العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جريت وول Great Wall

جريت وول Great Wall جريت وول Great Wal شركة السور الصين العظيم للسيارات هي الشركة المشهورة من أكبر الشركات لسيارات في الصين من اهم الموديلات GWPERI, COWRY, HOVER, SAFE, SING, PEGASUS, WINGLE, DEER, SAILOR, SOCOOL

قديم 28-12-2009, 05:12 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي صور جرييت وول فلوريدا

Florid Cross with odd face:

العربية دى ثمنها 66.900 الف جم

الوكيل عز العرب

قديم 28-12-2009, 05:38 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صور جرييت وول فلوريدا

عاملين عليها مسابقة فى سبينيز ستى ستار و عارضينها فى مدخل الماركت
قديم 28-12-2009, 05:42 PM

مشرف الكورى

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

عاملين عليها مسابقة فى سبينيز ستى ستار و عارضينها فى مدخل الماركت

استاذ حازم انا ليا استفسار من حضرتك فى رايك الشخصى ياعنى استاذ حازم لما حيشترى عربية صينى حيشترى ايه تحديدا وليه لان حضرتك عملاق العربيات الصينى وايه رائ حضرتك فى الجرييت وول فى العموم ؟ وشكرا ليك
قديم 28-12-2009, 06:38 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

بس أنا يا أستاذ بدر إشتريت صينى خلاص
و انا مش قوى كده فى الصينى ده انا بتعلم كتير من حضرتك

عموما لو كنت لسه ما اشتريتش كنت هفكر كتير قوى فى
عربية من تلاتة
إسبيرانزا M11
أو بريليانس FRV
أو تيجو 1600
و بنفس الترتيب ده
و ليه بقى فعلشان مجموعة أسباب
أولا الإنتشار الجيد فى مصر (يعنى أنا مختلفش عن ناس كتير بتقول خليك فى اللى مع الناس
و الإنتشار ده بيخلى فيه توافر فى قطع الغيار إلى حد ما
ثانيا قوة التوكيل لا شك إن السيارتين دول توكيلهم من أحسن التوكيلات فى مصر
ثالثا السعر المناسب
رابعا التصميم الجذاب و المواصفات الجيدة

أما الجريت وول بيرى
فأنا كنت معجب بيها كسيارة شبابية بإمكانيات معقولة
لكن حاسس إن سعرها مبالغ فيه شوية
يعنى الفول أوبشن ب 55 ألف فى حين الإسبيرانزا A113 ب 52 ألف فقط
كمان الفلوريد ب 67 تقريبا و هى هاتشباك فى رأيى إن سعرها كان لازم يبقى فى حدود ال 60 فقط
أما الكول بير ب 75 ألف فى حين الإسبيرانزا الجديدة M11 بنفس السعر كان لازم تبقى فى حدود 70 ألف
المهم أعتقد إن الجريت وول عموما عربيات معقولة و إمكانياتها كويسة لكن مش بالأسعار دى

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 28-12-2009 الساعة 06:44 PM
قديم 28-12-2009, 08:08 PM

مشرف الكورى

[quote=حازم شاهين;116914]بس أنا يا أستاذ بدر(افضل ان حضرتك تنادينى بدر وبس) إشتريت صينى خلاص(ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويهنيك بيها)
و انا مش قوى كده فى الصينى ده انا بتعلم كتير من حضرتك (حضرتك بتقول ايه انا اتعلمت الصينى من حضرتك)

عموما لو كنت لسه ما اشتريتش كنت هفكر كتير قوى فى
عربية من تلاتة
إسبيرانزا M11 (حلوة بس لسه ماانتشرتش اوى زى A516)
أو بريليانس FRV (عربية شيك وتكيل محترم)
أو تيجو 1600 (مميزات كتييير والجودة فيها كلام)
و بنفس الترتيب ده
و ليه بقى فعلشان مجموعة أسباب
أولا الإنتشار الجيد فى مصر (يعنى أنا مختلفش عن ناس كتير بتقول خليك فى اللى مع الناس
و الإنتشار ده بيخلى فيه توافر فى قطع الغيار إلى حد ما (وانا مؤيد لحضرتك جدا فليه حضرتك ماجبتش فيرنا او لانوس حيث من الانتشار العربيتين دول مكتسحسن؟)
ثانيا قوة التوكيل لا شك إن السيارتين دول توكيلهم من أحسن التوكيلات فى مصر(هل توكيل اسبيرانزا ابو الفتوح جيد وقطع الغيار متوفرة والمعاملة جيدة؟)
ثالثا السعر المناسب (اكبر ميزة للصينى وهى اللى دخلته مصر)
رابعا التصميم الجذاب و المواصفات الجيدة (خصوصا البرليانس ويليها الشيرى)

أما الجريت وول بيرى
فأنا كنت معجب بيها كسيارة شبابية بإمكانيات معقولة (اكيد)
لكن حاسس إن سعرها مبالغ فيه شوية(برغم ان مصنعها يعتبر من اكبر مصانع الصين والتكنولوجى اللى بتتعمل بيها العربية افضل من الشيرى وباقى الشركات)
يعنى الفول أوبشن ب 55 ألف فى حين الإسبيرانزا A113 ب 52 ألف فقط(مش بعيدة بس الاسبيرانزا اشيك بس البيرى صاجها انشف)
كمان الفلوريد ب 67 تقريبا و هى هاتشباك فى رأيى إن سعرها كان لازم يبقى فى حدود ال 60 فقط (لا دى فعا سعرها مش مناسب تماما)
أما الكول بير ب 75 ألف فى حين الإسبيرانزا الجديدة M11 بنفس السعر كان لازم تبقى فى حدود 70 ألف (بس مش كتير العربية دة بالفئة دى تشبه الماتيرا وحضرتك عارف الماتيرا بكام برغم انها ماتستاهلش السعر ده تماما)
المهم أعتقد إن الجريت وول عموما عربيات معقولة و إمكانياتها كويسة لكن مش بالأسعار دى[/quote](احب اضيف وكيل مش فى دماغه خالص العربية هى ولا الستروين )