العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 27-11-2011, 04:03 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: ثبات الالنترا 2012 !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanytrade مشاهدة المشاركة

القصة مش قصة سواقة هادية او سريعة القصة قصة تجربة عربية
بمعنى

مع احترامي لسيادتك انا لو جربت معزة على الطريق بسواقة هادية هاخد منها ثبات ونعومة وصوت منخفض

لاكن عشان تجرب عربية صح لازم تحطها تحت ضغط او ظروف صعبة عشان تقدر تحكم على رد فعلها معاك

طيب حضرتك هاتسئلني ياعنى اية ظروف صعبة هاقولك الاختبارات المعروفة للجميع اللي هى الزجزاج و الملفات القاسية و قدرة التوقف وقدرة السياة على المناورة الخ

فا انا جربت دة كلة وشكرت فى فرامل العربية جدا abs
وشكرت فى حجات كتير فى العربية
وكتبت ملحوظاتى عن العربية من تجربة واقعية للعربية
اقتنع بيها من اقتنع وطنش من طنش

ولاحظ انى بالفعل اشتريت العربية ياعنى مش واحد مثلا جاي بيكرة الناس فى العربية

- انت بتخش عربيتك المرسيدس الملف على سرعة 60 او 70 طبعا انا مش هاقدر احكم لانى ماشفتش الملف
بس انا لما قلت ملف صعب كان مقارنة بنفس الملف لما باخشبة بالجولف على سرعة 140 وكانت السيارة فى ثبات تام ولو فى شك فى كلامي جرب اى عربية جولف 4 على الملفات الصعبة وبعدين رد عليا بس بكل موضوعية وقولي اية رايك

- الطريق لما بيكون مش مستوي ومدرر بتكون ماشي على سرعة بتلاقى العربية تحدف كاكل يمين ويسار فى الجولف كنت باحس ان السيارة ونظام تعليقها بيمتص الحدفة دي وبتظهر فى شكل اهتزازات ليس الا

- بخصوص الفرامل على الملف فلنفترض ان سيادتك داخل الملف وطلع لك كلب او اى حاجة مفاجأة وقتها انت مضطر انك تكبس الفرامل ووقتها هاتعرف اد اية العربية هاتعوم منك لاكن صدقني حسيييت بفرق رهيب بين الجولف وبين الالنترا فى النقطة دي

- بخصوص الهواء الشديد يا سيدى الفاضل انا جربت العربية وانا رايح لصيانة ال 1000 كم ولما قابلني هوا قوي لقيت العربية بتعوم وقلت يمكن محتاجة تضبيط زوايا وبالفعل اخبرت المهندس وقالي هانضبط زوايا للسيارة وبالفعل ضبطها وقابلني هواء مضاد وانا راجع على الطريق وبالفعل حسيت ان العربية فى الهواء المضاد بيلعب بالعربية بصورة واضحة وفى اختلاف جامد بينها وبين الجولف فى النقطة دي ودة بيرجع طبعا لوزنها الخفيف

اكيد عارف انها عربية ركوب مش عربية سباق بس عشان تحكم على العربية صح لازم تجربها صح وانا جربتها ودة رايي فيها اقتنع من اقتنع و طنش من طنش برضة

وهو فعلا يا ريس العيب مش فى العربية العيب فى الجولف على راي بوينتر
:Bra vo:
قديم 19-12-2011, 04:29 PM
mustafa811 mustafa811 غير متواجد حالياً

mustafa811 has a spectacular aura aboutmustafa811 has a spectacular aura about

الرك على السواق و للاسف احنا عندنا في مصر هنا السواقة صفر و الرخص يا وسايط يا ببتباع و ماحدش بيعرف يسوق .. و الناس بتبقى فاكرة انها جايبة عربية ب 130 الف يبقى هتسوق لوحدها .. ال بتسوق لوحدها ده من 300 الف و انت طالع ههههههه
قديم 22-12-2011, 12:10 PM
hanytrade hanytrade غير متواجد حالياً

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about

يا ا/ مصطفى انا مش بصدد تقييم سواق انا بصدد تقيييم ثبات سيارة ومقارنتها مع ثبات سيارة اخرى تحت نفس الظروف ونفس السائق

وبناء علية قلت ملحوظاتي
اتمنى ان الفكرة تكون وصلت
قديم 05-01-2012, 11:55 AM
الصورة الرمزية sycho
sycho sycho غير متواجد حالياً

sycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura about

السلام عليكم ورحمة الله
يارجالة الى يعرف يتحكم فى العربية الى راكبها يعمل بيها الى هوة عاوزة الى مش عارف يتحكم فى العربية يحترم نفسة ويمشى على قدر امكنياتة وبلاش يغامر عشان هوة الى حيزعل مفيش اى حد تانى حيتضر غيرة غير كدا كل العربيات بتجرى وكل العربيات بتلف فى الملفات وكل العربيات بتفرمل بس الى يعرف يوقف العربية ازاى والى يعرف يلف بالعربية على السرعة ازاى هوة دة التحكم لليعرف يتحكم فى العربية الى بيسوقها غير كدا دة كلة جدال بدون اى لازمة وحنفضل نوجع دماغنا للسنة الجاية ومفيش حد حيعجة كلام التانى عشان هوة شايف نفسة صح حتعرف تتحكم فى العربية اتفضل اعمل بيها الى انتة عاوزة اين كانت نوع العربية اية مش حتعرف تتحكم فى العربية احترم نفسك وامشى على قدر امكنياتك وشكرااااا

قديم 05-01-2012, 08:58 PM
ناصر حسن ابراهيم صالح ناصر حسن ابراهيم صالح غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: مدير مالي
هواياتي: كرة القدم

ناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to behold

لا تعليق الايام تحكم