العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > جيب Jeep

قديم 06-04-2010, 01:34 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: مطلوب معلومات وبيانات ومميزات عن الشروكي بس بدون افتاء

عزيزي احمد باشا

أنا اللي يشرفني ان اشارك في موضوع لشخصك الكريم

أنا اعتقد ان اللي عاوز 4×4 بيدور علي القوة في الاداء و فتيس الغرز و القوة في حالة الطرق الوعرة ،،، و كل هذا سيتلاشي بنسبة كبيرة عند استخدام الغاز كبديل للبنزين ، ،،،

يبقي بكده انت ما استفدتش حاجة اكثر من البودي الكبير و الارتفاع عن الارض و شكل الـ 4×4 فقط ،،،

أنا كان معايا شيروكي 4 سلندر 99 و كانت العربية فبريكة و بحالتها وعندما ارتفعت اسعار البنزين كنت عاند في الاول و حطيت كام مرة 80 و كان اداء العربية سئ خاصة عند مطالع الجراجات الشديدة و العربية نوعا ما لسه باردة و طبعا مع استخدام فتيس الغرز مع الرمال الناعمه والتكييف و ايضا كنت بحس بيه كمان لما كنت بركن فوق رصيف عالي شويه ( 30 سم ) بتحس ان العربية بتجعر و الموتور بيزعق و انك مش راكب شيروكي و كانت تستهلك البنزين الـ 80 بسرعة جدا غير الـ 92 خالص.

فما بالك بالغاز اللي هوه اضعف من البنزين الـ 80 بحوالي 25% ؟؟؟؟

و عموما ياريت احد الاعضاء اللذين يملكون 6 سلندر يقول رايه في هذا الموضوع

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 06-04-2010, 09:46 PM
ahmed helal ahmed helal غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محلل فنى ومالى
هواياتي: القراءة والانترنت والشعر

ahmed helal is a jewel in the roughahmed helal is a jewel in the roughahmed helal is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

عزيزي احمد باشا

أنا اللي يشرفني ان اشارك في موضوع لشخصك الكريم

أنا اعتقد ان اللي عاوز 4×4 بيدور علي القوة في الاداء و فتيس الغرز و القوة في حالة الطرق الوعرة ،،، و كل هذا سيتلاشي بنسبة كبيرة عند استخدام الغاز كبديل للبنزين ، ،،،

يبقي بكده انت ما استفدتش حاجة اكثر من البودي الكبير و الارتفاع عن الارض و شكل الـ 4×4 فقط ،،،

أنا كان معايا شيروكي 4 سلندر 99 و كانت العربية فبريكة و بحالتها وعندما ارتفعت اسعار البنزين كنت عاند في الاول و حطيت كام مرة 80 و كان اداء العربية سئ خاصة عند مطالع الجراجات الشديدة و العربية نوعا ما لسه باردة و طبعا مع استخدام فتيس الغرز مع الرمال الناعمه والتكييف و ايضا كنت بحس بيه كمان لما كنت بركن فوق رصيف عالي شويه ( 30 سم ) بتحس ان العربية بتجعر و الموتور بيزعق و انك مش راكب شيروكي و كانت تستهلك البنزين الـ 80 بسرعة جدا غير الـ 92 خالص.

فما بالك بالغاز اللي هوه اضعف من البنزين الـ 80 بحوالي 25% ؟؟؟؟

و عموما ياريت احد الاعضاء اللذين يملكون 6 سلندر يقول رايه في هذا الموضوع

يا باشا الشرف ليا انا

انا بصراحة لا املك اى خبرة فى ميكانيكا السيارات وكيفية تحسين أداء السيارت
لكن الأمر كله مجرد فكرة نصحنى بها راجل سائق تاكسى اعرفه ويوصلنى لعملى كل يوم
وأكد انه لن يؤثر على سحب العربية ابدا وسيوفر الكثير
بالاضافة الى ان موضوع ان الغاز بيسلخ الموتور دى بالنسبة للعربيات اللى فيها الشميز حوالى 3 ملى وان موتور الشيروكى الشمايز فيها 7 أو 8 ملى فبالتالى الموضوع لن يكون مؤثر
هذا هو الامر
للأسف من الواضح ان هذا القسم مهجور ولا احد يرد
انت الوحيد الذى رد على تسلم ايديك وجزاك الله خيرا ptmnlo123per171
قديم 25-04-2010, 11:33 PM
almagico almagico غير متواجد حالياً

almagico is on a distinguished road

انا معايا شيروكى 4سلندر موديل 1994 لاحظت فيها صوت عير صوت الشيروكى المعتادعالى ومزعج ولوطالع فوق رصيف صوتها يعلى اوى وممكن تبطل العربية 2500 سىسى ياريت حد يفيدنى
قديم 22-07-2010, 10:07 PM
M!NA M!NA غير متواجد حالياً

M!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond reputeM!NA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed helal مشاهدة المشاركة

يا باشا الشرف ليا انا

انا بصراحة لا املك اى خبرة فى ميكانيكا السيارات وكيفية تحسين أداء السيارت
لكن الأمر كله مجرد فكرة نصحنى بها راجل سائق تاكسى اعرفه ويوصلنى لعملى كل يوم
وأكد انه لن يؤثر على سحب العربية ابدا وسيوفر الكثير
بالاضافة الى ان موضوع ان الغاز بيسلخ الموتور دى بالنسبة للعربيات اللى فيها الشميز حوالى 3 ملى وان موتور الشيروكى الشمايز فيها 7 أو 8 ملى فبالتالى الموضوع لن يكون مؤثر
هذا هو الامر
للأسف من الواضح ان هذا القسم مهجور ولا احد يرد
انت الوحيد الذى رد على تسلم ايديك وجزاك الله خيرا ptmnlo123per171
بالنسبة للتحويل للغاز... بالتأكيد هيضعفها.... و هيبقا آدائها معجز معاك جدا...

بالنسبة بأة لتسليخ الشمايز....

مفيش حاجة اسمها عشان ده 7 و 8 و التاني 3 و 4 !!!!
دا واحد بيفتي... و ياريته عارف يفتي....
دا بيهبل...!!!!!!!

التعتيب (أو التحفير) لما بيحصل في الشميز... لو حصل بأجزاء من المللي... خلاص.... شكرا على كدا.... الزيت هيفوت من الشمبراللي حوالين البستم الى داخل غرفة الاحتراق... و الحريق هيفوت للزيت... مع الهوا السخن.... و هو دا تفويت الموتور....

طبعا ساعتها مش هيكون الكبس كويس....و لازم تخرط (او لو كانت خارطة قبل كدا تشوف خارطة كام مرة.. و على كام... و لو جابت آخر الخرط.... تشحط شميز)

من ظن في نفسه أنه بلا عيب فقد حوى في ذاته سائر العيوب