العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 15-10-2010, 06:09 PM
aimanmohamed82 aimanmohamed82 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن محمد زكريا
التخصص العملى: مهندس مساحة و صاحب توكيل اجهزة مساحية
هواياتي: السفر و الرحلات الصحراوية

aimanmohamed82 will become famous soon enoughaimanmohamed82 will become famous soon enough
عاجل محمية وادى الحيتان

ارجو اعطائى اراكم فى اللى هاقول كنت فى الاسبوع اللى قبل رمضان اخذتت زوجتى و حماتى و حمايه ورحنا وادى الحيتان المهم وصلت الى وادى الريان و بعدين دخلت يمين فى مدق طول 35 كم المهم المدق زى الزفت و انا معايه موسو 2008 المهم سيبت المدق و مشيت فى الصحراء و بعدين خلال هذا المدق لقيت عربية لاند كروز جايه فى وشى المهم وقفتها علشان مفيش صريخ ابن يومين فى المنطقة المهم سالتهم فاضل اد ايه على وادى الحيتان و هم ردوا و قالوا قدامك 2 كيلو المهم وصلت الوادى و كانه مهجور مش لاقى حد خالص اكلمه المهم بينى و بينكوا خفت اسيب العربية لوحده فى الباركينك المهم روحت داخل بها جوه المحمية و بعد كده لقيت واحد طلع من بين الجبال و بيجرى على العربية و وقفنى و كان لابس ملكى و اخد نمرة العربية و كتبها فى كراسة عاديه حاولت اهدديه و افهم انى المكان يخوف المهم قالى امشى امشى المهم مشيت . ايه اللى ممكن يعمله بعد ما خد النمرة؟ و شكرا
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg al3malka_com12520864272.jpg‏ (12.6 كيلوبايت, المشاهدات 3)
نوع الملف: gif Untitled.gif‏ (8.4 كيلوبايت, المشاهدات 38)
قديم 15-10-2010, 07:41 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محمية وادى الحيتان

ولا حيعمل حاجه ما تقلقش
حمد الله علي السلامه
يا ريت انطبعاتك علي المكان و طريقه الوصول اليه منين بالضبط
و لو صور اكتر يبقي كتر خيرك

حـازم خـضـر

قديم 15-10-2010, 07:42 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

ايه اللى ممكن يعمله بعد ما خد النمرة؟ و شكرا
ولا يقدر يعمل حاجه

طالما أنت لم تكسر أى تعليمات أو تنبيهات تحزيريه كانت موجوده على لافتات

وأنت لم تعطيها أهتماما
قديم 15-10-2010, 09:20 PM
aimanmohamed82 aimanmohamed82 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن محمد زكريا
التخصص العملى: مهندس مساحة و صاحب توكيل اجهزة مساحية
هواياتي: السفر و الرحلات الصحراوية

aimanmohamed82 will become famous soon enoughaimanmohamed82 will become famous soon enough

متشكر جدا على سرعة الرد سوف اقوم بتحميل الصور .
انا من القاهرة سافرت الى الفيوم و بعد دخول مدينة الفيوم سالت عن وادى الريان و عرفت الطريق وبعد ما وادى الريان و انا بدفع التذاكر المهم بسال الامن عايز اروح وادى الريان فراجل الامن قالى داه مشوار بعيد عليك قولتليه ليه هى على بعد اد ايه كده . قالى على بعد 58 كيلو و لازم العربيه تكون 4*4 و انا كان معايا عربية موسو موديل 2008 المهم بعد ما دخلت 24 كيلو بتوع وادى الريان على الاسفلت لاقيت سهم يمين بيقول وادى الحيتان 35 كيلو فى مدق زى الزفت اى عربية تمشى عليه لازم بعدها تغير علبة الدركسيون المهم بعد ما دخلت فى المدق و بعد عشرة كيلو روحت نازل من على المدق و مشيت فى الصحراء و شغلت الغرز .الطريق داه يقتل فيه القتيل و محدش يحس بيه فضلت ماشى لمده ساعه فى الصحراء و معا جى بى اس علشان الصحراء وحشة و لما وصلت لاقيت عظام لاسماك حيتان موجوده فى الصحراء فى تحس انك واقف فى قاع محيط فعلا بس الجو يموت من الحر و مفيش كهرباء ولا حتى شبكة موبايل انا بحمل الصور و يارب تعجبكم ص
صوره الموقع:

فيديو لوادى الريان و شكل المصريين االى فاكريين نفسهم فى شلالات نيجرا

www.oriflamefree.net/doaa/wadi/3.mp4

صورة عربية المحافظة المسئولة عن المحمية عطلانة فى الصحراء

صور لشكل الحيتان فى الصحراء و اظن انها الحيتان تتحط تحت مظله

صور لبيت قارون اللى هو فى الحقيقة معبد فرعونى و ليس بيت قارون

ارجو ان المشاركة تكون بنناءه

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 19-10-2010 الساعة 03:58 PM سبب آخر: إظهار الصور
قديم 05-11-2010, 07:54 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

حمد الله على السلامه ‘بالعوده سالماً

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"