العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 16-02-2009, 06:09 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين اسبرانزا ولانسر

الحمد لله ان العربيه طلعت كويسه معاك يا استاذ ميدو ...
لأن واحد قريبي جابها و سألته عليها ...
و بصراحه الرجل شكر في الاوبشنز و الوسع الداخلي خصوصا الكنبه والشنطه .. بحر
و الدلع بتاع النور اللي يفضل منور لحد ما تخرج و تبعد عن العربيه والتكييف اللي تظبطه على درجه الحراره اللي عايزها ...

لكن
الوكيل مشكرش فيه خالص
معامله مش كويسه
مشاكل في العربيه بترجع تاني او ميعرفوش يحلوها و يقولو هي كده
وعربيه تقبله .. ممكن تجري لكن تجميعها بطيء
ومن ضمن الحاجات اللي قالها ان في باب بيزيق مش عارفينله حل
و مشاكل تقفيل مش اد كده
طبعا انا مش حعرف اتكلم عن عربيته زيه ...
وزي ما حضرتك قلت محدش حيعرفها زي اللي معاه
لكن يكفيني اللي سمعته منه اني اختار الانسر طبعا طالما معايا تمنها

واكيد لو كانت الاسبرانزا احسن مكنتش تبقى ارخص منها اوي كده
ولا علشان صيني !!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 16-02-2009, 07:40 PM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medomasry مشاهدة المشاركة

ومرة اخرى ارجو ان ما حدش يتكلم فى موضوع غير لو كان معاة العربية
يا جماعه حررررررررام تضللوا الراجل حرااااااااااااااااااااااا ااااام
طبعا انا مش هاعلق على كلمه تأليف دى .... بس للأسف انا مش بألف و للا بكتب قصص و روايات , انا بقول اللى متأكد منه و مجرب العربيه فوق العشر مرات لمسافات طويله ......
و كل الردود اللى فوق دى و فى الأخر بنضلل الراجل ؟؟؟؟؟؟؟
يا راجل انت اللى تتقى الله فى كلامك لأن احنا مابنكلمش فى حاجه مستخبيه .... احمد ربنا ان عربيتك طلعت كويسه لكن فيه مئات غيرك اشتكوا منها و باعوها ......
العربيه كصاج , فعلا صاجها حلو و محمل بس تقيل جدا على موتورها فبالتالى فى الشد و السحب تلاقيها ميته خالص .....
بالنسبه للموتور فهو موتور صينى بتكنولوجيا نمساوى و سيبك انت من اللى يكدب عليك و يقولك ده موتور لانسر ........
بالنسبه للعفشه ..... لا تعليق غير ســــــــــــــــيـــــــ ـــــــــئـــــــــــــــ ـــــــــــــــــــه جــــــــــــــــــــــــ ــــــــدا
بالنسبه للتابلوه و البلاستيكات كلها اللى فى العربيه بالظبط زى ارخص لعبه صينى مصنوعه من البلاستيك المعاد تصنيعه من القمامه ......... و يا سلام بقى على الزراير اللى فى التابلوه بلاستيك فوانيس رمضان .....

بالنسبه للعربيه ككل ..... لو واحد راكب عربيه سيات او 127 فطبعا الأسبرانزا هاتبقى بالنسباله عربيه الأحلام لكن لو حد بيركب عربيات و مجرب يعنى ايه عربيه هاتبقى بالنسباله صدمه و ممكن يحصله حاجه نفسيه انه عمل كده فى نفسه ...........

على فكره انا متأسف للتشبيه بالسيات و ال 127 لأن دول برده عربيات محترمه لدرجه انهم ماشيين فى الشوارع لغايه دلوقتى زى الوحوش

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 16-02-2009, 08:27 PM
medomasry medomasry غير متواجد حالياً

medomasry is infamous around these partsmedomasry is infamous around these partsmedomasry is infamous around these partsmedomasry is infamous around these parts

الوكيل مشكرش فيه خالص
معامله مش كويسه
_________________________ ___
ممكن حضرتك تقولى الكلام دة فى اى مركز صيانة
لان المراكز الى انا رحتها دى ممتازة وانتا ممكن تقولى وانا اقولك المراكز المعتمدة الكويسة فيييييييييييييييييييييييي ن

_________________________ _________________________ _____________________
اما بالنسبة للاخ الى بيقول اتقى الله
فا انا عايز اعرف انتا حكمة على عربية ايه فى 10 مرات يا اخى دا انتا كلامك دا كلام واحد ركب عجلة مش عربية
يعنى بالله عليك لو عربية صناعة كفر الشيخ وهى 1600ccها تقدر تقول عليها 89 حصان انا نفسى اعرف انتا بتقول التقليف دا ليه حرااااااااااااااااااااااا اااااام مش علشان هيا صينى نفترى مرة ثانية
قديم 12-03-2009, 04:32 PM
hook1st hook1st غير متواجد حالياً

hook1st will become famous soon enough

ptmnlo123per1116
قديم 12-03-2009, 08:09 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute

والله العربية دي حتجنن الواحد
على فكرة هي والفرنا حيفضلوا مثار للجدل بشكل مش طبيعي
العربيتين دول عمري ما سمعت عنهم رأيين متشابهين

واللي يغيظك ان كل وحد ركب عربية من الاتنين دائما ما يشبها باللانسر
لدرجة خلتني أجمع اتنين من اصحابي واحد معاه لانسر والتاني معاه فرنا
وقلت أنا لازم أشوف ايه اخرة الحوار ده فضلنا نتكلم يجي ساعة
وكل واحد مقتنع ان عربيته زي اللانسر والعربية التانية زي ال 128
من الاخر كل واحد معاه عربية دائما بيشكر فيها يمكن علشان مايحسسش نفسه بأي نقص

أنا رأيي ان كل الجدل اللي بيحصل حول الاسبرانزا ده يدلل وبشكل قاطع انها عربية جديرة بالاحترام
وكمان ماحدش يقدر يتجاهل حجم مبيعاتها في السوق في فترة قصيرة جدا
لو أضفنا كل الكلام ده وقارنها بسعرها متهيألي حنوصل لنتيجة انها عربية كويسة قوي على قد فلوسها