العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 27-03-2013, 09:12 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي من فينا صاحب الرقم القياسي؟!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احنا في مصر عارفين - ومعروف عننا - ان احنا بنخلي العربية اللي منتهية صلاحيتها من 100 سنة تمشي كمان 100 سنة، عندنا ما شاء الله صنايعية ايديهم تستاهل تقلها دهب
وفي نفس الوقت مصر مش صغيرة، سواءا مع الناس اللي بتسافر وبتقطع الافات الكليومترات في اوقات بسيطة، او مع الناس اللي بتضرب مشوار ما يعلم بيه الا ربنا كل يوم رايح جاي بين الشغل والبيت.

فا ايه رأيكو يا جماعة نشوف من عنده اعلى عدد من الكليومترات على عداد عربيته؟

الموضوع غير انو ها يبقى مسلي، في ناس كتير هتستفيد منه ان شاء الله. اللي حاطط عينو على عربية عشان يشتريها او لسة شاري عربية جديد بيفرح جدا لما يشوف نفس العربية مشيت الشئ الفلاني من الكيلومترات. وحتى اللي عندو عربية من زمان وحاسس نفسه مشي كتير عليها ويشوف واحد عامل قده مرتين تلاتة (وانا أولهم) بيفرح ويطمن برضو.

فا أي حد يحب يشاركنا يعمل الاتي،
1- يكتب قد ايه العداد وصل
2- يدينا معلومات عن العربية، اهم حاجة الموديل (السنة) والباقي على قد ما يقدر (الماركة - اشتراها سنة كام - كانت عاملة كام كيلو ساعة ما خدها - المشاكل اللي واجهته - إلخ)
3- ولو في صورة للعداد يبقى مية مية. موضوع الصور مش هايبقى مهم قوي الا بعد ما الموضوع يكبر شوية والناس تشارك معانا، لو حصل تنافس شديد على الرقم القياسي لازم كل واحد يورينا اثباته

اتمنى الفكرة تعجبكم،
بسم الله نبدأ

I love my MaDa
قديم 27-03-2013, 09:17 PM
الصورة الرمزية 3bd0

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: من فينا صاحب الرقم القياسي؟!

انا عن نفسي عربيتي حاليا ماشية 86 الف،
موديل 2010
نيسان ارمادا
اشترينها زيرو في سنة 2010
من ناحية المشاكل فا الحمدلله مفيش اي مشاكل كبيرة حصلت

I love my MaDa
قديم 27-03-2013, 09:39 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
كان معايا لانوس موديل 2006 وبعتها في 2012 وكانت عامله 170 الف كيلو متر وبسم الله ما شاء الله كان موتورها حالته كويس لم اغير فيها الا حساس الأوكسجين مره
وسلك بوجيهات مرتان
وبلية دبرياج (بس غيرت طقم الدبرياج كله مش البليه فقط)
وزجاج امامي
وثلاث مرات الكاوتش
وثلاث اطقم سيور
ده الى انا فاكره
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-03-2013, 12:15 AM
الصورة الرمزية 3bd0

عندنا اوبل استرا موديل 1996
عدادها واقف على 216 الف من ساعة ما اشتريناها من حوالي سنة
أعتقد كانت مقفلة العداد مرتين قبل كده

I love my MaDa
قديم 29-03-2013, 05:01 AM
الكردي2000 الكردي2000 غير متواجد حالياً

الكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to behold

كان معايا لانوس 2009 اشتريتها كسر زيرو أول سنة 2011 وتحديدا يوم تنحي المخلوع ( يوم لا ينسي ) وبعتها من شهر تقريبا كانت عامله 88000 كيلو , وفي الحقيقه انا مش بحب اكسر مائه الف كيلو بالسياره علشان المشاكل بتبدئ تظهر تدريجيا , فبضطر ابيع واشتري جديد أو كسر زيرو بردو .., بالنسبه للمشاكل كلها كانت بسيطه ( سلك بوجيهات , بلي عجل , سيور , كاوتش , بوجيهات ) يعني حاجات مستهلكه كلها.