العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 18-09-2012, 09:58 PM
autofinish autofinish غير متواجد حالياً
من انا؟: MIXER COLOR
التخصص العملى: بكالوريس تجاره-اداره اعمال
هواياتي: ALL CLASSIC

autofinish is just really niceautofinish is just really niceautofinish is just really niceautofinish is just really niceautofinish is just really nice
افتراضي رد: داخل على سمكرة ودوكو ومحتاج رأيكم

راجع مشاراكاتى وستجد الحل
مركز خدمه دهانات السيارات

فــتحي فرحات-دهانات والوان سيارات 01004902000
قديم 19-09-2012, 01:09 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بص انا قولتلك وبكرر اللى شاف غير اللى سمع
لكن بالعموم برضو انا ممكن ادفعله المبلغ ده بس على شرط يجيبلى العربيه كلها على الصاج طالما هكلف واعمل حاجة صح وطبعاً ده هيفرق معاك جامد فى الدهان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-09-2012, 01:35 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

انا شايف المبلغ مبالغ فيه جداا
الا لو حيعمل زي ابو نورا مبيقول كده يجيبها عالصاج كلها ويبدا الدهان علي نضافه

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 19-09-2012, 02:47 AM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

بص انا قولتلك وبكرر اللى شاف غير اللى سمع
لكن بالعموم برضو انا ممكن ادفعله المبلغ ده بس على شرط يجيبلى العربيه كلها على الصاج طالما هكلف واعمل حاجة صح وطبعاً ده هيفرق معاك جامد فى الدهان
يعنى ايه يابو نورا
يجيب العربيه كلها على الصاج
لان ده مصطلح اول مره اسمع عنه

أعتذر عن خطأ غير مقصود منى فى حق محمد تونسى
قديم 19-09-2012, 02:51 AM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

العربية إكسيل , عاوز اشدها هى فيها الآتى :
- خبطة فى الباب الامامى يمين ومردودة على البارد بس محتاج يتعاد عليها وممكن تحتاج تسخين فى حتة او اتنين
- حكة فى الباب الخلفى يمين مع ترييح خفيف للداخل نتيجة اختكاك بأكسدام حديد بتاع مكروباص , ودى هتترد على البارد
- الكابوت مش نافع يتسمكر والعضم سايب الصاج والسمكرى قالى ان مش هينفع يتسمكر لأنه لو اتسمكر هياخد معجون وده مع الوقت هيفرقع بسبب حرارة الموتور, يعنى هيتغير بواحد جديد
- العتب الامامى يمين فى تطبيقه لجوه واخدة حوالى 50سم والسمكرى كان عاوز يغير العتبه كلها وانا رفضت وقلت لأ ردها لبره فقالى ماشى
- العتب من الخلف يمين وشمال فيه برومة وتآكل وهيحتاج يقص ويلحم صاج جديد على قد البرومة
- الرفرف اليمين الامامى فى برومة من اسفل وحته منه متآكلة ويحتاج قص ولحام صاج جديد
- البربيز الأماى فيه مبادىء برومه على خفيف أوى من ناحية السقف وانا قلت نفك الزجاج ونعملها
- البربيز الخلفى شرح الأمامى
- الرفرف اليمين الخلفى فى تطبييقة خفيفه لجوه نتيجة ان واحد كان بيرجع بالعربية فالأكسدام بتاع سيادته ريح على الرفرف ويحتاج يفك فرش الشنطة ويردها على البارد
- الاكسدامات فيها شغل فى شوية شروخ والاكسدام الأمامى متحاج سمكرة على خفيف فى العضم بتاعه والسمكرى قالى هاعملها
- البابين الشمال كل واحد فيه نقرتين نتيجة اطفال كان بيرمزا زلط فجه فى الباب و محتاجين يتردوا على البارد

ده تقريبا كل الشغل اللى فى العربية ,السمكرى عاوز يفك الصالون والفرش وكاوتش الحلوق والرفارف الأمامية ويعيد على كل حته فى العربية قبل الدهان لو فيها برومة تتعمل , يعنى عاوز يقلع العربية ملط ويشيك على كل حته فيها

الخلاصة بعد كل هذا انه عاوز 1800 جنيه سمكرة بس واكرر سمكرة بس ولسه الدهان مش هيعرف هيتكلف كام الا بعد السمكرة لأن عنده فرن دهان

معلش انا طولت عليكوا كده المقاولة معقولة ولا كده السمكرى واخد زيادة , انا لسه العربية معايا ايه رأيكوا وبسرعة لو سمحتوا
معلش مفيش صور للعربية كمان عليها تراب كتيير فمش نافعة تتصور

بص
بصرف النظر عن ان السمكرى هايقلع العربيه ملط
وانا عندى مخالفات كتير هنا فى ا لمنتدى
فانا عاوز حضرتك تعرف حاجه مهمه وهى ان السمكره هى اكتر حاجه مكلفه فىا لعربيه
بمعنى انه
اغلى فئه فى صنايعيه السيارات هما السمكرى
وانا ليا كلمه مشهوره اوى فىا لموضوع ده
هى ان
السمكرى بيحاسب الدقه بجنيه
يعنى
هو عاوز 1800 جنيه يعنى هايدق 1800 دقه