العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 25-10-2014, 09:58 PM
dr inas dr inas غير متواجد حالياً

dr inas is on a distinguished road
استفسار رد: صوت الموتور عالى والسحب بطىء

السلام عليكم.. انا تقريبا عتدي نفس المشكلة... أنا اشتريت فيرنا م 2007 اوتوماتيك من شهر ونصف بالضبط وغيرت سرفيس كامل وكشفت عليها ف بنزينة وكمبيوتر وقالوا كويسة جدا... وبدأت اتعلم عليها مع مدربة من شهر ونزلت بيها بالضبط 5 مرات... اول مرتين كانت كويسة... ثالت مرة فرامل اليد سابت وغيرت سلك فرامل اليد والميكانيكي قال ان المدربة استعفت ع فرامل اليد لانها بتوقفني بيها ع طول.. رابع وخامس مرة ظهرت المشكلة دي.. مش عارفةادوس بنزين ع الشعرة زي مابتقولي المدربة لانها مش بتمشي لما بعمل كده واضطر ادوس بنزين جامد والموتور يعمل صوت وحش... ده غير ان فرامل الرجل لما اهدي بيها مثلا في اشارة وارجع اشيل رجلي من عليها العربية مش بتمشي الا لما ادوس بنزين... وفي برضه حاجة غريبة؟ مؤشر البنزين مدي اشارة انه فارغ Empty بينما العربية متفولة... المدربة قالت لي العربية فيها مشكلة ورحنا للميكانيكي مع العلم اني اول مرة اسوق واتعامل مع ميكانيكي... المهم قال زيت الفتيس عايز يتغير قلت له انه متغير من 6 اسابيع فقط قال يبقى حط لك زيت سئ غيري وهاتي موبيل.. رحت البنزينة قال لي اتاكدي الاول ان العيب من الزيت مش من الفتيس نفسه.. روحي الحي السابع شوفي الفتيس... علما باني من مدينة نصر... انا بصراحة خفت لاني معرفش حاجة ولا اعرف ميكانيكي معين واسمع ان الفتيس الاوتوماتيك غالي... اتصرف ازاي دلوقت كمبتدأة؟؟؟؟ اسفة على الاطالة...
قديم 25-10-2014, 11:52 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صوت الموتور عالى والسحب بطىء

السلام عليكم.. انا تقريبا عتدي نفس المشكلة... أنا اشتريت فيرنا م 2007 اوتوماتيك من شهر ونصف بالضبط وغيرت سرفيس كامل وكشفت عليها ف بنزينة وكمبيوتر وقالوا كويسة جدا... وبدأت اتعلم عليها مع مدربة من شهر ونزلت بيها بالضبط 5 مرات... اول مرتين كانت كويسة... ثالت مرة فرامل اليد سابت وغيرت سلك فرامل اليد والميكانيكي قال ان المدربة استعفت ع فرامل اليد لانها بتوقفني بيها ع طول.. رابع وخامس مرة ظهرت المشكلة دي.. مش عارفةادوس بنزين ع الشعرة زي مابتقولي المدربة لانها مش بتمشي لما بعمل كده واضطر ادوس بنزين جامد والموتور يعمل صوت وحش... ده غير ان فرامل الرجل لما اهدي بيها مثلا في اشارة وارجع اشيل رجلي من عليها العربية مش بتمشي الا لما ادوس بنزين... وفي برضه حاجة غريبة؟ مؤشر البنزين مدي اشارة انه فارغ Empty بينما العربية متفولة... المدربة قالت لي العربية فيها مشكلة ورحنا للميكانيكي مع العلم اني اول مرة اسوق واتعامل مع ميكانيكي... المهم قال زيت الفتيس عايز يتغير قلت له انه متغير من 6 اسابيع فقط قال يبقى حط لك زيت سئ غيري وهاتي موبيل.. رحت البنزينة قال لي اتاكدي الاول ان العيب من الزيت مش من الفتيس نفسه.. روحي الحي السابع شوفي الفتيس... علما باني من مدينة نصر... انا بصراحة خفت لاني معرفش حاجة ولا اعرف ميكانيكي معين واسمع ان الفتيس الاوتوماتيك غالي... اتصرف ازاي دلوقت كمبتدأة؟؟؟؟ اسفة على الاطالة...
غالباً رجلاش فرامل اليد عاوز يتضبط , كده الفرامل الخلفية مشدودة على طول و بتآكل فى الطنابير, حضرتك ممكن تتأكدى أكتر لو طلعتى مشوار متوسط و بعدين تلمسى الجنوط الخلفى و الأمامى و تشوفى فيه فرق فى درجة الحرارة (لو الجنوط الخلفى أسخن يبقى زى متوقعت) و لو نفس درجة الحرارة تقريباً يبقى الرجلاش برئ.
و نصيحتى خلى موضوع الفتيس آخر حاجه
و ممكن تغيرى الزيت بموبيل بس تسألى على النوع المناسب للعبية بالضبط لإنه غالى(الكيلو بحوالى 35 ج تقريباً) و فيه منه كذا نوع كلهم موبيل.

قديم 26-10-2014, 12:57 AM
dr inas dr inas غير متواجد حالياً

dr inas is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

غالباً رجلاش فرامل اليد عاوز يتضبط , كده الفرامل الخلفية مشدودة على طول و بتآكل فى الطنابير, حضرتك ممكن تتأكدى أكتر لو طلعتى مشوار متوسط و بعدين تلمسى الجنوط الخلفى و الأمامى و تشوفى فيه فرق فى درجة الحرارة (لو الجنوط الخلفى أسخن يبقى زى متوقعت) و لو نفس درجة الحرارة تقريباً يبقى الرجلاش برئ.
و نصيحتى خلى موضوع الفتيس آخر حاجه
و ممكن تغيرى الزيت بموبيل بس تسألى على النوع المناسب للعبية بالضبط لإنه غالى(الكيلو بحوالى 35 ج تقريباً) و فيه منه كذا نوع كلهم موبيل.
شكرا على رد حضرتك بس معلش تحمل اسئلتي..
انا اسفة مش فاهمة.... يعني تقصد ان تغيير سلك فرامل اليد هو السبب في ان العربية مش بتمشي الا لما ادوس بنزين جامد وان في عيب في الرجلاش؟ وايه الجنوط ده؟ وزيت الفتيس مش بالليتر؟ وقالوا اللتر ب 58 ومحتاجة 4 لتر؟
قديم 26-10-2014, 09:54 AM
asho asho غير متواجد حالياً

asho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

مافيش قدام حضرتك غير كشف كمبيوتر علشان تحدد باالضبط العيب فين وربنا يوفقك وتتحل المشكله
عملت كشف بالكمبيوتر وكله الحساسات تمام ومش عارف ايه المشكله

التعديل الأخير تم بواسطة asho ; 26-10-2014 الساعة 10:15 AM
قديم 26-10-2014, 09:58 AM
asho asho غير متواجد حالياً

asho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of lightasho is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

شوف برضة فلتر الهواء مهم جدا لو كان متبهدل يعمل كدة
وبص على فلتر البنزين كمان
ومتابعين معاك
انا مغير فلتر الهواء من فترة بس محتاج فعلا ابص على فلتر البنزين