العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو تقديرك لهذا الموضوع؟
ممتاز 109 71.71%
جيد 38 25.00%
معقول 1 0.66%
مش مهم 4 2.63%
المصوتون: 152. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 21-05-2012, 06:32 AM
fourseasons fourseasons غير متواجد حالياً

fourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الآن يمكن تعديل ال516 الى أوتوماتيك

فعلا ده كمان سبب اخر,موضوع الغاز الطبيعى مع العلم انه لو اتبعت تعليمات التشغيل الصحيحة مش حيبقى فى مشكلة.وان شاء الله لا تخاف

يا رب انصر مصر و لم شمل المصريين
قديم 21-05-2012, 07:00 AM
mezomezo88 mezomezo88 غير متواجد حالياً

mezomezo88 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alwaleed78 مشاهدة المشاركة

السعر ده غالى جداً ولو حبيت تبيع العربية بعد كدا مش هاتخد الفرق ده
ماهوا دا اقل سعر سمعتة ومش هتلاقى اقل من كدة على فكرة انا ركبتة الحمدلله بقالى يومين كدة وكويش ماشاء الله العربية اتحولت خالص
قديم 21-05-2012, 07:06 AM
mezomezo88 mezomezo88 غير متواجد حالياً

mezomezo88 is on a distinguished road

هوا كملفنى بالضبط على المفتاح والتكييف شغال 9500 بس مشكلتة فى البنزين بيستهللك بنزين كتير عن العادى بس متتخضش مش كتير اوى زى مانتا فاهم يعنى زيادة بسيطة بس لاحظتها بصراحة الموتور مشاء الله حلو جدا فى العربية بس انا هاركب غاز بقا بس الاينجيكشن دا ب 4000جنية بس دا يعتبر كويس للموتور وطبعن مش هيكلفنى كل يوم بنزين والغاز دا كمان ممكن تركبة قسط من شركة الغاز لو حد ياجماعة عاوز اى استفسار ممكن اى حد يكلمنى هابعتلة نمرتى فى الخاص انا تحت امركوا
قديم 29-06-2012, 02:43 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

شيري A5 او تسمى اسبرنزا في مصر تتوفر هذة السيارة بفيتس اوتوماتيك مع محرك 2000 cc وهذة المحرك والفيتس هو نفس الموجود في شيري تيجو و شيري 620 ومن السهل جدا تركيب هذا المحرك مع الفيتس على هذة السيارة دون استخدام محرك الانسر وتغيير اشياء كثيرة لاداعي لها

الفيتس هنا يعمل بتقنية فرنسية من مجموعة PSA واسمة AL4 DPO

هذة السيارة متوفرة بشكل كبير في العراق وهي تجمع لدينا ومواصفاتها خليجية وسعرها حوالي 12000 دولار
قديم 29-06-2012, 05:03 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أنا معجب جدا بالفكرة وأحيي الأستاذ النقيب المغامر على التجربة الفريدة.
أنا لست من ملاك الإسبرانزا وحتى سيارتي أصلا أوتوماتك بس فعلا لو كانت معايا الإسبرانزا كنت غيرت الماتور وفوراااااا.
أولا الإسبرانزا أبعادها جميلة جدا ولو ركب عليها ماتور 2000 هتبقى سيارة مالهاش حل.
بس هوا فيه تخوف من نحيتي حيث أن الماتور المركب ماتور إستيراد ياعني مستعمل فا عايز أعرف إزاي تتأكد من حالة الماتور قبل التركيب؟