوعين عشان الكلام الغريب اللي انا بقراه في المشاركات بعد كدة - لكن صاحب الموضوع بعتلي علي الخاص لاخذ المشورة وطبعا لازم يترد علية

بص يا كبير انا مش حقارن ما بين الكليو واللوجان لان الاتنين عربيات محترمة - الكليو ليها ميزات تتلخص في التكنولوجيا العالية والفكر الحديث واللوجان بتتميز بالعملية الشديدة والوسع وانها عائلية من الدرجة الاولي وطبعا الاوبشن الكامل بس بتكنولوجيا اساسية (بمعني ان فيها سنتر بس مش بنفس امكانيات السنتر بتاع الكليو لان سنتر الكليو لية نظام قلما يكون في اي عربية)

لكن نصحتي ليك باللوجان لانها في انتشار مستمر باذن الله ودا بيديك ميزة ان قطع الغيار اسعارها بتقل يوم بعد يوم وبتتواجد بره التوكيل + ان التكنولوجيا القليلة دي زي ما هيا عيب (بالنسبالك) هي ميزة في نفس الوقت عشان شغلها بيبقي اسهل للصنايعية وماتضرش بعد انتهاء الضمان انك تروح لحد متخصص لو لا قدر الله حصل في العربية حاجة

ولو قريت مشاركاتي حتلاقي ان انا كنت بفكر من شهر تقريبا اجيب كليو بجانب اللوجان عشان البيت وفعلا بعد ما بقيت اخد بالي من الكليو عندنا في الاسكندرية لاقيتها بالالاف لكن للاسف النضيف قليل وكان تفكيري في الكليو اساسا لان الكليو اكيد حتبقي ارخص من اللوجان الزيرو او حتي المستعمل ومن كتر حبي في اللوجان كنت عايز اركب حاجة شبهه

وياريت متقلقش من المشاكل اللي انت بتقراها في اللوجان لان معظمها مشاكل فردية وغير جوهرية وان كان صحيح ان مشكلة قطع الغيار الغالية كانت مشكلة كبيرة لكن في الوقت الحالي كتير من المشاكل دي مبقالهاش وجود لان قطع الغيار بقت متوفرة خارج التوكيل وباقل من نصف التمن وحتي مشكلة السخونة دي من سنة 2009 والعربية موجوده ومحدش اتكلم عنها غير الايام دي ومعظم الناس معندهاش المشكلة دي وانا واحد منهم دا غير ان المشكلة اختفت تماما في الموديلات بعد 2011

في النهاية بقول لكل الاعضاء المحترمين يا ريت منتكلمش عن عربية بدون تجربة ونسيب الناس اصحاب النوع المستفسر عنة هما اللي يتكلموا عن مميزاتها وعيوبها هما ادري الناس بيها واكيد مافيش عضو في هذا المنتدي المحترم حيشكر او يعيب في عربية بالكذب او ان اي حد حيقول كلام عشان يلبس الناس اللي بتسال في نوع معين وفي الاخر الراجل اللي بيستفسر هو اللي حيفاضل ويختار
جزاك الله خير على النصيحة
و لك منى كل التقدير على المشاركة الفعالة عن معرفة بالسيارة
قديم 03-10-2011, 11:55 PM
hany111111 hany111111 غير متواجد حالياً

hany111111 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Neo206 مشاهدة المشاركة

جزاك الله خير على النصيحة
و لك منى كل التقدير على المشاركة الفعالة عن معرفة بالسيارة
بص يا كبير العربية اللوجان صوتها عالى وقطع غيرها فعلا غالية كما انه كارت التحكم فيها شامل حاجات كتير بالعربية وتصليحها بيحتاج التوكيل نادرا لما تلاقى ميكانيكى ولا كهربائى فاهم فيها
قديم 04-10-2011, 01:04 AM
الصورة الرمزية asalacenter
asalacenter asalacenter غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب مركز كمبيوتر - دورات - مبيعات - صيانة - انترنت

asalacenter is a jewel in the roughasalacenter is a jewel in the roughasalacenter is a jewel in the rough

اللوجان من غير تفكير

قديم 04-10-2011, 04:49 PM
إسلام العربي إسلام العربي غير متواجد حالياً

إسلام العربي is on a distinguished road

: 1463B6~153::1 463B6~153::14 63B6~153:
ألف شكر لكل من ساهم في الموضوع, وأخص بالشكر akerima لمشاركته المتميزة

بس هل ممكن حد يسعرلي العربية الكليو علشان أبلغ صاحبها إن سعرها كذا.
هي كليو فرنساوي 2004 هاف أوبشن مانيوال 1200 سي سي, وعاملة حوالي 100 كيلو بس ومرفوعة.