العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 27-11-2011, 01:11 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رينو كليو كااااااااااارثه بجميع المقاييس موضوع مهم جدا للنقاش

رينو مش اشطر من مرسيدس وبى ام وفورد عشان تعمل عربيه فيبر ونقول عوامل امان
الاخ اللى بيقول شاف عربيه لادا مخبوطه وواحد مات طيب تخيل لو العربيه دى فبر كان ايه الى حصل
يترا وزنها ايه العربيه الفبر دى
يجماعه ده انته لما بتركن بتركن براحه خالص وبتبقا عينك على المريات عشان متخبطش الاكصدام الفبر ويتكسر يبقا ازاى عربيه من الفبر هتتحمل صدمه على سرعه 60-100 على الاقل
قديم 27-11-2011, 05:15 PM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light

لو مكنتش العربية بتستحمل فعلا مكنوش عملولها اختبار على 64كم فى يورو ن كاب
http://www.euroncap.com/tests/renaul..._2005/220.aspx

و بعدين لو روحت توكيل رينو و شوفت المكان الى بيحوطوا العربيات الى عملة حوادث هتشوف عربيات كليو كانت ماشية على 120 و عملة حادثة و الى كان راكبها طلع عادى و لو مسموح اجيبلك لينك لمنتدى اخر عن واحد عمل حادثة بعربية ميجان على 140 !!!! و طلع سليم و بعدين يعنى عايز تفهمنى ان الرفرف بتاع مرسيدس و بى ام مش فيبر صاج يعنى و فى نقطة ان العربية كلهاااامابتبقاش فيبر بتبقى متوزعة و الفيبر بيبقى اقل من الصاج يعنى الاكصدام و الرفرف فيبر لكن الكبوت صاج و كدة و التوزيع دة مش اى هبل دة بحسابات معينة

http://www.euroncap.com/Content-Web-...dult-occu.aspx

وادى الميجان 3 احسن عربية للراكب الامامى
ياريت الى يتكلم يكون عندة خبرة
تحياتى

لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره |
رابطة حائزى الفلوانس :
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=71807

اعتذر عن عدم تواجدى كثيرا
قديم 28-11-2011, 04:06 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute
Thumbs down رد: رينو كليو كااااااااااارثه بجميع المقاييس موضوع مهم جدا للنقاش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Andrew_97 مشاهدة المشاركة

لو مكنتش العربية بتستحمل فعلا مكنوش عملولها اختبار على 64كم فى يورو ن كاب

و بعدين لو روحت توكيل رينو و شوفت المكان الى بيحوطوا العربيات الى عملة حوادث هتشوف عربيات كليو كانت ماشية على 120 و عملة حادثة و الى كان راكبها طلع عادى اكيد الرفافر والسقف مش فبرو لو مسموح اجيبلك لينك لمنتدى اخر عن واحد عمل حادثة بعربية ميجان على 140 !!!! و طلع سليم برده لانها مش فبرو بعدين يعنى عايز تفهمنى ان الرفرف بتاع مرسيدس و بى ام مش فيبر صاج يعنىلو فى منهم فبر ورينى و فى نقطة ان العربية كلهاااامابتبقاش فيبر بتبقى متوزعة ده اكيد ولا كانت تبقا بلاستيك فى بلاستيك كلهاو الفيبر بيبقى اقل من الصاج يعنى الاكصدام و الرفرف فيبر لكن الكبوت صاج و كدة والسقف فبر والتوزيع دة مش اى هبل دة بحسابات معينة

وادى الميجان 3 احسن عربية للراكب الامامى

ياريت الى يتكلم يكون عندة خبرة

تحياتى

اما اشوف شركه عالميه عملت عربيه الرفارف بتعتها والسقف فبر هبقا اقتنع بعربيه رفارف وسقف من الفبر
وكفايه ان حضرتك عندك خبره وعارف ان الميجان لما بتتباع مبتجبش نص تمنها ما بالك لما تبقا فبر بقا
وانا مش معترض على العربيه انا قولة انى بعشق الميجان بس انا بتكلم على ان ازاى الفبر هيتحمل او هيمتص الصدمه عن الصاج
انا لما بشوف عربيه عمله حادثه اول شى مبيكونش موجود فيها الاكصدام لانه اتفرتك من الخبطه او اتعجن جوه العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MmFFoR مشاهدة المشاركة

فعلا الاسلوب ممكن يكون افضل حبتين

و ثانيا استخدام الفيبر عامة لتقليل الوزن و رفع الاداء و ليس للامان

التعديل الأخير تم بواسطة كومندا ; 28-11-2011 الساعة 04:13 AM
قديم 28-11-2011, 08:03 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كومندا مشاهدة المشاركة

رينو مش اشطر من مرسيدس وبى ام وفورد عشان تعمل عربيه فيبر ونقول عوامل امان
الاخ اللى بيقول شاف عربيه لادا مخبوطه وواحد مات طيب تخيل لو العربيه دى فبر كان ايه الى حصل
يترا وزنها ايه العربيه الفبر دى
يجماعه ده انته لما بتركن بتركن براحه خالص وبتبقا عينك على المريات عشان متخبطش الاكصدام الفبر ويتكسر يبقا ازاى عربيه من الفبر هتتحمل صدمه على سرعه 60-100 على الاقل
كلام حضرتك مضبوط ميه في الميه والناس اللي شايفه ان السقف والرفارف من الفيبر بيكون عامل امان طب انا عندي فكره احسن ما نعمل بقي العربيات كلها من الفيبر احسن بقي واهو برده ف الحوادث نلاقي العربيه شويه بلاستيك متكسر حواليك وخلاص يا جماعه هو اي كلام بنقوله وخلاص دا البي ام والمرسيدس والفورد بيتباهو ان عربياتهم وزنها تقيل علي الطريق وده بيدي ثبات اكتر للعربيه واحنا جايين نتكلم ف عربيه فيبر طب ازاي بقي؟؟
قديم 28-11-2011, 10:25 AM
gym1974 gym1974 غير متواجد حالياً

gym1974 will become famous soon enough

بالروح بالدم نفديكى يا رينو الشعب والجيش ورينو ايد واحدة