العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 20-02-2009, 11:31 PM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هو التربو ؟

[quote=Nissan;23954]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matmm مشاهدة المشاركة

[/QUOT

أحنا قلنا ان المفهوم فى التربو شحن جبرى يعنى الهوا بيدخل تحت ضغط

طبعا مش ينفع و ممكن تبرجل المحرك

'يعنى اية الهوا تحت ضغط طب مش مع الجرى بلعربية يعتبر تحت ضغط

قديم 21-02-2009, 12:45 AM
عظيمه عظيمه غير متواجد حالياً
من انا؟: علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فاطمئن قلبى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: بموووت فى العربيات

عظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond repute

[quote=matmm;23950]شكراااااااااااااااااااااا اااااا يا باشا على الشرح الجامد بس انا عندى سؤال يعنى لو انا عملت خرطوم من الكلبراتير على برة جنب الفانوس مش مع الجرى يبقى زى التربو[/quo
طبعا ناهيك عن كمية الاتربة والشوائب اللى حتدخل للموتور مع هذا الهواء
ودة طبعا بيبهدل الدنيا
قديم 04-06-2009, 04:00 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of

انا عايز اعرف التربو بيتركب فين في مصر واسعارة بالضبط واية سعة المحرك اللي ممكن يتركب عليها
قديم 04-06-2009, 04:51 PM
الصورة الرمزية احمد الحميري
احمد الحميري احمد الحميري غير متواجد حالياً
من انا؟: انا احمد عمري 17
التخصص العملى: مكانيك
هواياتي: تاليف للسيارت

احمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

مشكور اخويــــ علي الشرح الرائع يعطـــــيكـ العافية
قديم 07-06-2009, 02:03 AM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

بص يا ريس
أولا نتفق إن الكفاءة الحجمية تعتمد على نسبة الهواء اللى بتدخل المحرك يعنى لو قدرنا نزود كمية الهواء اللى بتدخل المحرك يبقى الكفاءة الحجمية هتزيد و بالتالى قدرة المحرك
ثانيا فى شوط السحب و المكبس نازل لتحت و صمام السحب مفتوح و صمام العادم مقفول بتدخل كمية هواء معينة طب نزود الكمية إزاى؟
لازم يبقى فى قوة ( تزق ) الهواء و تجبره غنه يدخل غرفة الإحتراق عشان كدة بنسمى القصة دى الشحن الجبرى او forced charging
و فى نوعين من الشحن الجبرى :
الاول سوبر تشارجنج Super charging و ده بيتم عن طريق كمبرسور بيقوم بضغط الهواء و يدخل كمية هواء أكتؤ لغرفة الإحتراق و بالتالى الكفاءة الحجمية بتزيد و ده بيأدى لزيادة فى قدرة المحرك HP و النوع ده مش منتشر و انا ماشوفتوش لحد دلوقتى عشان من وجهة نظرى بعتبره نوع متخلف من زيادة القدرة عشان الكمبروسر نفسه بيكون حمل على المحرك و بياخد شوية قدرة من المحرك يعنى اللى بيديه باليمين بياخد ربعة (مثلا) بالشمال
و النوع التانى تربو تشارجر Turbocharger و لما نسمع كلمة تربو معناها إن فى توربينة و التوربية عاملة زى المروحة -بس طبعا حسابات دقيقة فى صناعة الريش بتاعتها- و المروحة دى لو شوية هواء جه أدامها هيخليها تلف طب تصور لو إحنا حطناها أدام العادم و هوا خارج تحت ضغط عالى و درجة حرارة عالية جدا يعنى بإختصار يحمل طاقة كبيرة حرام غننا نسيبها تروح ( اونطا ) و ده اللى بيحصل اننا بنخليها فى مكان تجميع العادم بعد مجمع العادم (Exhaust manifold ) و بالتالى الريش بتاعتها هتلف نروح جايبين كمبروسو و حطينه على عمود واحد مع التوربية معنى كدة إن التوربينة لما تلف الكمبروسور هيلف و بالتالى هيضغط هوا و ندخلة للمحرك و الكفاءة الحجمية تزيد و قدرة المحرك كمان تزيد و يبقى احنا كدة استفادنا من طاقة العادم و معملناش حمل على المحرك زى النوع الاول
موضوع الإنتركولن Inter Cooling طبعا لما الهواء اللى بيكون داخل للمحرك من التربو تشارجر مضغوط أكيد درجة حرارته بتعلى و بالتالى كثافته بيقل و حجمة بيقل فنروح مبردينه بتمريره على سربنتينة ميه عشان يبرد و حجمه يكبر و نستفيد منه اكبر إستفاده
معلش طولت عليك بس فى ملحوظة مهمة فى المحرك الديزل التربو تشارجر بيكون فعال اكتر من المحرك البنزين و ده نتيجة غن المحرك الديزل بيعتمد اساسا على كمية الهواء و حجمة و ضغطه عشان الغحتراق يكون سليم بعكس محرك البنزين بوجود البوجيهات اللى بتدى شرارة عشان غتمام عملية الإحتراق

شكرا يا matmm و أسف على الإطالة
شرح محترم جدا يا باشا و معلومات بجد مفيدة

بارك الله فيك و جعلك الله مفيدا و عونا للجميع

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم

الكلمات الدليلية
تربو turbochargers