العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 24-12-2009, 05:49 AM
الصورة الرمزية tommy
tommy tommy غير متواجد حالياً
من انا؟: crazy
التخصص العملى: محامي
هواياتي: الهلفطة و الجنان و العربيات

tommy will become famous soon enoughtommy will become famous soon enough
افتراضي رد: لو الموتور خفيف ممكن اشتغل بيه قد ايه

بعد السلام عليكم
1 ممكن الدخان الي طلع ده مجرد كربون ليس إلا تأكد من ان البوجيهات بتطلع كويسه و حرقها مناسب و الزين والمية مش بينقص لو في نقص في حاجه منهم حلها
و امشي بموتورك و المفوت بيشد و بيجري اكتر من اي موتور اخر
و اثناء ده إسأل عن الموتور الإستيراد بكم لو تمن معقول أمشي بموتور لحد ما ينطقو يقولك كفاية غيرني
أهم من اهم شيء اهتم بالزيت والمية وسير الكاتينة الtimeing belt وربنا يسترها علينا اجميعين
قديم 24-12-2009, 02:50 PM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tommy مشاهدة المشاركة

بعد السلام عليكم
1 ممكن الدخان الي طلع ده مجرد كربون ليس إلا تأكد من ان البوجيهات بتطلع كويسه و حرقها مناسب و الزين والمية مش بينقص لو في نقص في حاجه منهم حلها
و امشي بموتورك و المفوت بيشد و بيجري اكتر من اي موتور اخر
و اثناء ده إسأل عن الموتور الإستيراد بكم لو تمن معقول أمشي بموتور لحد ما ينطقو يقولك كفاية غيرني
أهم من اهم شيء اهتم بالزيت والمية وسير الكاتينة الtimeing belt وربنا يسترها علينا اجميعين
تمام يا استاذنا علم وينفذ
انا كنت عايز اوضح ان الدخنة البسيطة دى ماكانتش من الشكمان
ولما سألت الميكانيكى النهارده الصبح قاللى ان الدخنة دى من حاجه اسمها الفايز او الفايظ وان وموضوع الدخنة بيضه والا سوده دى لما تكون من الشكمان وقاللى ان الموضوع لسه فى اوله خالص واننا لو فكينا البوجيهات مش هانلاقى ترسيب زيت ولا حاجه
ارجو الإفاده بعد هذا التوضيح
قديم 24-12-2009, 02:53 PM

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

ان شاء الله مفيش حاجة اهم حاجة تابع مستوى الزيت يوميا لو بينقص بشكل ملحوظ دة معناه فعلا السيارة محتجة عمرة ولو الموضوع بسيط ممكن تمشى علية لكن بدون تحميل واجهاد علية وشكرا
شكرا يا جميل الله يطمنك
بس انا مقدرش اقيس الزيت يوميا والكلام ده
لانى ببساطة مابعرفش اسوق او بمعنى اصح بتعلم السواقه على عربيه تانيه 128 فى مركز تعليم

لحد ما ربنا يكرم واركب عربيتى
قديم 24-12-2009, 04:07 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

والله أنا مش عايز أطمنك قوى ! واضح انهم عرفوا ان خبرتك بسيطه و عملوا شغل !

أنا آسف بس ما أحبش أعلشان أفرحك أقوم أطمنك ! لازم تكون شكاك لغاية لما توصل للحقيقه !

أولا : الفايظ " ده ألعن من الدخنه ! لآن معناه برده ان فيه سوائل و أبخره اللى المفروض الشنبر

يكتمها داخل الاسطوانه ! بتعدى من الشنبر وتطلع لفوق !

و أنا مش شايف مشكله انها لو محتاجه طقم شنبر انه يتعمل و تريح دماغك ( مش غالى و شغل يوم أو اتنين ) !

و أنا مش مع اللى بيقولك امشى بيها لما تجيب أخرها و كل ما ينقص الزيت تزوده ! مانت كده ح تدفع

أكتر من الشنبر دا غير سخونية العربيه و بهدلتك بالزيت و غيره !

Dr. bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 24-12-2009, 04:13 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

والله أنا مش عايز أطمنك قوى ! واضح انهم عرفوا ان خبرتك بسيطه و عملوا شغل !

أنا آسف بس ما أحبش أعلشان أفرحك أقوم أطمنك ! لازم تكون شكاك لغاية لما توصل للحقيقه !

أولا : الفايظ " ده ألعن من الدخنه ! لآن معناه برده ان فيه سوائل و أبخره اللى المفروض الشنبر

يكتمها داخل الاسطوانه ! بتعدى من الشنبر وتطلع لفوق !

و أنا مش شايف مشكله انها لو محتاجه طقم شنبر انه يتعمل و تريح دماغك ( مش غالى و شغل يوم أو اتنين ) !

و أنا مش مع اللى بيقولك امشى بيها لما تجيب أخرها و كل ما ينقص الزيت تزوده ! مانت كده ح تدفع

أكتر من الشنبر دا غير سخونية العربيه و بهدلتك بالزيت و غيره !

Dr. bolbolan
والله يا دكتور حضرتك حيرتنى
اعمله والا ما اعملوش مش عارف
انا عندى اقتراح
ان انا امشى بالعربيه كده طالما شغاله كويس لحد ما اظبط نفسى فى السواقه ويبقى عندى خبرة كويسه واقدر احكم على اداء المحرك بنفسى
والا حضرتك ليك رأى تانى؟