العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 13-05-2011, 02:35 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفار دخل المصيدة 2

أى شغل *****ده 34 ألف جنية ليييه كده دى أغلى من اللانسر , مش فاهم ليكون اللوجان إفتكرت نفسها رينوا بجد ولا حاجة

التعديل الأخير تم بواسطة aboelesaad ; 13-05-2011 الساعة 02:04 PM سبب آخر: تنسيق النص وتعديل الفاظ خارجه عن الاطار العام
قديم 13-05-2011, 04:15 AM
cars admire
Guest

غاضب جدا كده بقى قطع غيار اللاجونا والسفران بكام !؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou_mariam مشاهدة المشاركة

الحقونا يا متلحقوناش احتمال بعد هذا التوبك أروح أرمى نفسى من البلكونة الى كل اصحاب اللوجان اللى زعلوا منى لما قلت علبة الدركسيون ب 7700 خدوا الاسعار دى من موضوع (للأسف اللوجان أتخبطت جامد ) فى ***** Motors الله يصبر صاحبها و يرحمنا من الماركة دى انا دخلت المصيدة ادعولى اخرج منها و ابيع سيارتى باى ثمن انا مش قد الرينو

الموضوع الاصلى
أستلمت أنهاردة المقايسة من التوكيل وبها الاتى:

1- أكصدام خلفى 1500
2- (2) قاعدة أكصدام خلفى 350
3- رفرف خلفى يمين 1175
4- ظهر خلفى 1700
5- فجوة فانوس خلفى يمين 750
6- حلية شنطة خلفية نيكل 610
7- فانوس خلفى يمين 250
8- مفصلة شنطة خلفية (بدون سعر)
9- شنطة خلفية 1721
10- كرتيرة رفرف خلفى يمين 350
11- فردة كاوتش خلفى يمين 450
12- جنط خلفى يمين وأمامى شمال (2) 350
13- طاسة عجل أمامى شمال 100
14- كشاف أمامى شمال 445
15- كفر فوج لايت يمين 250
16- طبة أكصدام أمامى 175
17- كمرة صدر أمامى 730
18- عاكس أكصدام خلفى 50
19- سربنتينة تكييف 3475
20- رادياتير 1662
21- مروحة رادياتير 1850
22- مساعد أمامى شمال 370
23- مقص أمامى شمال 550
24- طبق مساعد أمامى شمال 930
25- (حاجة مش عارف أقراها) تيل خلفى (بعد الزوايا) 5500

المصنعيات:

26- أعمال فحص ما يلزم + ضبط شنطة والطقم الخلفى ورفرف أمامى وخلفى شمال 1750
27- أعمال دهان الطقم الخلفى + رفرف أمامى شمال + الاكصدامات 3000
28- أعمال كهرباء 350
29- أعمال (حاجة مش عارف أقراها) 300
30- أعمال فك وتركيب الاكصدامات 300
31- أعمال فك وتركيب بربريز خلفى 275
32- أعمال شحن فريون + فك وتركيب سربنتينة 750
33- أعمال ميكانيكا 1000
34- أعمال زوايا 150

الأجمالى 34468 جنية مصرى. وهو مايعادل أكثر من نصف ثمن العربية.
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...t=54940&page=2
شوف الموضوع ده وربنا معاكم يا مالكى اللوجان دى كده اسعار اغلى من قطع غيار البى ام دبليو الفئة الثالثة 1992 !!

خالد نصير ماشى على نفس سياسة ابوه محمد نصيربعد وفاته اللى هى اصلا دمرت سمعة الرينو فى مصر اساسا بس علت E.I.M
حسبى الله ونعم الوكيل فى جشع الوكلاء وتجار قطع الغيار انا قريت توبيك عن ناس فى الهند
واحد بيتباهى ان عربيته اللوجان شعبية وحاجتها ارخص من حاجة الفيرنا بتاعت صحبه تصورو!!
عموما E.I.T
متبع نفس السياسة الفاشلة مع الكيا وهيغرقها ويوقع بيها هى كمان زى الرينو قريبا !!
اللوجان فى اوروبا عربية شعبية لكل الناس والمفروض انها البديل الارخص للى مقدرش يشترى فيات!!!!!!!!
يعنى للفقراء اللوجان مش لاجونا ولا سفران !!!!!!!!!!!!!!!على كده بقى قطع غيار اللاجونا والسفران بكام !؟؟!!!!!!!
:0 90104~384:

التعديل الأخير تم بواسطة aboelesaad ; 13-05-2011 الساعة 02:04 PM سبب آخر: تنسيق النص
قديم 14-05-2011, 05:26 PM
Mr.NoLoVe Mr.NoLoVe غير متواجد حالياً

Mr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

أى شغل *****ده 34 ألف جنية ليييه كده دى أغلى من اللانسر , مش فاهم ليكون اللوجان إفتكرت نفسها رينوا بجد ولا حاجة
هقولك على حاجه حلوه

ماتتكلش تانى النهارده اصلى يا حماده لان شكلك حافظ مش فاهم زى باقى البها ........ مش عايز اكمل
قديم 14-05-2011, 05:31 PM
Mr.NoLoVe Mr.NoLoVe غير متواجد حالياً

Mr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

احب ارد علي الاستاذ ابو مريم اولا - ياسيدي الفاضل انا صاحب الموضوع بتاع الكلبسات واساس الموضوع اني كنت بشكر في التوكيل والعربية وانا غيرت كلبسات الباب ببلاش وكانت المعاملة في منتهي الزوق والاحترام - ثانيا انا معاك يا Mr.NoLoVe بشدة احنا لية دايما بنقارن العربية وقطع غيارها بالكوري والصيني واللي مالوش ملة احنا راكبين اوربي بسعر رخيص فية كل مواصفات الاوربي من اعتمادية وغيرة + الغلو النسبي لقطع الغيار الفكرة ان لما العربية تنتشر تتوفر قطع غيارها برة التوكيل - لكن التوكيل غالبا مش حيرخص اسعارة - ودا الكلام اللي حضرتك بتحاول توصلة للناس انا عارف ويا جماعة احنا لما بننصح الناس بالعربية دا لانها فعلا حلوة يعني حد يقدر يقول انها عربية وحشة بعيد عن موضوع قطع الغيار اتحدي العربية كلها مميزات وقليل من العيوب لا تذكر ومش جوهرية صح ولا اية؟؟؟؟ - لكن بجد انا ملاحظ ان اليومين دول الناس داخلة تزم في العربية وخلاص حتي لو كانت مشفتهاش قبل كده والمثال ان فية واحد محترم دخل علي موضوع للاسف مش فاكرة قالك ان عيب العربية انها مدمجة؟؟ تخيلوا ان تكون العربية المدمجة بقي عيب في العربية مش متخيلها بصراحة - ربنا يسلمنا جميعا من الحوادث بعد كده انا شايف ان العربية ممتازه وربنا يهدي توكيلها ويرخص قطع الغيار
متفق معاك 100/100 بس ياريت الناس تفهم
قديم 14-05-2011, 07:13 PM
يوسف ع الرحيم يوسف ع الرحيم غير متواجد حالياً
من انا؟: يوسف ع الرحيم
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: قراءة القران وتصفح النت.

يوسف ع الرحيم will become famous soon enough

ياجماعة التوكيل لاى عربية معروف انه غالى ولو حد معاه دايو او فرنا وحصلة معاه حادثة عمره ماهيروح التوكيل صح ولا لا .وربنا يعوض عليه ويكفينا شر الحوادث يارب .