العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 17-03-2012, 09:11 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لية تنتخب الشيخ حازم صلاح ... الجليل

وعلي فكرة مش شرط كل حاجه بتتعمل في الانتخابات تبقي بعلمه او بموافقته
وكلمة ان هو قصر لحيته طب ما كتير معترضين علي ترشيحه عشان لحيته اصلا
ازاي رئيس دولة بلحية
ايا ما كان المؤيدين او المعارضين
مش هندور علي الحاجات اللي قد يفعلها البعض سواء من دافع الحب او الجهل او الفرحة (اخيرا اسلامي مرشح نفسه - مش مصدقين نفسهم طبعا بعد كل اللي شافوه واللي حصل -) ونركز عليها

وحتي اصلا لما ننتخبه احنا مش مغسل وضامن جنة
احنا بنجتهد وهو كمان بيجتهد
ايا ما كان الرئيس- اللي ان شاء الله يكون حازم - هو هيمسك بلد في حالة ، ربنا معاه، والناس قرفت من الروتين عايزة تغيير سريع اكيد ومن الطبيعي مع اي مرشح ان هيكون في تصادم
لانه لولا اختلاف الاذواق
لبارت السلع
ربنا ييسر الامر
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
قديم 17-03-2012, 01:06 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

مدينة 6 أكتوبر : (عشان خاطر المهندسة سلوي )
تسلم التوكيلات لإدارة محل دبي للإتصالات والمحمول بمول الأردنية، الحي السابع
ت: 01113372500
مدينة الشيخ زايد: الحي الأول، المجاورة الرابعة، عمارة 9 شقة 4

جزاكى الله خيرا د/هبة ربنا ما يحرمنى من ذوقك وربنا يسترها على مصر
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

وفعلا الله يكون فى عون أى رئيس قادم لرئاسة البلد
لانهم من الآن يرددون ( يسقط الرئيس القادم ) و كأنها موضة أى كان القادم هذا
إعتراض و خلاص سبحان الله
ربنا يسترها عليكى يا حبيبتى يا مصر

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 17-03-2012, 02:37 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

وعلي فكرة مش شرط كل حاجه بتتعمل في الانتخابات تبقي بعلمه او بموافقته
وكلمة ان هو قصر لحيته طب ما كتير معترضين علي ترشيحه عشان لحيته اصلا
ازاي رئيس دولة بلحية
ايا ما كان المؤيدين او المعارضين
مش هندور علي الحاجات اللي قد يفعلها البعض سواء من دافع الحب او الجهل او الفرحة (اخيرا اسلامي مرشح نفسه - مش مصدقين نفسهم طبعا بعد كل اللي شافوه واللي حصل -) ونركز عليها

وحتي اصلا لما ننتخبه احنا مش مغسل وضامن جنة
احنا بنجتهد وهو كمان بيجتهد
ايا ما كان الرئيس- اللي ان شاء الله يكون حازم - هو هيمسك بلد في حالة ، ربنا معاه، والناس قرفت من الروتين عايزة تغيير سريع اكيد ومن الطبيعي مع اي مرشح ان هيكون في تصادم
لانه لولا اختلاف الاذواق
لبارت السلع
ربنا ييسر الامر
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
مش عارف يا دكتورة هل المشاركة ديه رد على مشاركاتى عنه !!!

الصورة اللى حطيتها من جامع الاسد ابن الفرات

وموضوع استخدام المساجد فى الدعاية الانتخابيه ثابت عليه تماماً وهو نفسه اعترف بيه فى احد اللقائات لو حضرتك مش مصدقانى ادور عليه واجيبهولك

وابوس اديكم بجد ارحمو الدين من ابواسماعيل وارحمونا معاه ده مرشح رئاسة مش مفتى الجمهورية وربنا علمنا ان القوة تسبق الامانة (القوى الامين) وان كانو متلازمين
لكن افتراض الامانة وغض النظر عن نقاط الضعف هو عين المغالطة والتدليس ولا اقصد مجموع مؤيدية وانا اعلم تعطشنا جميعاً لمن يحمل القيم الاسلامية فى قلبة قبل عقله لكن مش دول ابداً مش دول

كل ما حد يوجه انتقاد ليه بصفته مرشح رئاسى نلاقى اللى يكفر واللى يغرب واللى يشتم واللى يخون امال لو مسك هتعملو فينا ايه

عموماً ده اخر رد ليا فى الموضوع ده وموقفى اصبح شبه محسوم فى حقة وحق ابو الفتوح والرزق على الله كلهم شفيقه ولا فيش متولى والمعنى فى كرش الشاعر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 17-03-2012, 04:46 PM
الصورة الرمزية د.هبه77

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مش عارف يا دكتورة هل المشاركة ديه رد على مشاركاتى عنه !!!

الصورة اللى حطيتها من جامع الاسد ابن الفرات

وموضوع استخدام المساجد فى الدعاية الانتخابيه ثابت عليه تماماً وهو نفسه اعترف بيه فى احد اللقائات لو حضرتك مش مصدقانى ادور عليه واجيبهولك

انا مش معترضة ان هو يستخدم المسجد للدعاية الانتخابية ومش زعلانة بالعكس
وان كنت لا اؤيد وضع الشاشة امام المصلين لكن انا لم ازور المسجد ولم اره من الداخل لاحكم ان كان وضع الشاشة ومكانها يلهي عن الصلاة ؟

وابوس اديكم بجد ارحمو الدين من ابواسماعيل وارحمونا معاه ده مرشح رئاسة مش مفتى الجمهورية

حد قال ان هو مفتي للجمهورية ؟
هو انا لما احب رئيسة الكلية بتاعتي واايدها وارشحها في الانتخابات ابقي انا كدة بهلل وخلاص
افرض انا شايفة انها جديرة وعايزة انتخبها منتخبهاش عشان لا يقال علية اني بمشي ورا حد ؟
انا لية اسلوبي في التاييد واخوية ال18 سنة لية اسلوب تاني وجارتي ام عبد الله ليها اسلوب تالت لا الوم عليها اسلوبها ولا الوم علي اخوية اسلوبه عشان انا اسلوبي مختلف عنهم واسلوب المؤيدين لا يعيب المرشح!

وربنا علمنا ان القوة تسبق الامانة (القوى الامين) وان كانو متلازمين
لكن افتراض الامانة وغض النظر عن نقاط الضعف هو عين المغالطة والتدليس

طيب ما هو طبيعي ان اي مرشح له نقاط ضعف انا بقول انا عايزة ان نقطة القوة للمرشح اللي هارشحه تكون الدين وده حقي اما كون ليه نقاط ضعف انا بوازن الامر هل نقاط الضعف دي تخليني مرشحهوش واتخلي عن تأييده ؟

ولا اقصد مجموع مؤيدية وانا اعلم تعطشنا جميعاً لمن يحمل القيم الاسلامية فى قلبة قبل عقله لكن مش دول ابداً مش دول

امال حضرتك شايف مين ؟
عموما المرشحين كتير وكل واحد له الحق في الترشح
والنماذج كتير جدا معرفش كملو ال600 دلوقتي ولا اية

كل ما حد يوجه انتقاد ليه بصفته مرشح رئاسى نلاقى اللى يكفر واللى يغرب واللى يشتم واللى يخون امال لو مسك هتعملو فينا ايه

حد في الموضوع دة من اوله كفر حد من المعارضين بالعكس لو حضرتك تاخد بالك هتلاقي اللي شتم مؤيدي حازم صلاح كتير واذا كان مش واضح ممكن اقتبس الاساءات دي وان كنت لا القي لها بالا لان الهدف مش الرد علي الشتايم لا الهدف توضيح صورة الشخص نفسه وسيرته الذاتية وكلامه
وعموما لية تعتقد ان هو ليه شعبية جامدة كدة ومؤيديه كتير ليه ؟

عموماً ده اخر رد ليا فى الموضوع ده وموقفى اصبح شبه محسوم فى حقة وحق ابو الفتوح والرزق على الله كلهم شفيقه ولا فيش متولى والمعنى فى كرش الشاعر

طيب حضرتك زعلان ان معارضي حازم يكفرون ويشتمون (ومحصلش علي الاقل في الموضوع دة )
طيب هل حضرتك شايف ان عموما اي واحد من المرشحين لما يتقال عليه شفيقة وان كانت مجاز - دي كلمة مناسبة ؟

استأذنك يا ريت لو امكن ان حضرتك تجيب صورة المسجد من جوة يبقي جزاك الله خيرا

التعديل الأخير تم بواسطة د.هبه77 ; 17-03-2012 الساعة 05:32 PM
قديم 17-03-2012, 05:16 PM
الصورة الرمزية د.هبه77

نسيت اوضح حاجه بس
انا اجتهدت ونتيجة اجتهادي واستخارتي ان انا ارشح حازم صلاح ابو اسماعيل
احسبة علي خير ولا ازكي علي الله احدا
دوري موقفش هنا لا لسة
هو لما يمسك الحكم ويجلس علي الكرسي
لازم ادعي له ان ربنا يرزقه البطانة الصالحة (زي ما السديس بيدعو في الحرم للملك عندهم -اللهم ارزقنا دعوة في مسجدك امين- )والا يجرفه زهوة الكرسي والمنصب
ودوري ان لما اكون شايفة حاجه غلط اوصل صوتي من خلال اي حد دة المفروض
لكن اللي هيحصل اية الله اعلم بيه
احنا ربنا بيشوف اعمالنا هل عملنا صح ولا لا حاولنا واجتهدنا ولا لا
والنتيجة علي الله
عملا بمبدأ اروا الله من انفسكم خيرا
وفي قصة وان كان المقام لا يقتضي ذلك ولكنها تحضرني بشدة لعمرو خالد

ستة شهور تعب.. وفي الاخر محدش بيصلي معايا - عمرو خالد
--

أول مابتديت التزم.. لق...يت مسجد معين مفيهوش حد بيصلي.. قررت اروح يوميا اقيم الاذان عشان اجمع الناس فيه..

فضلت كده تلات شهور ورمضان دخل.. بقيت امسك كوباية مية وتمرة واروح افطر هناك في المسجد لوحدي ومحدش بيجي يصلي!! كل يوم لحد 6 شهور.. وعمال اسال نفسي.. ليه محدش بيجي يصلي؟ محدش سامع الصوت؟ محدش في المنطقة دي كلها بيصلي؟

وفجاة اكتشفت ان صاحب البيت قفل صوت السماعات من فوق.. فـ انا طلعت بسمع صوتي جوه ولكن مفيش صوت بره!! عشان كده محدش بيجي يصلي ولا حد عرف اصلا اني بقيم الصلاة يوميا في المسجد ده...

يومها بكيت بكــــاء رهيب.. تعب 6 شهور طلع على مافيش!! وبعدين.. فكرت انا من وجهة نظري شايف ان نتيجة تعبي.. لازم اشوفها وهي ان الناس تصلي

وان الناس تلبي الدعوة..

لكن بعد سنين اهو.. بقولكم.. "الشكور" بيشكر العمل الواحد اضعاف مضاعفه.. اليوم بقول لكم الحمدلله ربنا كرمني وفتح عليا

بفكركم.. مش لازم النتيجة اللي انت شايفها تبقى احسن نتيجه للعمل اللي بتعمله.. لان ربك خلقك عشان تشتغل وتسعى.. وسيب النتيجة عليه

تشوفها في حياتك.. او بعدين

المهندس وائل
السؤال اللي بيطرح نفسه حضرتك قلت انك لا مؤيد ولا معارض للشيخ حازم ولكن مش عاجبك حملته الانتخابية
طيب لو انا هاتكلم عن نفسي وانا مؤيدة ليه لكن لقيت ان حملته الانتخابية بتتصرف تصرفات مش عاجباني يبقي الحل اية ؟
لو ليك اي راي او اعتراض علي كلامي اهلا باراءك واعتراضاتك لاننا في النهاية كل واحد فينا هدفه مصلحة مصر
ويا ريت حضرتك لو شايف ان في حد تاني كويس تكلمنا عنه بجد لان خلافنا دائما في النهاية يبرز لنا الافضل
اللهم ولي امورنا خيارنا ولا تولي امورنا شرارنا

التعديل الأخير تم بواسطة د.هبه77 ; 17-03-2012 الساعة 05:28 PM