العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع > سوق قطع الغيار

سوق قطع الغيار محلات بيع قطع الغيار جديدة و مستعمله و أسعارها

قديم 26-10-2010, 04:00 PM
eng_moh_elgendy eng_moh_elgendy غير متواجد حالياً

eng_moh_elgendy is on a distinguished road
افتراضي رد: اخر اسعار قطع غيار الرينو 19 والرينبو

السلام عليكم
ده اول اشتراك ليه وانا عندس عريه رينيو رينبو 97 وانا من الاسكندريه وعندي معا العربه شويه مشاكل برجاء المشاعده
1-العربيه بتسخن لو مزودتش مياه لمده يومين (على الرغم ان لايوجد تسريب في الدائره المياه)(وعلى فكره انا سمعت ان الرنبو بيكون في دكرته عل الترموستات مش ترموستات عده برجاء الافاده )
2-انا عندي تكييف بس الكارته بتاعت المروحه التكيف بيظه اشريها من فين وبكام

اخيرا اي حد عاوز يعرف اماكن قطع الغير بتاعت رينو في الاسكندريه او مكانيكيه انا اعرف بعضهم
قديم 27-10-2010, 01:10 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_moh_elgendy مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ده اول اشتراك ليه وانا عندس عريه رينيو رينبو 97 وانا من الاسكندريه وعندي معا العربه شويه مشاكل برجاء المشاعده
1-العربيه بتسخن لو مزودتش مياه لمده يومين (على الرغم ان لايوجد تسريب في الدائره المياه)(وعلى فكره انا سمعت ان الرنبو بيكون في دكرته عل الترموستات مش ترموستات عده برجاء الافاده )
2-انا عندي تكييف بس الكارته بتاعت المروحه التكيف بيظه اشريها من فين وبكام

اخيرا اي حد عاوز يعرف اماكن قطع الغير بتاعت رينو في الاسكندريه او مكانيكيه انا اعرف بعضهم
معلش بس يا باشا يا ريت توضيح مهم بتزود مياه ازاى والعربيه مفيهاش تسريب؟؟؟؟؟
ثانيا يعنى ايه الحته دى عشان مش قارد افهم حضرتك تقصد ايه
(وعلى فكره انا سمعت ان الرنبو بيكون في دكرته عل الترموستات مش ترموستات عده برجاء الافاده )
كارته المروحه هتلاقيها عند اى حد بتاع استيراد
وياريت يا باشا تنورنا بمعلوماتك عن بتوع قطع الغيار والميكانيكيه فى الاسكندريه

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 27-10-2010, 02:19 PM

انا اسف يا باشا على الاخطاء الاملائيه بس اصلي كنت مستعجل شويه (وعلى فكره انا سمعت ان الرنبو بيكون فيها كرته للثرموستات مش ثرموستات عديه برجاء الافاده )

بالنسبه لموضوع المياه انا عارف ان الكلام مش منطقي بس انا اظن عشان الحراره بتكون اعلي من المنتصف بشرطه او اثنين اي الحراره بتوصل 90 يكون فيه شويه مياه بتتبخر ز
وانا عاوز اسئل لما العربيه تسخن مني لازم اسبها تبرد وخدلها هواء ولا ف يطريقه تنيه تمشيني
وانا عاوز اعرف لازم اخود للعربيه هواء كل مره ازود فيها مياه ولا مش لازم والطرقه المثلى لتزويد المياه والعربيه سخنه او برده .
وعلى فكره انا دورت على كرتت المروحه الخاصه بالتكيف بس مش لقيها في الاسكندريه ياريت تقولي القيها فين و بيكام .
وبالنسبه للمكانيكيه الي في الاسكندريه انا بتعامل مع واحد كان شغال في التوكيل وهو عند الاكادميه البحريه في ميامه اسال على ورشه الرينو وهو مشهور وهناك محلات قطع غيار
1- القاضي عن دوران السيوف شماعه
2-واحد مش فاكر اسمه هو معلئ علانه الرينو وعند حاجات كتير و ارخص من القاضي في الفلكي وانت جي من عزبه سكينه
قديم 27-10-2010, 02:56 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_moh_elgendy مشاهدة المشاركة

انا اسف يا باشا على الاخطاء الاملائيه بس اصلي كنت مستعجل شويه (وعلى فكره انا سمعت ان الرنبو بيكون فيها كرته للثرموستات مش ثرموستات عديه برجاء الافاده )

بالنسبه لموضوع المياه انا عارف ان الكلام مش منطقي بس انا اظن عشان الحراره بتكون اعلي من المنتصف بشرطه او اثنين اي الحراره بتوصل 90 يكون فيه شويه مياه بتتبخر ز
وانا عاوز اسئل لما العربيه تسخن مني لازم اسبها تبرد وخدلها هواء ولا ف يطريقه تنيه تمشيني
وانا عاوز اعرف لازم اخود للعربيه هواء كل مره ازود فيها مياه ولا مش لازم والطرقه المثلى لتزويد المياه والعربيه سخنه او برده .
وعلى فكره انا دورت على كرتت المروحه الخاصه بالتكيف بس مش لقيها في الاسكندريه ياريت تقولي القيها فين و بيكام .
وبالنسبه للمكانيكيه الي في الاسكندريه انا بتعامل مع واحد كان شغال في التوكيل وهو عند الاكادميه البحريه في ميامه اسال على ورشه الرينو وهو مشهور وهناك محلات قطع غيار
1- القاضي عن دوران السيوف شماعه
2-واحد مش فاكر اسمه هو معلئ علانه الرينو وعند حاجات كتير و ارخص من القاضي في الفلكي وانت جي من عزبه سكينه
باشا اعتقد ان الحراره كده عاليه عندك ويفضل انك تروح لحد بتاع صيانه ردياتير يسلكه ويشيك عليه لو فيه اى تسريب منه
وبالنسبه انك تاخد هوا لدوره المياه لما تزودها الموضوع ده مش ضرورى خالص غير لو القربه بتفضى تماما واعتقد لو القربه بتفضى تماما يبقى فيه مشكله مش مجرد المياه بتقل
ولو عايز تزود مياه والعربيه سخنه لازم تكون دايره وتزود بهدوء لان راجع المياه بتاع الموتور بتبقى سخنه وانا عن نفسى بفضل لو العربيه بارده والمياه ناقصه ازودها فيه ناس بتقول لما تسخن بس انا بفضل وهى بارده
وهسألك على كارته المروحه عند بتوع الاستيراد اللى عندنا وطلاما انت فى اسكندريه يعنى مش فى مجالنا ياريت يا باشا لو تسألنا عند التجار بتوعكوا فيه مواتير ميجان 1 وكليو 95 ال1300 والاينرجى ال1400 وال1800 عشان نقارن بين اسعار القاهره والاسكندريه

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 27-10-2010, 03:33 PM

انا رحت فعلن عند واحد بتاع ردياتير وسلكه ولحم فيه شويه بس لسه نفس المشكله انت ما ردتش على موضوع الثرموثتات هل لها ثيرموثتات اسبشيل ولا زي اي نوع عشان الراجل بتاه الردياتير قلي المروحه بيتتاخر عئبال لما تشتغل بتشتغل بعد المنتصف بيشرطتين وهل اشيك على وش السلندر ولا مش محتاجه واناعندي قطع غيا مش موجوده زي المسطره الي بين الكشفان الي وره
واشاء الله اساءلك على الى انتا عاوزه بس غالبن اسعار الاسكندريه اغلى كتير عشان انا ارات الاسعار الي انت كتبها و دي ارخص كتير من اسعار الاسكندريه ,
وانا ناوي اعملها عمره سمكره وعفشه تنصحني اعملها فان

الكلمات الدليلية
اسعار قطع غيار, رينو 19, رينو رينبو