العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 07-05-2012, 05:46 AM
mohamed belal mohamed belal غير متواجد حالياً

mohamed belal will become famous soon enough
للاهمية اشترى جين 2 زيرو 2012 ولا لأ ( اللى معاة جين2 يشارك )؟!!

السلام عليكم
انا بعد ما صرفت نظرى عن الكيا ريو 2012 الجديدة بسبب كون الهاى لاين فيها خليجى والفئة الاقل من الهاى لاين وكيل يفتقد الكثير من الامان والكماليات
اخترت الجين 2 اللى انا معجب بيها من زمان بس الناس مخوفانى منها جامد حتى الناس اللى معاها جين 2 بتقولى بلاش بسبب عيوبها فى التقفيل وقطع غيارها والتوكيل الزبالة
دة حتى فى ناس كتير بتشتكى منها وهى لسة مكملتش 1000كم
المهم انى عاوز اشتريها زيرو من غير ما اشغل بالى بمشاكل لان طبيعة الزيرو انة يقعد معاك على الاقل 3 سنين من غير ما تحط غير بنزين وزيت
فيا ريت اللى معاة الجين 2 يقول راية بصراحة عنها وعن تجربتة معاها خصوصا المشاكل لانى بجد نفسى اركب زرو منغير ما اشغل بالى باى مشكلة..
وشكرا
قديم 07-05-2012, 05:54 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: اشترى جين 2 زيرو 2012 ولا لأ ( اللى معاة جين2 يشارك )؟!!

بص يا يا باشا اتوكل على الله لانك لو جيبت حتى سبرانزا او فيرنا هتلاقى ناس بتشتكى بس الصراحه العربيه روعه روعه قويه جدااا بس الحلوما يكملش التوكيل مش قوى يعنى بس محلوله اكيد فى ناس فاتحه بره من التوكيل يظبطوهالك قشطه زى ما بتوع الاسبرلاانزا بيعملو

عمرو احمد
01003388954
قديم 07-05-2012, 05:58 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

بس الناس مخوفانى منها جامد حتى الناس اللى معاها جين 2 بتقولى بلاش بسبب عيوبها فى التقفيل وقطع غيارها والتوكيل الزبالة
دة حتى فى ناس كتير بتشتكى منها وهى لسة مكملتش 1000كم
بس

جاوبت على نفسك ولا انتا غاوى وجع قلب شوف حته لانسر وهم وعيش حياتك وانسي الاعطال وكل حاجة
قديم 07-05-2012, 08:17 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

انا معاييش جين تو

بس اتمنى إقتنائها بجد

هاتها وخليها على الله

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 07-05-2012, 09:38 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

السلام عليكم
انا معاى جين 2 2008 اوتو
العربيه عموما مش وحشه مقابل السعر
سعر اعاده البيع سئ جدا يعنى عربيتى تجيب دلوقتى بالكتير 55 60 الف
التوكيل محتكر قطع الغيار بس كل حاجه موجوده بره التوكيل الا حاجات قليله
الميكانيكيه الى بيشتغلو فيها مش كتير
العربيه فيها عيوب بس مش مؤثره يعنى عيوب فى التقفيل و حاجات كده بس انما مفيش حاجه فيها تعطلها
ممكن تشوف اللينكات دى فيها تقيم وافى للعربيه
http://www.saga-egypt-club.com/vb/%E...ED%E4-2/50.htm
http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=745278
و فى كذا جروب على الفيس بوك لبرتون و جين تو
https://www.facebook.com/groups/GEN2EGYPTCLUB/
للعلم استهلاك العربيه فى البنزين داخل البلد عالى شويه
وطول ما انت محافظ على العربيه و الصيانه بتاعتها ان شاء الله تبقى كويسها
اهم حاجه صلى صلاه استخاره و الى فيه الخير يقدمه ربنا
تحياتى