العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 21-11-2010, 05:30 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي هو الواحد مش ممكن يطلب من التوكيل يجيبله أوكتافيا مانيوال ومن ضمن الكماليات فتحة السقف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بإذن الله لو نويت أشتري جديد هتكون أوكتافيا ومانيوال بس الواحد كان نفسه يبقى فيها من ضمن الكماليات الجنوط الرياضية الأصلية وفتحة السقف
فلو الواحد طلب من التوكيل يجيبله أوكتافيا الفئة المانيوال بالإضافة إلى وجود جنوط رياضية أصلية وفتحة سقف

كم من المتوقع أن يكون سعرها؟

وجزاكم الله خيرا
قديم 21-11-2010, 08:59 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو الواحد مش ممكن يطلب من التوكيل يجيبله أوكتافيا مانيوال ومن ضمن الكماليات فتحة السقف

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اكيد ان شاء الله كل ما تحتاجه فى السياره لازم التوكيل يعمله حتى لو الموديل المانيول بيجى من المصنع ما فيهوش فتحه سقف او كراسى جلد مثلا او اطارات رياضيه بتيجى العربيه للتوكيل عاديه راح التوكيل يعملها اعاده بناء مره اخرى فى الورش المخصصه للتوكيل ويتم اضافه كل ما تحتاجه للسياره بدون تغير فى الضمان ولكن فى الحاله دى بتدفع فرق السعر على الاضافات وهوا ده الى بيحصل فى التوكيلات عندنا فى المانيا
يعنى احنا مره عجبتنا عربيه ستروين c4فول اوبشن بانوراما موديل 2009 بس كنا محتاجنها نص اتوماتيك مش مانيول لكن التوكيل قال لنا هوا مش موجود فى المانيا كلها فى افرع التوكيل الطلب ده وعرض علينا نه يعمل للموديل الموجود عنده المانيول اعاده بناء فى الورشه عنده وده هيكلف زياده شويه فى السعر ولازم نستنى فى حدود شهرين او سوف يتم احضار الموديل ده من باريس جاهز بدون زياده فى السعر ولازم نستنى فى حدود الشهر لحد ما يجى فقررنا ان احنا نختار الحل التانى فانا عاوز اقول يعنى ان كل حاجه ممكنه بس بيتوقف على الزياده فىالسعر والوقت بس مش اكترلكن هيكلف كام فى مصر فرق السعر مقدرش افيديك ويا رب الاخوه الاعضاء يفيدوك وربنا يوفقك يا رب فى الشراء وربنا يبركلك مقدما

التعديل الأخير تم بواسطة mainz ; 21-11-2010 الساعة 09:16 PM
قديم 21-11-2010, 09:32 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
افتراضي رد: هو الواحد مش ممكن يطلب من التوكيل يجيبله أوكتافيا مانيوال ومن ضمن الكماليات فتحة السقف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اكيد ان شاء الله كل ما تحتاجه فى السياره لازم التوكيل يعمله.................... ......................... ......................... .......فى المانيا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا دخلت أشوف الموضوع ده , عشان أنا كمان نفسى أجيب عربية أوكتافيا A5 مانوال عشان مشاكل الفتيس اتوماتيك اللى كنت قريت عنها, المهم , قريت المشاركة بتاعك و فضلت مااااااااااااااااشى و أنا فى قمة الدهشة لأنى حسيت انك بتتكلم على توكيل مرسيدس و لا جاجوار أو بنتلى , اللى هما بيعملوا العربيات بالspecial order لحااااااااااااااااااااااا اد ماوصلت عند كلمة المانيا اللى أنت كاتبها و هنا فهمت كل حاجة .

أكيد أنت بقالك كتير ماتعملتش مع التوكيلات فى مصر و أنا كمان ماتعاملتش مع توكيلات عربيات فى مصر , بس , من كلام الأخوة الأعضاء هنا , أن التوكيل ماشى بنظام ( بلحة و ان شالله تغضبوا ) .

بأه , انت هتجيب ألمانيا زى مصر برضه يا باشا .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 21-11-2010, 09:50 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all

أولا أنا ممتن جدا للمشاركة الفعالة هذه
شكرا جزيلا لكم
لكن هناك مشكلة
وهي أني عايز السيارة تكون جاية ستوك كدة من بلد المنشأ
يعني موضوع الجنوط ده بسيطة أكيد هدفع فرق السعر وهيوفروهم مش معضلة
لكن هل ممكن أني أخليهم يعملوا فتحة سقف وهنا في مصر معتقدش أني يجيلي قلب أخليهم يعملوها
بس أنا أقصد أنها تكون جاية بهذا الوضع الذي أريده من بلد المنشأ
باختصار عايزهم يستوردوا لي عربية بهذه المواصفات كطلب خاص

ما رأيكم؟؟
قديم 22-11-2010, 01:03 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا دخلت أشوف الموضوع ده , عشان أنا كمان نفسى أجيب عربية أوكتافيا A5 مانوال عشان مشاكل الفتيس اتوماتيك اللى كنت قريت عنها, المهم , قريت المشاركة بتاعك و فضلت مااااااااااااااااشى و أنا فى قمة الدهشة لأنى حسيت انك بتتكلم على توكيل مرسيدس و لا جاجوار أو بنتلى , اللى هما بيعملوا العربيات بالspecial order لحااااااااااااااااااااااا اد ماوصلت عند كلمة المانيا اللى أنت كاتبها و هنا فهمت كل حاجة .

أكيد أنت بقالك كتير ماتعملتش مع التوكيلات فى مصر و أنا كمان ماتعاملتش مع توكيلات عربيات فى مصر , بس , من كلام الأخوة الأعضاء هنا , أن التوكيل ماشى بنظام ( بلحة و ان شالله تغضبوا ) .

بأه , انت هتجيب ألمانيا زى مصر برضه يا باشا .

MERCEDES E230
انا فعلا يا مرسيدس عمرى ما تعملت مع اى توكيل فى مصر انا اتعملت مع معارض وتوكيلات كتير فى المانيا واكيد التوكيلات كافكره عامه مافيهاش اختلافات لكن الاختلاف الحقيقى هوا فى البنى ادمين الى ماسكين ومشغلين التوكيل مثلا فى مصر حسب ما اسمع ان سمعه اى توكيل فى مصر مش ولا بود
ودى فعلا حقيقه وشكرا على المرور