العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 29-09-2012, 03:52 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي ازاى احافظ على البوية الفابريكة

مساء الخير يا شباب
انا الحمد لله اشتريت سيارة BYD F3 فيرانى جديدة
انا ميح خالص فى العربيات و دى اول عربية ليا و بصراحة استفد حاجات كتير من الاعضاء المحترمين اللى هنا
بس كنت عايز اعرف ازاى احافظ على نفس اللمعة اللى فى العربية علشان اللى فهمتة من الشباب هنا انة مش ممكن يتعوض عن اى بتاع دوكو
هو واحد جابلى لموأخزة فى اللفظ - فوطة زفرة فيها جاز - و مسح بيها العربية بقت جديدة تانى بعد الترام ما ملاها
و سمعت عن الشمع مش عايز اطول عليكم
افيدونى انتم
شكرا جدا
قديم 29-09-2012, 06:29 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ازاى احافظ على البوية الفابريكة

التشميع بيحافظ على البوية لإنه بيعمل طبقة جديدة فوق البوية .. بس التشميع قليل قوي اللي بيعمله صح في مصر... يكاد يكون مفيش حد.. بس فيه أساسيات للحفاظ على البوية لو عملتها ممكن ما تحتاجش التشميع ده أصلا..

أساسيات الحفاظ على بوية الفابريكا هي:
* التعرض للشمس لمدد طويلة بيأثر على البوية... حاول تجيب غطاء عشان تقلل من تعرض البوية للشمس

* أوعى تغسل العربية تحت الشمس أو لو جسم العربية سخن... ده بيأثر على الورنيش الخارجي ويخليه يشقق

*لما تغشل العربية.. اتأكد إن مفيش ميه راكنة في الأبواب أو الشنطة وإن كل مجاري المية سالكة مافيهاش ورق شجر أو تراب متكتل.

* لما تيجي تغسل العربية... ما تجيبش عليها أي مادة بترولية... ميه وصابون بس.. المواد البترولية بتعمل زي مذيب للبوية.. والصابون لازم يتغسل كويس بمية عشان تشيل كل آثار الصابون.

* لو العربية جه عليها تراب.. يفضل تشيله بمنفضة ريش أو أي حاجة مشابهه قبل ما تمسح العربية... المسح المباشر بيعمل زي الصنفرة

* تلميع البوية هو ببساطة إزالة لجزء من الطبقة الخارجية للبوية... يعني صنفرة بس ناعمة قوي... ما تسمعش كلام أي حد يقوللك ألمعلك العربية.

* الجاز والحاجات دي بتلم تراب... ولما تيجي تشيله بتصنفر البوية... حاول ما تخليش حد يعملك الكلام ده تاني

* لو حصل إن البوية اتخدشت... أو حاجة تعملها تجيب مانيكير شفاف من بتاع الستات.. وتغطي الجزء المخدوش عشان الخدش ده ممكن يعمل بارومة أقوى بكتير من لو كان الصاج كله مكشوف.

* اقرا كتالوج العربية... هيساعدك كتير قوي
إن شاء الله كده مش هتحتاج ترش العربية قبل 7 سنين على الأقل

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 29-09-2012 الساعة 06:35 PM
قديم 29-09-2012, 07:17 PM
autofinish autofinish غير متواجد حالياً
من انا؟: MIXER COLOR
التخصص العملى: بكالوريس تجاره-اداره اعمال
هواياتي: ALL CLASSIC

autofinish is just really niceautofinish is just really niceautofinish is just really niceautofinish is just really niceautofinish is just really nice

أوافق على ما ذكر سابقا معلومات جيده
لمزيد من المعلومات عن الخدوش واللمعه والحفاظ على الدهانات
www.autofinish.5u.com

فــتحي فرحات-دهانات والوان سيارات 01004902000
قديم 29-09-2012, 07:24 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

شكرا جدا لحضرتك
معلومات حلوة بس فى حاجة
انا معايا غطا العربية و بغطيها و كنت جايب من التوفيقية الشراشيب اللى بدراع استلس و وجراب بسوستة هل ممكن امسح بيها بعد شيل الغطاء ولا فى حاجة قبلها ممكن تتعمل
متشكر جدا لحضرتك و مش خصارة فيكر زرار شكرا