العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-01-2010, 11:15 AM
abeer22 abeer22 غير متواجد حالياً

abeer22 is on a distinguished road
70الف رينو لوجان ام بونتو

السلام عليكم
دى اول مشاركه ليا فى المنتدى واتمنى انكم تفيدونى
انا بدور على سياره فى حدود60-70 الف مقدم 25الف وقسط لحد1200 ومحتاره بين رينو لوجان وفيات بونتو
مع العلم انى استبعدت الكيا بيكانتو علشان 1100cc وانا محتاجه عربيه تعمل مشوار100ك فى اليوم لان شغلى فى اخر الدنيا وعاوزه عربيه تعيش معايا وعمرها طويل ومش ضرورى تكون واسعه لانها لاستخدامى الشخصى ولو فى بديل تانى ياريت تفيدونى مع العلم انى لسه متعلمه السواقه جديد
قديم 24-01-2010, 12:32 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: 70الف رينو لوجان ام بونتو

اولا اهلا بيك معنا في المنتدي
بالنسبة للسه متعلم مش مشكلة اوي بس الحرص و التعود مطلوب
اللوجان عربية كويسة و البونتو احلي كمان
صعب المقارنه بين ال 2
بس ممكن افيدك في حجات
1 مساحة الصلون البونتو اصغر من اللوجن
2 قطع الغيار البونتو ارخص بفارق طفيف جداً عن اللوجن
3 العزم و المتور و السحب البونتو طبعا

و اخيرا المعروف عن فيات انها اصيلة يعي مش بتخرب بسرعة بتعيش و بتستحمل و عملية
قديم 24-01-2010, 12:39 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

اولا ياباشا لو حضرتك عندك اسرة يبقى اللوجان عشان الشنط وحاجة الاولاد وعربية البيبى والجو ده ولو ماعندكش او

مش محتاج شنطة وعربية واسعة وعائلية يبقى البونتو

بالنسبة للموتور البونتو & 1300 سى سى اللوجان 1600 سىسى ينى من ناحية الموتور اللوجان تكسب

من حيث الانتشار اللجان بنتشر بقوة اكبر من البونتو

قطع الغيار الفروقات طفيف مش بعيدة عن بعض اوى

بس خلال الكام سنة اللى جايين الانتشار للوجان طبعا بدليل حجم مبيعاتها خلال فترة وجيزة
قديم 24-01-2010, 12:55 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

أهلا بيكى عضوه جديده معنا فى مصر موتورز
طالما انا السيارة للاستخدام الشخصى وليس عائلى ، فان ترشيحى لكى هو بونتو للاسباب التالية :
- موتور 1200 سى سى مما يعنى توفير فى البنزين
- قطع غيار متوفرة واعتمادية عاليه
- تقفيل ايطالى 100% (بالطبع افضل من الرومانى والمغربى لللوجان )

واخيرا لو عندك استعداد لميزانيه 70 الف ، ياريت تفكرى فى هيونداى جيتز (عربيه فيها كل اللى تتمنيه ) .

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 24-01-2010, 01:05 PM
abeer22 abeer22 غير متواجد حالياً

abeer22 is on a distinguished road

متشكره ليكم جدا وانا فعلا مش محتاجه عربيه عائليه بس المهم والضرورى انى محتاجه عربيه تستحمل المشوار من اكتوبر لمدينه نصر رايح جاى كل يوم وتعيش معايا شويه