العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 10-09-2012, 05:54 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النترا ولا تيدا ولا لانسر شارك بموتورها الجديد

سبحان الله!!!!
هيا التيدا أنا مابحبهاش ولاكن عدم حبي ليها بعيد كل البعد عن كونها عربية غير جيدة.
أنا إعتراضي عليها بس في سعرها وإتزانها لأني أبعادها غلط وسقفها عالي وسعرها مش لفئتها خالص غير شكل صالونها الي ماعجبنيش وقعدتها في الكراسي مريحتنيش حسيت اني الكراسي عالية قوي زيادة عن اللزوم.

قديم 10-09-2012, 08:31 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الألنترا احسن في اعادة البيع وفي قطع الغيار
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 11-09-2012, 07:28 AM
mostafa senosy mostafa senosy غير متواجد حالياً

mostafa senosy is on a distinguished road

انا سالت كتير قوى ولاقيت الاجابات الاتيه
1 لا يوجح مقارنه بين اليابانى والكورى ومينفعش نقارن ده بده
2 بعد السؤال عن اسعار الالنترا فى الريان لاقيت ان الاسعار رفعت وبقت اول فئه اوتوماتك عامله 134 الف محدش فاهم غبور بيه رفع الاسعار بين يوم وليله ليه
3 الالنترا فيها شويه عيوب هى انها مش ثابته فى السرعات العاليه على الطريق السريع بالرغم من حجم العربيه العريضة دى كلها

4 الالنترا وانت قاعد جواها متبقاش شايف الكبوت ولا الشنطه وزى مقال احد الاعضاء العربية صعبه فى السواقه بسبب شكل البودى بتاعها ده بالضافة ان بعد كده لاقدر الله لو العربيه اتخبطت مش هتعرف تصلحها الا فى التوكيل لان فى سوك كتير فى جوانب العربيه ف مش هينفع ترد اى خبطه فيها لازم تشيل وتركب جديد
لانسر شارك سعر الفئه الثالثة فيها عند سمير ريان 134 وعلى حد قول الراجل فى المعرض ان السعر ده نازل 8 الاف جنيه بس لما قالى انها 2012 مش
قديم 11-09-2012, 07:40 AM
mostafa senosy mostafa senosy غير متواجد حالياً

mostafa senosy is on a distinguished road

** مش 2013 عرفت ليه هوه منزل الفلوس دى وده كان اول عييب
5 الانسر اللى بالمبلغ ده مفيهاش abs ولا حتى حتى الجنوط ال17 ولا التكييف تاتش يعنى ناقصة مميزات كتيير قوى
6 لاحظت ان التيدا لما ركبتها واسعة قوى ومريحة جحا فى قعتدها التبلوه مش تيك زى الالنترا بس خاماته كويسه جحا تبطين الباب رائع جدا السعر كان 128.5 وفيها abs و اير باج وتكييف تاتش بس يعييب التيدا انه يقال ان على السرعات العاليه بتكون خفيفة بس قالولى برده ان الهاتش باك العربيه افضل من السيدان فى تلافى العيب وده بالضافة ان العيب ده موجود فى الالنترا وده من كلام ناس معاهم الالنترا ومع وجود عيوب الانس اللى اتشرحت سلبقا يبقى الاقل عيوب والافضل سعر وجوده وتوكيل وكمان يابانى هى التيدا ومتهيقلى ان موضوع الشكل مش حلو ومش وحش
قديم 11-09-2012, 09:24 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

تفكيرك منطقي ومرتب وربنا يهديلك الخال ويوفقك للأصلح.
مش مهم تكون عربيتك احلى عربية في الدنيا المهم إنك تكون مقتنع بيها ودا أهم من أي حاجة, لو إنتا مقتنع إنها لاعربية الأنسب لإستخدامك هترحيح نفسيا جدا.
عموما التيدا زي ماكنت بقولك مش وحشة ولاكن أنا لو كنت بختار مابين المتاح مع حضرتك دا دلوقتي كنت هختار اللانسر الي إمكانياتها أقل وبسعر أعلى....
مبروك مقدما وماتنساش اللفة بتاعتنا.
لعلمك أنا كنت بحاول تكون دي طريقة تفكيري وأنا بشتري العربية برضو وبدأت أفكر في الي أنا بحلم بيه من عربيات وبعدين نزلت درجة لأرض الواقع وقولت أنا معايا كام علشان أشتري عربية وقلت عدد إختياراتي وبعدين نزلت درجة أكتر وقولت أنا عايز إستخداماتي للعربية تكون كذا وكذا ودي تنفع ودي ماتنفعش وقلت إختياراتي كمان وكمان وهكذا لحد مارسيت على القرار الي أفتكر إنه صائب حتى الآن والحمد لله.

التعديل الأخير تم بواسطة dr_eslam_66 ; 11-09-2012 الساعة 09:37 AM

الكلمات الدليلية
نيسان تيدا