العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 19-04-2011, 08:22 AM
keeko keeko غير متواجد حالياً

keeko is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم ""استفسار بعد اذنكوا

اولا السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

ثانيا احب اشكر المنتدي ده اللي عرفته بالصدفه و كل اعضاءه اللي مش بيبخلوا بأي معلومه عن اي حد
و ده اللي خلاني اسجل بصراحه لأني شايف روح جميله في المنتدي

ثالثا بقي::
انا ان شاء الله نويت اشتري رينو لوجان فول اوبشن قريبا جدا
و ما شاء الله المنتدي مغطي تقريبا كل المعلومات اللي عن العربيه مميزاتها و عيوبها
بس انا عندي اسئله بسيطه كده بما اني اول مره اشتري عربيه كمان

1)) هل سعر اللوجان الفول اوبشن ب 70 الف ولا غلت عن كده.؟؟ اصل سمعت ان كل العربيات غلت حوالي 4 او 5 الاف جنيه
2)) هل بتفرق بين معرض و التاني في السعر ولا لأ؟؟ ولو بتفرق يبقي ايه افضل معرض اقدر اتعامل معاه و خصوصا اني هشاتريها قسط
3))زي ما بعض الاخوه قالوا صوت الماتور عالي شويه...هل الموضوع ده واضح اوي و الصوت مزعج ولا عادي؟؟ و الرادياتير بيحتاج يتحطله مايه كل اد ايه تقريبا؟؟
4)) هل قطع غيار اللوجان مقارنه بالفيرنا و اللانوس غاليه؟؟ و هل فعلا ماحدش يقدر يحط ايده فيها غير التوكيل ولا ممكن اي ميكانيكي يقدر يصلح فيها اي عطل؟؟
5)) اماكن الصيانه..؟؟؟ و الصيانه بتتعمل كل اد ايه؟؟؟ و بكام كل صيانه؟؟

اسف جداااااااااااااااااااااا علي الأطاله
بس اعذروني الواحد قبل مايشتري اي عربيه بيبقي عايز يعرف عنها كل حاجة
و انا بصراحه مالقتش افضل من المكان ده عشان اسئل فيه

شكرا مقدماااا
قديم 19-04-2011, 12:03 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all
افتراضي رد: السلام عليكم ""استفسار بعد اذنكوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة keeko مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

ثانيا احب اشكر المنتدي ده اللي عرفته بالصدفه و كل اعضاءه اللي مش بيبخلوا بأي معلومه عن اي حد
و ده اللي خلاني اسجل بصراحه لأني شايف روح جميله في المنتدي

ثالثا بقي::
انا ان شاء الله نويت اشتري رينو لوجان فول اوبشن قريبا جدا
و ما شاء الله المنتدي مغطي تقريبا كل المعلومات اللي عن العربيه مميزاتها و عيوبها
بس انا عندي اسئله بسيطه كده بما اني اول مره اشتري عربيه كمان

1)) هل سعر اللوجان الفول اوبشن ب 70 الف ولا غلت عن كده.؟؟ اصل سمعت ان كل العربيات غلت حوالي 4 او 5 الاف جنيه
2)) هل بتفرق بين معرض و التاني في السعر ولا لأ؟؟ ولو بتفرق يبقي ايه افضل معرض اقدر اتعامل معاه و خصوصا اني هشاتريها قسط
3))زي ما بعض الاخوه قالوا صوت الماتور عالي شويه...هل الموضوع ده واضح اوي و الصوت مزعج ولا عادي؟؟ و الرادياتير بيحتاج يتحطله مايه كل اد ايه تقريبا؟؟
4)) هل قطع غيار اللوجان مقارنه بالفيرنا و اللانوس غاليه؟؟ و هل فعلا ماحدش يقدر يحط ايده فيها غير التوكيل ولا ممكن اي ميكانيكي يقدر يصلح فيها اي عطل؟؟
5)) اماكن الصيانه..؟؟؟ و الصيانه بتتعمل كل اد ايه؟؟؟ و بكام كل صيانه؟؟

اسف جداااااااااااااااااااااا علي الأطاله
بس اعذروني الواحد قبل مايشتري اي عربيه بيبقي عايز يعرف عنها كل حاجة
و انا بصراحه مالقتش افضل من المكان ده عشان اسئل فيه

شكرا مقدماااا
- بالنسبة للسعر فعلا السعر زاد بسبب ارتفاع سعر صرف الدولار و اليورو امام الجنيه
- انا بصراحة ذهبت لاكثر من معرض واشتريتها فى الاخر من توكيل القطامية وبصراحة ناس محترمة جدا وكفاية انك تستلم السيارة وعداد الكيلو متر لا يتعدى 15 كم يعنى مفيش حد ركب السيارة نهائي غيرك ، وبالنسبة للسعر مش هاتفرق من معرض لاخر الكل تقريبا نفس السعر
-بالنسبة لصوت الموتور هو فعلا عالى لكن مش عالى جدا او ملحوظ لدرجة الازعاج ، وبالنسبة للرادياتير السيارة معايا من 5 شهور وعمرى حتى ما كشفت على الميه او على الموتور غير فى الصيانة لدى التوكيل وبصرحة ما شاء الله زي الفل
- بالنسبة لقطع الغيار فعلا هى اغلى بالمقارنة بالفيرنا او الانوس ، وعلى فكرة يوجد لها قطع غيار خارج التوكيل لدى المحلات المتخصصة فى بيع قطع الغيار الفرنساوى وهى الان متوفرة جدا نظرا للانتشار السيارة
ونصيحة منى اذا اشتريت السيارة يفضل تكون الصيانة مع التوكيل علشان الضمان
- بالنسبة للصيانة كل 5000 كم تروح للتوكيل ويعمل لك الصيانة المطلوبة للسيارة وعن اسعارها ممكن تبحث فى المنتدى وستجد اعضاء اخرين مشكورين عارضين اسعار الصيانة لدى التوكيل

وهى استفسارات اخرى احنا فى الخدمة
قديم 19-04-2011, 02:00 PM
keeko keeko غير متواجد حالياً

keeko is on a distinguished road

جزاك الله كل خير يا فندم علي ردك

انا ان شاء الله ناوي اعمل الصيانه في التوكيل طبعا
بس حضرتك قولت قطع الغيار متوفره خارج التوكيل
فمثلا لو اشتريت فانوس او قطع غيار من بره و بعدين روحت التوكيل عشان الصيانه هايبقي في اعتراض من جانبهم ولا عادي؟؟

ياريت حضرتك تقولي فين توكيل القطاميه بالظبط؟؟
و هل سعرها دلوقتي يتعدي 73 الف؟
قديم 19-04-2011, 10:28 PM
miromido75 miromido75 غير متواجد حالياً

miromido75 is on a distinguished road

فمثلا لو اشتريت فانوس او قطع غيار من بره و بعدين روحت التوكيل عشان الصيانه هايبقي في اعتراض من جانبهم ولا عادي؟؟

بص يا سيدى
معرض القطامية هو معرض محمد ذكى اللى قبل عباد الرحمن علطول و انت رايح على كارفور و انت على الدائرى انا اشتريت منة من 3 شهور و العداد كان 7 كم
ثانيا اخر معلوماتى عن سعر الفول 70 الف و الله اعلم
قديم 20-04-2011, 10:04 AM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

توكيل القطامية امام قلعة صلاح الدين وانت نازل على الدراسة تلاقى اول تقاطع بعد القلعة ادخل يمين فى يمين تلاقى المعرض امامك على طول
وكمان الفرع الثانى للتوكيل فى مدينة العبور - والاثنين محترمين وشوف انت الاقرب ليك
- بالنسبة لموضوع قطع الغيار هى متوفرة خارج التوكيل الان فى التوفيقية ومحلات قطع غيار الرينو ده لو هاتصلح بره لكن لو هاتصلح فى التوكيل طبعا لازم تجيب قطع غيار التوكيل ده شيء اساسي
- بالنسبة للسعر بصراحة لا يوجد لدى معلومة مؤكده حول سعرها الان بعد الزيادة