العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 26-07-2014, 06:24 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: استشارة فى سمكرة البارومة

هترش دوكو ولا كاربون فايبر كلها ونخلص ؟؟؟فينيل؟؟؟

فينيل بقى كاربون فايبر اللى تختاره

ركز

والجنوط كمان فينيل انشا الله ما حد حوش

بالتوفيق باشمهندس احمد
عايزك بقى تركز بتمعن فى كل فيديو وتكتبلى تعليقك عليه تحته مباشرة تانى

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 26-07-2014 الساعة 06:27 AM سبب آخر: هترش دوكو ولا كاربون فايبر كلها ونخلص ؟؟؟فينيل؟؟؟
قديم 26-07-2014, 11:12 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

عمونا ادماير ظبطك اهوه يابوحميد :D

وانا هقولك بالبلدى اكتر اوفر واسرع طريقة لازالة البوية لاى صنايعى هى الباشبورى خاصة واحنا بنتكلم عن عربيه واخدة معجون كتير مش بوية فابريكا .. الطرق باستخدام سوائل كلها ظريفة لو بوية فابريكا لكن بوية بالشكل ده علشان تعالجها بسوائل تكاليف وعكعكة وحوار وقت بالنسبة للى بيعملها فغالباً هينجز بالباشبورى وسكينة المعجون اسرع

وبالنسبة لتاثير الحرارة اللى انا مش متاكد من مدى فاعليته على الصاج بس هى كدة كدة هتدق على السخن فكدة كدة هتتعرض للباشبورى

فكرة استخدام مواد فايبر واكريليك لملىء الفراغات واعادة تشكيل الاسطح فعالة بس مش سهلة برضو بمعنى انها هتحتاج خدمة وفينيش زى لحام الصاج وترقيعة وفى الاخر هيبقى فيه جزء من العربية فايبر .. يعنى ممكن تكون مقبولة شوية لو بقع صداء صغيرة لكن مساحة كبيرة تبقى فايبر مش مستحبة

وتم تثبيت الموضوع لقيمة مشاركات زميلنا ادماير بجد تسلم ايدك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 26-07-2014, 02:51 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا حاخد اجازة العيد اتفرج و اذاكر الفيديوهات دى ان شاء الله ...
ان كنت ححط معجون و فايبر على القائم ... فانا لسة محتاج ترقيع و لحام السقف ... ده غير مكان صغير تانى فوق العجل

للأسف فيه مناطق فيها معجون مش اقل من 3 مم !!!!! انا حجرب اشيلها بالمزيل .. و ان منفعش ححاول بابشبورى
و طالعة فى دماغى اوى انى انا الى اعمل شغل السمكرة ده و ارش العربية بنفسى ان شاء الله لما اخلص سمكرة

قديم 27-07-2014, 02:35 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

و طالعة فى دماغى اوى انى انا الى اعمل شغل السمكرة ده و ارش العربية بنفسى ان شاء الله لما اخلص سمكرة
ياما نفسى أتعلم السمكره
مش محتاج صبى معاك يا هندسه
أعانك الله

قديم 27-07-2014, 02:44 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

ياما نفسى أتعلم السمكره
مش محتاج صبى معاك يا هندسه
أعانك الله
حضرتك تشرفنى ... انا لسة بتفرج على الفيديوهات الى بعتها الاستاذ كارز ادماير .. و فى القريب سيتم التفيذ باذن الله
عندى مشكلة فى القايم ... مشكلات فى السقف ... مشكلة صغيرة فى الرفرف الخلفى
ده غير انى حنزل البوية كلها ان شاء الله و اتفرج على الصاج .. و اكيد حيطلع فيه مشاكل تانية
و بعد ده .. ان شاء الله فيه رش و دهان ... و بعد كدة فى شغل عزل و سروجى و فرش
لو خلصت السنة الى جاية يكون كويس جدا

الكلمات الدليلية
لحام, بليزر, بارومة, بنط, سمكرة