العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 02-05-2015, 09:51 PM
محمد كامل جوده محمد كامل جوده غير متواجد حالياً

محمد كامل جوده is on a distinguished road
افتراضي مساعده بخصوص تيريوس مزديل 2000

السلام عليكم يا اصدقائى الاعزاء اريد مساعدتكم فى الموضوع التالى بخصوص تيريوس 2000 اوتوماتيك لسه شاريها من شهر:
1. صوت العربيه عالى مع انى روحت للمهندس سيد الفراش وقالى محتاجه كلاتش للمروحه وغيرته فعلا لكن صوتها مش كويس
2. سحبها من السكون اى من الوقوف تماما الى الحركه وبالاخص فى مطالع الكبارى بطىء جدا بحس انى انا بدوس بنزين كتير والحركه قليل وفى الوقت ده بسمع صوت شخلله غريبه مش عارف من الموتور ولا الشكمان ولكن على الطرق السريعه بتجرى كويس لحد 120
3. يوجد زيت كتير تحت كارتيره الزيت مغرق الشاسيه تحت الكارتيره مباشر ولما بعدى سرعة 80 لمبة الزيت تضئ اضاءة خافته وتختفى واحيانا تسبت علما بان الحراره مش بتزيد لانى كل شويه بشوف منسوب الزيت وازوده لو نقص وريت العربيه لميكانيكى جنبى فى التجمع قالى محتاجه تغير جوان جوان كارتيره واولسى كرانك ومن الافضل نغير طقم جوانات كامل للموتور طالما هنخرجه علشان اولسيهات الكرانك ماعدا طبعا جوان وش سلندر لن يتغير
وقالى محتاجه نغير لها سيور وبوجيهات وفلتر زيت وبنزين وهواء ومحتاجه نظبط لها تاكيهات
3. العربيه استهلاكها للبنزين داخل القاهره 370 كيلو متر /40 لتر وفى السفر على الصحراوى حوالى 390 او 400 كيلو متر / 40 لتر استهلاكها ليه عالى مع انها 1300 سى سى
4. الدفع الرباعى بتاعها لما بشغله بتظهر لمبه فى التابلوه انه شغال بس بحس انى العرببه مش طبيعيه او مش شغال اساسا والمبه وهميه لما قولت للميكانيكى الى جنبى قالى لما نظبط الحاجات الى فى العربيه فى الاخر نشوفه وهل الكرونه الاماميه والخلفيه بتتزود زيت او شحم
5. لما باخد مطب هواء على الطريق العجلتين الى قدام بيعدوا عادى لكن العجلتين الى ورا بحس بخبطه كأن العربيه فيها حاجه خبطت فى الارض
ارجو الافاده يا اصدقائى الاعزاء لانى متشائم شويه ونفسى افرح بالعربيه لانى لسه شاريها وهل بعد ما اغير الحاجات الى الميكانيكى قالى غيرها العربيه هتتظبط ولا ايه
ياريت الى عنده فكره او خبره فى العربيه دى يساعدنى
وياريت حد يقولى اسعار الحاجات دى كام تقريبا واشتريها من اى محل وهى كالاتى:
طقم جوانات كامل للموتور اصلى
طقم سيور كامل ( سير كاتينه بالبلى _ سير باور _ سير دينامو )
فلتر بنزين
فلتر زيت
فلتر هواء
طقم بوجيهات 2 شمعه
قديم 02-05-2015, 10:34 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعده بخصوص تيريوس مزديل 2000

انا انصحك تكشف علي العربية كويس بالكومبيوتر قبل ما تعمل اي صيانة وتصرف فلوس والمشكلة متتحلش

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 02-05-2015, 11:26 PM

تمام اخى العزيز رأيك صح مائة بالمأئة وانا هعمل كده إن شاء الله
بس ياريت تقولى على مكان اروح اكشف عنده على العربيه بالكمبيوتر
وهل لما اكشف عليها هيقولى كل العيوب الى فيها
وهل العيوب الى انا ذكرتها لها حل من وجهة نظرك
وياريت لو تعرف تقريبا اسعار قطع غيارها وخاصه الى انا ذكرتها تقولى علشان اعمل حسابى فى كام
وشكرا جزيلا لاهتمام وتقديرك
قديم 03-05-2015, 02:17 PM

ارجو الرد يااصدقائى الاعزاء للاهميه
وجزاكم الله كل خير