العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 01-07-2011, 06:20 PM
الصورة الرمزية wael nabil elsied
wael nabil elsied wael nabil elsied غير متواجد حالياً
هواياتي: تعديل السيارات خاصه الفيات128

wael nabil elsied has a spectacular aura aboutwael nabil elsied has a spectacular aura about
افتراضي رد: لماذا النيتروجين فى الإطارات؟

كلام جميل وكلام معقول مأدرش أقول حاجه عنه.بس انا جربت النيتروجين ولقيت ان الكلام الى بيتقال عليه مبالغ فيه شويه أولا من حيث توفير الوقود أزاى يعنى؟ يعنى لما املأ الاطار هوا حيكون فيه أحتكاك ولما أملاه نيتروجين الحتكاك حيقل مهوا ده ضغطه 30 وده ضغطه30 يب اه مساحه التماس بين الكاوتش وألأرض حتكون واحده
2_بالنسبه أنه بيقلل ألأنفجار الكلام ده مع أحترامى مش مزبوط .ده بيقلل من صوت ألأنفجار بعد ألأنفجار
3-لوانت ظابط ضغط الهواء على35 ففى أقصى ظروف القياده من أرتفاع حراره الجو وألحتكاك والكلام ده كله الضغط حيرتفع ل36 يعنى الموضوع عايز تشغيل مخ بس
4-المشكله الكبرى ان النيتروجين غير متوفر عند جميع الصنايعيه فأنت مضطر انك لو الكوتش هوا فى اى مكان انك تزوده هوا لغىت ما تروح لمكان فيه نيتروجين وتعيد تفريغ الهواء عن طريق الفاكم وبعديت تملاه تانى لمقاس 20 وبعدين تفرغه تانى وتملاه ل29 أو 30
ولو الكاوتش أتخرم تانى تعيد العمليه تانى
وهوا ده السبب الرئيسى الى خلانى رجعت للهوا تانى رغم حرصى الشديد على عربيتى والمحافظه عليها بشتا الطرق
قديم 01-07-2011, 06:26 PM
الصورة الرمزية wael nabil elsied
wael nabil elsied wael nabil elsied غير متواجد حالياً
هواياتي: تعديل السيارات خاصه الفيات128

wael nabil elsied has a spectacular aura aboutwael nabil elsied has a spectacular aura about

ملحوظه: معظم الورش ليس عندها علم كافى بموضوع النيتروجين فبيملهولك غلط المفروض بعد تفريغ الطار بالفيكم تملاه لدرجه عشرين وبعدين تفرغه تانى بالفيكم وبعديت تزبطه ذز مانت عايز ويمكن ده الطريقه الوحيده الى تضمنلك الحصول على اعلى نسبه نيتروجين فى ألاطار غير كده يباهولا اكنك عملت حاجه
وأسأل مجرب:THUMBS~2 20:
قديم 02-07-2011, 01:46 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

يا استاذ وائل المقصود بتوفير البنزين ان النتروجين لا يتسرب بسهولة من الإطار زى الهواء العادى لهذا فهو يبقى بنفس الضغط لاطول مدة بينما الهواء يقل بمرور الوقت ولهذا نقوم بالتزويد كل فترة. بالطبع تقليل الضغط الموصى به يجعل الكاوتش ليس بالشكل المطلوب للسير بسهولة فتبذل الماكينة جهد اكبر لدفع السيارة وخاصة لو السيارة بيها ناس كثيرة. هذا يعنى استهلاك اكتير للبنزين....

بالطبع الكلام اللى بنقوله دة مجرد كلام يعنى من رأى ان نسبة التوفير فى البنزين بواسطة النتروجين هتتعوض فى ثمن ملئ الاطار بالنتروجين يعنى اللى توفرة هنا تدفعة هنا... انا شخصيا عمرى ما جربت النتروجين ولا هجربة لانه مش موجود فى مدينتنا
قديم 03-07-2011, 09:26 AM
elnopy2005 elnopy2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عمر الصياد
التخصص العملى: مهندس كومبيوتر
هواياتي: صيد الاسماك

elnopy2005 is a name known to allelnopy2005 is a name known to allelnopy2005 is a name known to allelnopy2005 is a name known to allelnopy2005 is a name known to allelnopy2005 is a name known to all
حصرى رد: لماذا النيتروجين فى الإطارات؟

طبعا الكلام داه محترم بس قليل منا نفسة يعمل كدا بس بعد التجربة ولكن شكرا لحضرتك على نقل المعلومة