العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 09-12-2010, 09:17 AM
الصورة الرمزية ASHERIF
ASHERIF ASHERIF غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصرفي

ASHERIF has a spectacular aura aboutASHERIF has a spectacular aura about
افتراضي رد: الحمد لله اشتريت لوجان 2011

الله يبارك فيكم جميعا
أ/احمد الشهابي انا ساكن قريب منك في حدائق الهرام و كنت من اشد مؤيدي الفيرنا لسابق خبرتي و حبي للاكسنت و كنت خايف من موضوع صيانتها جدا .... بس ان كنت ناوي تلتزم بالضمان فترشيحي طبعا للرينو لكن لو عاوز عربية تصلحها و اي وقت عند اي ميكانيكي يبقى فيرنا
اسعار التوكيل بالنسبة للرينو و الفيرنا متقارب الى حد بعيد و تقدر تدخل على www.renaultegypt.com , و تعرف اسعار صيانتها
انا بعمل 63 كم يوميا بحد ادنى ... من البيت للشغل و رجوعا يعني بكامل مشاويري تقريبا 2000 كم / الشهر
انا بقالي 3 شهور باخد قرار اللوجان و الحمد لله ان ربنا وفقني في اختياري
مرة تانية ........ فرق المحركين مش كبير يعني لو مش محتاج القوة الكبيرة للفيرنا يبقى اللوجان متفوقة في معظم المقارنات الا الصيانة و اسعار التوكيل و كمان القوة ديه علي البودي ده بيخلي العربية خفيفة و مشاكل الاتزان و الثبات معروفة للجميع
يعني تشتري فيرنا و تغير جنوط لمقاس 14 كاوتش عريض(لسه لازم تحسب ثمنهم 2000 جم مثلا ) و تخرج بره الضمان و مهما الناس قالت عن انه مناسب فكده احنا بنستهلك اكتر من عمر المحرك
استفيد بمحرك ممتاز- شنطة واسعة - صالون جميل - نعومة - ثبات ممتاز - عربية مصممة لتكون بجنوط 15 يعني لما تجيبلها جنوط سبور مش هتكون بستهلك من عمر المحرك
و في ناس بدأت تخصص في الرينو و ليا قريب معاه كليو بيروح لواحد في صقر قريش بقاله سنتين بعد مخلص 3 سنين الضمان و مشتكاش من حاجة بالنسبة للصيانة و بيقول انا بحروح اعمل الصيانة الدورية بس الحمد لله
توكل على الله و اللوجان هتستريح معاها بأذن الله
قديم 11-12-2010, 04:22 PM
AIRSUPPLY13 AIRSUPPLY13 غير متواجد حالياً

AIRSUPPLY13 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASHERIF مشاهدة المشاركة

الله يبارك فيكم جميعا
أ/احمد الشهابي انا ساكن قريب منك في حدائق الهرام و كنت من اشد مؤيدي الفيرنا لسابق خبرتي و حبي للاكسنت و كنت خايف من موضوع صيانتها جدا .... بس ان كنت ناوي تلتزم بالضمان فترشيحي طبعا للرينو لكن لو عاوز عربية تصلحها و اي وقت عند اي ميكانيكي يبقى فيرنا
اسعار التوكيل بالنسبة للرينو و الفيرنا متقارب الى حد بعيد و تقدر تدخل على www.renaultegypt.com , و تعرف اسعار صيانتها
انا بعمل 63 كم يوميا بحد ادنى ... من البيت للشغل و رجوعا يعني بكامل مشاويري تقريبا 2000 كم / الشهر
انا بقالي 3 شهور باخد قرار اللوجان و الحمد لله ان ربنا وفقني في اختياري
مرة تانية ........ فرق المحركين مش كبير يعني لو مش محتاج القوة الكبيرة للفيرنا يبقى اللوجان متفوقة في معظم المقارنات الا الصيانة و اسعار التوكيل و كمان القوة ديه علي البودي ده بيخلي العربية خفيفة و مشاكل الاتزان و الثبات معروفة للجميع
يعني تشتري فيرنا و تغير جنوط لمقاس 14 كاوتش عريض(لسه لازم تحسب ثمنهم 2000 جم مثلا ) و تخرج بره الضمان و مهما الناس قالت عن انه مناسب فكده احنا بنستهلك اكتر من عمر المحرك
استفيد بمحرك ممتاز- شنطة واسعة - صالون جميل - نعومة - ثبات ممتاز - عربية مصممة لتكون بجنوط 15 يعني لما تجيبلها جنوط سبور مش هتكون بستهلك من عمر المحرك
و في ناس بدأت تخصص في الرينو و ليا قريب معاه كليو بيروح لواحد في صقر قريش بقاله سنتين بعد مخلص 3 سنين الضمان و مشتكاش من حاجة بالنسبة للصيانة و بيقول انا بحروح اعمل الصيانة الدورية بس الحمد لله
توكل على الله و اللوجان هتستريح معاها بأذن الله
قديم 01-01-2011, 05:21 PM
الصورة الرمزية ahamed7405
ahamed7405 ahamed7405 غير متواجد حالياً

ahamed7405 is just really niceahamed7405 is just really niceahamed7405 is just really niceahamed7405 is just really niceahamed7405 is just really nice

الف مبروك و ربنا يعطيك خيرها و يكفيك شرها

قديم 01-01-2011, 06:09 PM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute

الف مبروك وربنا يسعدك بيها

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك