العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 14-03-2010, 12:07 AM
joso3 joso3 غير متواجد حالياً

joso3 will become famous soon enough
افتراضي تعديل البولونيز

لو سمحت يا جماعه انا محتاج اعرف ايه افضل التعديلات اللي ممكن تتعمل على السياره البولونيز مو 91

لانها سياره قويه جدا وانا بحبها لانها معايا من 19 سنه بس انا اهملتها الفتره الاخيره وعايز اظبطها
ياريت تفيدوني بالامكانيه للتعديل او لا ويكون فين بس ياريت عن طريق حد متجرب وكمان التكلفه كام
1- عايز اخلي العفشه ناعمه وبنفس قوتها .
2- عايز اغير شكل العددات .
3- عايز اخلي الموتور اكثر راحه وازود التبريد له .
ولو في حد عنده اي تصور ياريت يفيدني بيه
قديم 15-03-2010, 08:37 PM
joso3 joso3 غير متواجد حالياً

joso3 will become famous soon enough
افتراضي رد: تعديل البولونيز

ايه يا جماعة الخير فينكم مفيش اي حد عنده معلومه واحده لوجه الله
قديم 17-03-2010, 11:36 AM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

أنا اسف ياباشا والله انا مش بعرف فى التعديل بس اكيد الشباب هيردو على حضرتك

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة
قديم 17-03-2010, 12:36 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

واضح ان سعادتك تقصد الصيانة و ليس التعديل ،،،

لأن كلمة تعديل يعني فوانيس و جنوط و اسبويلرات و حاجات معظمها تدور حول الشكل الخارجي ،، و النقاط اللي حضرتك قولتها ( عفشة و سخونة ) تندرج تحت بنود الصيانة ،،، فاذا كنت تقصد الصيانة لاسترجاع حالة العربية لوضعها الاصلي بقدر الامكان فانصحك بالتالي:

العفشة
بص علي البيض و الجلب و المساعدين و بارات الدركسيون ،،، و انا اعتقد ان البلونيز فيها مشاحم فياريت لو تشحمها

التبريد و نعمومية الموتور
ريداتير الماني 3 ماسورة يستحسن ان تضبط مقاساته علي وش العربية كله + ضبط تاكيهات (هيساعد كثير جدا في السخونة بل و سيقضي عليها و هيخلي صوت الموتور ناعم شويه و مرتاح + طقم كاتينة بلية شداد و "جنزير" لو كانت العربية كاتينة حديد )

العدادات
لست اعرف بماذا انصحك ؟ مش عارف ايه من العربيات الثانية ممكن مقاس التابلوه بتاعها يبقي مناسب للبلونيز ؟؟ ممكن التمبرا مثلا ،، بس في الغالب هتبقي دربكة كبيرة في الضفيرة و التثبيت و هتضطر تغير كمان القطمة و مش عارف بعد كده هتكون حلوة و لا لأ ؟؟ ، مش عارف ،،، بس انا اعتقد انه ممكن مع غسلة حلوة للعدادات و استكمال اللمبات كلها واضائة لمبات الكنسول كلها و ممكن كمان تغييرالمبات باخري ذات اضائة بالوان متعددة مع شوية فسفوري كدع علي الامبيرات (مؤشر السرعة و البنزين و الحرارة و الار بي ام ) ممكن الشكل يتغير نوعا ما و تحس بفرق
كمان ممكن طارة دركسيون اسبور و مقبض للفتيس و غطاء دواسات اسبور يساعد في تغير شكل الصالون

أما ان كنت تقصد التعديلات الرياضية للمظهر
فالجنوط الغطس فيها اشكال حلوة كثير في السوق و اسبويلر رقيق اعلي الشنطه الخلفية و ذيل شكمان و شماسة فاميه للزجاج الامامي و فوانيس رنجات من الامام و التعديلات اللي قولتها لك في الصالون و العدادات اعتقد هيبقي شكلها لطيف و عصري و مش هتكلفك كثير و هتحس انها اصبحت عربية جديدة ،،،

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 17-03-2010, 04:40 PM
ابراهيم الشناوى ابراهيم الشناوى غير متواجد حالياً

ابراهيم الشناوى is on a distinguished road

عداد bmwموديل 1982 هل ممكن تغير عداد الكيلو متر الى خارجى لانى تعبت فى اصلاحةا