العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 16-08-2009, 04:23 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب نظام نيتروس

بيتجاب من برا يا فادي باشا بس غالي بيتكلف حوالي 5000 و بيتملي من اتنين واحد في الحرفيين و واحد في بين الثرايات بس طبعا مينفعش لمصر اساسا

IBIZA
قديم 16-08-2009, 06:16 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

محمد باشا
تركيب التربو بس مش هيطلع أكتر من 30 الى 40% من أصل قوة الموتور

بعد أذن المهندس شريف....

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAbuhashem مشاهدة المشاركة

هنستخدم تربو كيت ويفضل ال-T25 كتربينة مناسبة لسعة ١٦٠٠ هيكون البوست ٦ PSI أو أقل والخرج الناتج هيكون حوالي ٤٠ ٪ من القوه الحصانيه للموتور الستوك

كدة وصلناه لحوالي ١٤٥ حصان

Eng.Sherif Shaker

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

تركيب التربو ممكن نظريا على اى سيارة, لكن سوف يقصف عمر المحرك بالطبع, لكنه ليس خطرا.
تركيب النايتروس لا ينصح به اطلاقا, و لا يركب على سيارة خاصة للاستخدام اليومى, انما يركب فى السيارات المستخدمة للسباقات فقط لا غير لأنه يدمر المحرك تماما, كما أننى لا اعتقد ان هناك سبيل لتركيبه فى مصر أو وجود له فى مصر اساسا لأنه ممنوع فى معظم البلدان.
فادى باشا.....النيتروس موجود فى مصر و بيتباع عند أرابكوم
و أنا شفته بيتركب قبل كده فى عربيتين قدامى واحدة شارك و التانية ميجان

التعديل الأخير تم بواسطة tronky ; 16-08-2009 الساعة 06:34 PM
قديم 17-08-2009, 02:00 AM

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

محمد باشا
تركيب التربو بس مش هيطلع أكتر من 30 الى 40% من أصل قوة الموتور

بعد أذن المهندس شريف....

فادى باشا.....النيتروس موجود فى مصر و بيتباع عند أرابكوم
و أنا شفته بيتركب قبل كده فى عربيتين قدامى واحدة شارك و التانية ميجان

احمد باشا منورنا

بص يا باشا دي نتيجة تركيب التربو في عربيتين واحده في مصر و واحده برا

اللي في مصر
128 موديل 90

1500 تربو garrett

الموتور ده ستوك 85 حصان

الموتور حاليا مطلع حوالي 160 حصان و لو فتحت ضغط التربو هيطلع اكتر

اللي برا مصر اتفرج عليها ابيزا 2001 فيها موتور 1000 سي سي dohc و 16 صباب المكنة دي 75 حصان شوف التربو مطلع من الموتور 205 حصان و من العجل 186 حصان وده بالدينو يعني حسابات دقيقة 100% و التورك 240 و مفتوح 1.4 بار حسب الفيديو ما بيقول

IBIZA
قديم 17-08-2009, 09:23 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

منور بناسه يا محمد بك

الأبيزا اللى فى الفيديو غالباً فيها تعديلات تانية غير التربو.........ماسورة ال cold intake بتلمع فى حوض الموتور يا باشا.....
مفيش موقع للعربية دى ؟ ساعات الناس دى بتدخل على مواقع بتحط فيها التعديلات اللى معمولة و وصور للعربية زى موقع cardomain.com

شوف الهدية دى كده
http://www.cardomain.com/ride/2309193
مطلع من أبيزا 2002 أسطبل كامل ( 190 حصان ) و مركب تيربو و cold air intake بس العربية أصلاً TDI بس مش عارف موتورها كام سى سى.

ودى حبيبتك.........كوبرا أس
أصلاً 130 حصان و ركبلها chip رفعتها ل 165 حصان
http://www.cardomain.com/ride/414554
ديزل برضه

قديم 18-08-2009, 01:41 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

منور بناسه يا محمد بك

الأبيزا اللى فى الفيديو غالباً فيها تعديلات تانية غير التربو.........ماسورة ال cold intake بتلمع فى حوض الموتور يا باشا.....
مفيش موقع للعربية دى ؟ ساعات الناس دى بتدخل على مواقع بتحط فيها التعديلات اللى معمولة و وصور للعربية زى موقع cardomain.com

شوف الهدية دى كده
http://www.cardomain.com/ride/2309193
مطلع من أبيزا 2002 أسطبل كامل ( 190 حصان ) و مركب تيربو و cold air intake بس العربية أصلاً TDI بس مش عارف موتورها كام سى سى.

ودى حبيبتك.........كوبرا أس
أصلاً 130 حصان و ركبلها chip رفعتها ل 165 حصان
http://www.cardomain.com/ride/414554
ديزل برضه
الله يخليك يا باشا

انا جايب الفيديو من اليو تيوب مش من موقع كنت اعد بدور و لقيته و ملاحظ الماسوره انا قصدي بس اقول ان التربو ممكن يطلع اضعاف قوة الموتور مش 30-40% بس من قوته

الابيزا ال tdi دي اكيد 1900 تربو ديزل مش رافع كتير علي فكرة لان المكنة دي 130 حصان و فيه مكنة تانية ديلز 1900 160 حصان و فيه 1400 برضه ديزل

chip سبور اكيد ptmnlo123per144

IBIZA